/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Bånding af telefonsamtaler
Fra : Musling26
Vist : 1618 gange
100 point
Dato : 07-08-06 13:49

Optager og gemmer telefonselskaberne automatisk telefonsamtaler, således at man f.eks. en måned efter med en dommerkendelse kan begære en samtale udleveret? Eller er det ren paranoia, hvis man tror det??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-06 13:53

Det er ren paranoia Det er ulovligt at optage folks private telefonsamtaler, uden deres vidende, ligesom med skjult kamera, der skal folk også accepterer optagelserne.

Kun ved mistanke om kriminelle handlinger, kan politiet gå ind i sagerne, og optage.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-06 13:55

Vær kun angst hvis du er rocker og/eller narkodealer!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 07-08-06 13:59

Derimod mener jeg, at politiet (med dommerkendelse?) kan få at vide, hvem du har ringet til, og hvem der har ringet til dig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-06 14:00

Det er ikke paranoia, alt bliver båndet og gemt i koder i hvert fald fra trådløst netværk som mobiltelefoner o.s.v om det bli'r fra fastnet er jeg ikke klar over.....og jeg kan bare ikke huske hvad det hedder, det center hvor alle samtaler bliver gemt, men det er i USA.
Det var der temmelig meget skriverier om for få år siden, fordi man mente det stred imod loven.

Men, at finde frem til en samtale med tilbagevirkende kraft, er en meget svær og dyr proces, som ikke vil komme på tale.

men numrene på dem man har talt med registreres og kan uden videre begæres udleveret med en dommerkendelse, både fra fastnet og mobilnet.

Aflytning for at optage samtaler bruges ofte i kriminalsager, men det kræver også en kendelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : Musling26

Dato : 07-08-06 14:09

Jeg er for så vidt godt klar over ovenstående. Mht. til e-mails ligger de jo på en server. Med en dommerkendelse kan politiet få diverse udskrifter udleveret. Jeg tænkte bare om telefonsamtaler også således kunne ligge latent.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-06 14:09

Du tænker på Echelon Dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-06 14:25

Det kan telefonsamtaler godt, hvis politiet tidligere har fået en dommerkendelse om aflytning at telefonnumre i forbindelse med efterforskning/opklarelse af en sag.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 07-08-06 15:09

[CITAT][Det er ulovligt at optage folks private telefonsamtaler/CITAT]

Nu skal vi jo først lige slå fast, hvis samtaler vi taler om,
for enhver er herre i eget hus, det siger Grundloven,
og du kan bånde alt det du vil på din egen telefon.
Det vil dog være høfligt allerede straks i samtalen at gøre opmærksom på båndet.

Almindelige samtaler findes ikke båndede nogetsteds,
men der findes overalt lister over hvem der ringet til hvem hvorfra og hvornår

Hvis politiet har begrundet mistanke
kan de få dommerens tilladelse til bånding af visse telefoner
naturligvis.

Noget andet er så, at der er røster der taler for,
at alle samtaler skal båndes og gemmes
men det ligger årevis ude i fremtiden
Og det er formentlig utopi at tænke sig det.

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 07-08-06 15:19

Citat
Almindelige samtaler findes ikke båndede nogetsteds,
men der findes overalt lister over hvem der ringet til hvem hvorfra og hvornår.

Korrekt!
Har desværre selv engang været udsat for det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-06 15:21

Det er ikke lovligt at optage telefonsamtaler mellem to personer, hvis parterne ikke er orienteret om, at optagelsen finder sted. Er blot den ene part orienteret om, at samtalen optages, er det lovligt at optage samtalerne jævnfør Person-dataloven og Centralstyrelsesloven kapitel 27: Freds- og æreskrænkelse §263.

fra dette link http://www.telepunkt.dk/page905.asp

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 07-08-06 15:29

Citat
Det er ikke lovligt at optage telefonsamtaler mellem to personer, hvis parterne ikke er orienteret om, at optagelsen finder sted. Er blot den ene part orienteret om, at samtalen optages, er det lovligt at optage samtalerne jævnfør Person-dataloven og Centralstyrelsesloven kapitel 27: Freds- og æreskrænkelse §263.

Ja med mindre det er politiet der aflytter. Ellers giver telefonaflytninig jo ingen mening.
Jeg kan f.eks. ikke forestille mig at politiet informere rockerne inden de aflytter deres telefoner ...

Jeg ved godt du er klar over dette. Er derfor heller ikke ment som en korrektion. Blot en tilføjelse. :)

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-06 15:38

Dit spørgsmål kan besvares med NEJ vog så er den historie ikke længere. Det er under normale forhold.

Som du også har fået svar på kan politiet få lov til at aflytte personer med en dommerkendelse. Denne dommerkendelse indeholder også en dato fra hvornår og til h´vornår. Politiet har så en båndoptager på politistationen som starter automatisk hvis personen tilringes eller løfter røret for at ringe.
Alle oplysninger hvem der ringer til hvem bliver lageret. Politiet kan ikke bare ringe til Tele Danmark og spørge hvor en person har ringet hen eller få aflytningsudstyr sat på en person uden dommerkendelse er i hånden på den person der skal lave det.
Har selv arbejdet ved Tele Sønderjylland og senere Tele Danmark på telefonctralerne.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-08-06 15:38

Dit spørgsmål kan besvares med NEJ vog så er den historie ikke længere. Det er under normale forhold.

Som du også har fået svar på kan politiet få lov til at aflytte personer med en dommerkendelse. Denne dommerkendelse indeholder også en dato fra hvornår og til h´vornår. Politiet har så en båndoptager på politistationen som starter automatisk hvis personen tilringes eller løfter røret for at ringe.
Alle oplysninger hvem der ringer til hvem bliver lageret. Politiet kan ikke bare ringe til Tele Danmark og spørge hvor en person har ringet hen eller få aflytningsudstyr sat på en person uden dommerkendelse er i hånden på den person der skal lave det.
Har selv arbejdet ved Tele Sønderjylland og senere Tele Danmark på telefonctralerne.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-06 16:20

Ja, nemlig 3773, Echelon, det er det det hedder hvor al den slags trafik lagres.

og semmer:
Citat
Det vil dog være høfligt allerede straks i samtalen at gøre opmærksom på båndet

Ikke bare høfligt, men et lovkrav......man må ikke selv bånde samtaler hverken over telefon, almindelig samtale face to face, med videokamera el.lign, medmindre man har gjort modparten opmærksom på det, og vedkommende ikke har nogen indvendinger.

Forresten kan der fås udskrifter af gamle SMS-beskeder med en kendelse....det kender jeg en der blev dømt i retten i en chikanesag, hvor udskrifterne var bevismateriale.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-08-06 16:32

Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8:
Stk. 1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance.
Stk. 2. Ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre
det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk
samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Grundlovens § 72:
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve
og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor
ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-08-06 16:47

Citat
Musling26 Vist : 96 gange
100 point
Dato : 07-08-06 13:49

--------------------------------------------------------------------------------
Optager og gemmer telefonselskaberne automatisk telefonsamtaler, således at man f.eks. en måned efter med en dommerkendelse kan begære en samtale udleveret? Eller er det ren paranoia, hvis man tror det??

Kunne du ikke komme spørgsmålet lidt nærmere?

Er det dig, der har optaget en samtale eller er det modparten? Hvis begge er "privatpersoner" så er det ulovligt medmindre man er blevet gjort opmærksom på optagelse af samtalen, før den er gået i gang.

Godkendelse af svar
Fra : Musling26

Dato : 09-08-06 09:07

Tak for svaret hawaii7.