/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af bil
Fra : m_nielsen
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 08-08-06 10:54

Hej

Vi vil ud og se på en ny peugeot i dag. Prisklasse omkring 200.000 kr.

Hvordan er det med finansieringerne i dag? Hvordan ligger renterne?

Vores rente på vores nuværende billån i banken er 7,5.
Peugeut har noget finansiering (ved ikke hvad rente det er til), men er det sikrere at vælge banken, selvom banken måske viser sig at være dyrere?

Vi ved ikke så meget om bilkøb - sidste gang blev det bare ordnet via banken, men der er jo en del at spare ved at få en ordentlig rente på et lån til 200.000 kr.

Der skal vel egentlig smides noget udbetaling....skal der ikke? Hvor stor procentdel af prisen, kan der forventes?

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-06 11:05

Hej Nielsen

Til at begynde med er 7,5% en ALT for høj rente og bør forhandles ned.

Hos de enkelte bilforhandlere er der oftest tilknyttet et finansieringsbureau - der bliver ofte reklameret med lave renter på under 3%, MEN det er ikke renten du udelukket skal se på. Når du skal sammenligne lånetilbud skal du se på ÅOP(Årlige OmkostningsProcent) da denne indeholder renten og administrationsgebyrer og oprettelse af lånet. Du skal vælge det lån med den laveste ÅOP, hvis ÅOP er den samme skal du vælge det lånetilbud med den HØJESTE rente - men altså KUN hvis ÅOP er den samme. Dette skyldes at du har en skattefradrag for renter men ikke for administrationsomkostninger som gebyrer mv.

Så indhent tilbud fra flere herunder jeres bank - måske kan de være med når alt kommer til alt.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-08-06 11:06

Glemte lige - udbetalingen plejer at være på 20% af købsprisen, men kan nogle gange reguleres hvis der skal en bil i bytte.

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : m_nielsen

Dato : 08-08-06 11:08

Mange tak for det hurtige og gode svar.
Vi vil prøve at holde øjne og ører åbne, og vi regner selvfølgelig med, at spørge både bank og peugeot.

Kommentar
Fra : m_nielsen

Dato : 08-08-06 11:10

Tak igen.
Vi har en brugt peugeot, som vi skal bytte til en ny, så de må tage den som udbetaling

Kommentar
Fra : m_nielsen

Dato : 08-08-06 11:44

Kom til at tænke over dette:

Citat
Du skal vælge det lån med den laveste ÅOP, hvis ÅOP er den samme skal du vælge det lånetilbud med den HØJESTE rente - men altså KUN hvis ÅOP er den samme. Dette skyldes at du har en skattefradrag for renter men ikke for administrationsomkostninger som gebyrer mv.

Burde man ikke vælge det laveste i både ÅOP og rente?? Den med højeste rente ved samme ÅOP er jeg ikke lige med på.... Vil man ikke slippe med at skulle betale det mindste i rente...?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-08-06 12:13

ÅOP består af renten+omkostninger(gebyrer) til stiftelse og administration.

En finansieringsform der tilbyder den laveste ÅOP skal du vælge. Men hvis ÅOP er den samme i begge finansieringstilbud, skal du vælge den med højste rente da du så får et fradrag i skatten på ca 33% af renteudgiften - måske kan de lave en beregning af ÅOP før og efter skat, men jeg tror det ikke.

Hvis den årlige omkostning i kr. fx udgør 15.000 kr som fordeles med 50/50 på rente og gebyrer vil det netto koste dig ca.

Rente 15.000/2 =7500
7500*(1-0,33)= 5.025

Rente netto 5.025+ gebyrer 7500 = 12.525

Hvis der kun er renteudgifter på de 15.000, vil lånet istedet koste dig netto:

Rente 15.000*(1-0,33)= 10.050

Bare en hurtig overslagsberegning.

I vores bank tager de eksempelvis ikke sikkerhed i bilen, hvilket medfører at der bliver sparet en del - også netto.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : m_nielsen

Dato : 08-08-06 12:33

Tak igen for den udførlige forklaring.
Du skulle have haft lidt flere points for det her

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-08-06 14:11

Går ikke efter pointene - bare rart at jeg kan hjælpe

Mvh. Ampere