/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Garanti på armbåndsur ?
Fra : peterjg
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 08-08-06 12:39

Jeg har købt et Seiko ur i en Anytime butik, men nu er brækket en lille klips på lænken, så den ikke kan spændes fast om armen. Der er stadig garanti på uret, men i butikken siger de, at den ikke gælder på glas og lænke. Kan det være rigtigt ? (det er et ur til 1700kr)

Med venlig nilsen Peterjg

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-06 14:13

Nej - det kan ikke være rigtigt - og er uret under 1/2 år gammelt, så er det butikken der skal bevise at det er dig der har gjort noget galt, noget som man ikke med rimelighed kan forvente at en omsorgsfuld ejer ville gøre.

Er det ml. 1/2 og 2 år - så er det dig der har "bevisbyrden" ... men butikken kan under ingen omstændigheder fraskrive sig reklamationsretten - og til et ur til 1700 må man forvente at det MINDST har en levetid på to år.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-08-06 14:21

Jep - ned til butikken igen og tal med indehaveren - det er korrekt som Berpox skriver - uret er omfattet af købeloven.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-06 19:02

De to års reklamationsret gælder stadig, også selv om der er garanti på uret.

Måske garantien ikke dækker andet end urkasse og urværk (det vil jeg så mene skal fremgå af garantibeviset) , men hele uret er en samlet vare som hører under reklamationsretten.

Og der er det sådan, et en fejl der opstår inden varen er ½ år gammel, der regner man med, at fejlen også var til stede på købstidspunktet, medmindre sælger kan bevise, at fejlen ikke var der.

De sidste 1½ år af den reklamationsperiode man har, er det køber der skal bevise, at uret har haft en fejl der gør, at det er gået i stykker....og en ting som et ur, hører ind under de ting hvor man forventer, at det i hvert fald skal holde i to år.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : peterjg

Dato : 12-08-06 11:57

Tak for svaret berpox.

Jeg sendte konen ind ekter uret da den var færdig, hun må være mere barsk end mig, for da hun sagde til dem at der var garanti på uret, fik hun det udleveret uden beregning.

Venlig hilsen Peterjg

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-08-06 12:00

Super! Så vidste de nok hvad "klokken var slået" da konen gjorde sin indflydelse gældende

Man skal generelt bare slå sig i tøjret når man bliver uretfærdigt behandlet - gør det pænt, men vær hård alligevel! Det plejer at virke....