/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2000 på notebook
Fra : me67
Vist : 500 gange
500 point
Dato : 07-08-06 20:43

Jeg har en lidt ældre Fujitsu Siemens notebook uden floppy eller cd-rom drev som
jeg frygtelig gerne vil have installeret Windows 2000 på for at bruge den til en lille
lokal server.

Hvordan griber jeg lige det an med at få det installeret - jeg har muligheden for at
tage hdd ud af notebooken og ligge den i en extern kabinet tilsluttet USB 2.0.

Jeg er villige til at give 3000 point til den som hjælper mig til en løsning - vel at mærke
at der er en løsning på mit ønske.

Kom kvik og lad mig få den op at køre igen.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 20:48

Jeg vil ikke ha' dine 3000 point.
Du kan prøve at indstallere win 2000 og så stop den når den vil genstarte.
Læg den i og håb.............................jeg har prøvet det med en gammel compaq.
Anuller når den vil ha' drivere og læg dem inde på C: i en mappe og brug dem derfra.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-08-06 21:02

Kunne man ikke lægge indholdet af win2000 cd'en ind på en partition på harddisken og så installere derfra? Det kræver vel bare at du laver en partition på 600 mb!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 21:05

Men den skal jo boote på en partition.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 07-08-06 21:06

Hej tedd.

Hvordan vil du lige boot på den tomme partition ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 21:07

Og for resten så er 120 Mhz minimum men jeg kører win2000 fint på en 133Mhz compaq.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 07-08-06 21:07

e.c

Dit forslag er under construktion.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : me67

Dato : 07-08-06 21:08

Notebooken er en 800 Mhz så den skal såmen nok kunne klare det

ME67

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 21:11

Ok - jeg har også en gammel 700 Mhz der kører XP som er med på ferie til billedlager.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-08-06 21:18

Man kan jo lave flere primære eller grundlæggende partitioner med partition magic f.eks?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-08-06 21:20

Er der et styresystem på disken?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 21:23

hov - kan den boote fra USB / netstikket

Kommentar
Fra : me67

Dato : 07-08-06 22:02

Hej e.c

Jeg har nu fået partitionen NTFS formateret og kørt den første del af instalationen hvor alt
foregår med blå skærm - og nu vil den boote - er der så her du mener jeg skal stoppe og
flytte disken over i notebooken eller er der mere der skal på plads - for hvor jeg er nu får
jeg blå skærm når notebooken skal boote på disken.

Og nej - den kan ikke boote fra USB eller netstikket.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 22:07

den starter med at indstallere en masse drivere og genstarter for at lægge filerne ind.
Og til sidst vil den genstarte.................stop
Der ligger nu en batch i starten af harddisken som fortæller at den skal "finde sig til rette"
og rette sig ind efter miljøet......det skal foregå på den bærbare.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 08-08-06 16:20

Hej e.c

Desværre så virker ingen af dine forslag så jeg er ikke kommet længere.

Jeg modtager gerne andre forslag på en løsning af mit lille problem.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-08-06 16:34

Vis din bios understøtter det og du kan kører med pc'en
mens den er skilt ad>
sæt et dobbelt ide stik/kabel i HDD stikket på pc'en's
bundkort.
HDD Master øverste stik>CD-rom drev slave miderste stik
og så boote på cd-rom drevet,hvem ved.

Manse storm P 9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 16:54

Så vær så fræk at indstallere færdig på en anden comp og sæt den over................

Kommentar
Fra : me67

Dato : 08-08-06 20:56

manse9933 - det er en notebook her er tale om.

e.c det har jeg også prøvet uden held - blot blå skærm - desværre.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 21:01

også i fejlsikker tilstand F8

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 21:03

eller når den er indstalleret i den anden comp
gå ind i enhedshåndtering og deaktiver (ikke slet) så meget som muligt.
Så den har så lidt som muligt at slås med på vej ind.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-08-06 23:41

me67>
Det er jeg klar over,jeg kom med foreslaget fordi jeg har
set nogle bærbare pc'er hvor der har siddet et lille ca 5cm pata-IDE(flad) kabel på bundkortet som er/var tilsluttet HDD'en.
Derfor tængte jeg at man kunne fjerne dette kabel og
tilslutte et dobbelt pata-IDe kabel til stikket på BK
og så tilslutte strøm fra den bærbare til HDD'en og
så tilsutte CD-rom drevet til en ekstern strøm kilde,
f.eks,strømforsyningen fra en HDD box(vis den har en seperat en af slaksen,eller tilslutte den til strømforsyningen fra en stationær pc,start begge pc'er.
Men den bærbare skal så kunne starte med fladkablet stikkende ud af den bærbare,strø er slet ikke så svært
at frem skaffe,fantasien sætter grænsen,jeg roder konstant med den slaks storm P løsninger.
De bærbare jeg har set med HDD'en tilsluttet på den måde
ville jeg saktens kunne få til at kører/installere OS på
De handler bare om at bios understøtter en master/slave
kombination(måske tilslutte ekstern mus/tastatur)

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-08-06 23:48

muligvis HDD'en og CD-rom liggende på bordet ved siden af Pc'er'ne

strø=strøm
Man kan let lave en forlænger ledning fra strøm forsyning til Cd-rom drev,med eksisterende ledninger man har liggende i et normalt hushold.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 23:52

Kan det mon lade sig gøre at få en dos der ind på en lille partition.
Og så lade den styre win 2000 ind via netværk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-08-06 23:57
Kommentar
Fra : me67

Dato : 09-08-06 20:58

Hej alle sammen.

Jeg har tænkt mig at prøve at partionere HDD i 2 partioner og så installere Win98-2
på den ene partion og kopiere Win2000 over på den anden partion.

Installationen af Win98-2 vil jeg gøre med HDD i en anden notebook med en cd-drev.

Hvis Fujitsu notebooken acceptere det vil jeg så se om ikke jeg kan opgradere Win98-2
til Win2000 med den kopi jeg har på den anden partion.

Krydser fingre for at det lykkedes.

Så indtil dette er prøvet vil jeg lige sige tusind tak for indputs fra jer andre og vende
tilbage med resultatet af mit forsøg..

Venligst ME67

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 500 point
Dato : 09-08-06 21:06

Der kunne du måske også prøve at stoppe den inden den starter op og kigger på computeren.

Godkendelse af svar
Fra : me67

Dato : 12-08-06 21:17

Det var bare lige det der skulle til for at det virkede.

Tak for svaret e.c og god weekend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 21:52

Se nu hvor du kan snakke med comp er der flere muligheder.
Med Partition Magic kan du lave plads til win 2000 og trække den over via lokalnettet.
1. partition med 98
2. partition til win 2000
3. partition FAT 32 så 98se kan læse den( til midlertidig placering af win 2000)
Men jeg aner ikke om det kan lade sig gøre...........bare lidt tankespin.