/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læskærm på havemur
Fra : sorenm
Vist : 5830 gange
300 point
Dato : 07-08-06 12:22

Læskærm ovenpå havemur

--------------------------------------------------------------------------------

Hej alle
Jeg savner nogle ideer til konstruktion af en læskærm til vores terasse.
Vores hus er et almindeligt parcelhus. Terassen er sat på langs med huset.
Mod vest er der en almindelig læmur med skråtegl på toppen.
Jeg vil gerne have teglene af og lave en gennemsigtig læskærm på denne læmur.
Jeg forestiller mig at jeg starter med at tage tegl og et par skift af muren.
Nu skal jeg så have muren gjort klar til at sætte en træramme på.
Er rulleskift nødvendig? Kan jeg ikke bare beklæde toppen med en eller anden form for metal?
Hvordan laver jeg den ramme. Hvordan får jeg sat den yderste lodrette hjørnestolpe fast i muren? Findes der stolpesko til dette formål? Og hvordan sætter jeg dem fast.
Hvilke bolte skal jeg bruge til at sætte rammen fast på den øvrige del af muren.
Gode ideer til trædimensioner efterlyses. Rammens mål 305bx100h. Skal indeholde 2 vinduer.
mvh Søren M

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 12:37

Vinden puster jo lidt en gang i mellem.
Tager du teglene af kan du få frostskader.
Men du kan så støbe en hat der rager et par cm. ud over murstenene.
Med en skrå flade/2 skrå flader/bue
I den hat kan du støbe nogle stolpesko som også går lidt ned i murstensmellemrummet og bliver støbt der.
Det skal støbes i grus og cement 1 cement 3 støbegrus
Du laver en støbekasse af træ som du skruer sammen.
Husk en lille liste ovenpå støberammen så der opstår en hulning (drypnæse)
Læg bunden af trærammen i skoene mens du støber så målet ikk render fra dig.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-08-06 13:15

Jeg tror ikke at muren kan holde til det bræk der vil komme når det blæser eller stormer, så skal stolperne ihvertfald gå langt ned i muren, desuden tror jeg ikke det bliver særligt kønt med et plankeværk ovenpå muren. Nej, jeg ville fjerne hele muren, hvis det er den du er træt af, og bygge et espalier eller sætte et flethegn af god kvalitet, for at det ikke skal slå sig, evt. dem der er espalieragtig den øverste halve meter. Og så plante roser el. ved dem.

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 07-08-06 21:09

Seneste ide fra mig selv. Kommenter gerne.

Konstruktion af læmur med læskærm – glas i en trækonstruktion vha produkter fra plus.dk:

Mål: en lidt lavere mur med en trækonstruktion (305x148) med vinduesglas.

Tag et par skift af. Så muren kommer ned i højde.

Muren er lavet med et hulrum af ca. en stens bredde. Forside og bagside er mursten. Der er brugt murbindere.

Lav et rulleskift

Støb stolpebeslag (type 6) 17830-1 (2 stk a 199kr) ned i muren. Lav en træbund eller trækasse til placering i hulrum. Sæt stolpebeslag herned i. Sæt et beslag så langt ude som muligt og et inde ved husmuren (er det nødvendigt med et beslag inde ved husmuren?) Hvordan får jeg det yderste beslag sat således at den yderste stolpe kommer til at flugte med muren?

2 Stolper Omlimede lærketræ 90x90 42123-1 148cm a 210 kr (forboret til montering med stolpebeslag skjult – type 6).

VVS lav en metal (blik?) plade til at lægge ovenpå rulleskift og rundt om stolpebeslag (kan det lade sig gøre?)

Få en tømrer til at lave en konstruktion som de elementer man kan købe til pavillioner fra PLUS. Med 4 fag.
Isæt sikkerhedsglas 3 mm.

Hvad siger I - kan det lade sig gøre?

mvh Søren M

af muren for at få den ned i højde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 21:18

En smed med en svejsebrænder kan bukke stolpebeslaget 90 gr,så den griber stolpen fra siden.
Men det skal lige være lange stænger på de stolpebeslag så de når ned forbi dit rulleskift.
Beslag skal støbes i grus og cement. (mørtel får jern til at ruste)

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 07-08-06 22:23

Hej E.C og andre

Inspiration til produker har jeg fået fra plus.dk (http://www.plus.dk/dk/pdf/PLUS_Katalog.pdf)

Er dette den korrekte fremgangsmåde:

Støb stolpebeslag ned i muren. Lav en træbund eller trækasse til placering i hulrum (1 del cement – 3 dele støbegrus). Sæt stolpebeslag herned i. Sæt et beslag så langt ude som muligt (det der er bukket 90gr, 1448-1 type1/almindeligt) og et inde ved husmuren (type 6/skjult) 17830-1 (199kr) (er det nødvendigt med et beslag inde ved husmuren?).

Lav et rulleskift.

1 stolpe omlimede lærketræ 90x90 42123-1 148cm a 210 kr (forboret til montering med stolpebeslag skjult – type 6). Sømmes med beslagsøm og skrues ind i husmur med karmskrue.
1 stolpe 90x90 sættes på yderst stolpebeslag – sømmes med beslagsøm.
Sæt overlægger (90x90) på med vinkelbeslag og beslagsøm.

VVS lav en metal (blik?) plade til at lægge ovenpå rulleskift og rundt om stolpebeslag (kan det lade sig gøre?)

mvh Søren M

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-08-06 22:47

Er det dobbelt rulleskif, for et enkelt kan da ikke spænde over to mursten + luft.
Går du ind i husmuren med karmskruer er det ikke nødvendigt med stolpebeslag inde ved muren.

Hvis du bruger stolpesko får du et lille problem med det underste langsgående træ.
Så jeg vil foreslå at du bruger to stykker stolpejern til hver stolpe en på hver side for så kan det langsgående træ være der.
VVS'eren bør kunne lave inddækning - men hvis det er hådtbrændte sten og de lægges/mures
i grus og cement mener jeg godt de kan holde til vejr og vind. (spørg lige en murer om det)

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 08-08-06 07:28

Du skriver:

Så jeg vil foreslå at du bruger to stykker stolpejern til hver stolpe en på hver side for så kan det langsgående træ være der.

---
Hvordan det?
Vil det sige ialt fire bukkede (90grader) stolpejern?
2 til den yderste stolpe og 2 til den inde ved husmuren?

mvh Søren M

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 08:07

Citat
Går du ind i husmuren med karmskruer er det ikke nødvendigt med stolpebeslag inde ved muren.

Så der skal kun bukkes 2 stk ude ved enden af muren

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 08-08-06 09:04

Er vi ved at være der nu?

Få en VVS med varmebrænder til at bukke de 2 stolpebeslag.
Støb 2 stolpebeslag (type 1) 1448-1 (a 199kr) ned i muren. Lav en træbund eller trækasse til placering i hulrum (1 del cement – 3 dele støbegrus). Sæt de 2 beslag så langt ude som muligt. De skal vende således at de griber om stolpen på dens inderside og yderside, således at der kan sættes en underligger på tværs med et almindeligt vinkelbeslag. Sæt inderste stolpe ved husmur fast med karmskruer.

Lav et dobbelt rulleskift.

1 stolpe lærketræ 90x90 sættes på inderst. 1 stolpe lærketræ 90x90 sættes på yderst stolpebeslag – sømmes med beslagsøm. Sæt underlægger og overlægger (90x90) på med vinkelbeslag og beslagsøm.

mvh Søren M

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 08-08-06 09:13

Yes........og løft lige træværket en cm. over murværket så det ikke står i vand altid.

Godkendelse af svar
Fra : sorenm

Dato : 08-08-06 11:27

Tak for svaret e.c. Og tusind tak for hjælpen!!
Mvh Søren Maagaard

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-08-06 11:49

det tror jeg aldrig du får murværket til at "acceptere"!
Hvis jeg læser indlæggene korrekt så laver du en forhøjning af træ som i den ene ende er understøttet/fastgjort op langs af facaden og i den anden ende er indspændt i murværkets øverste 2 skifte!
En hurtigt beregning siger mig at du ved indspændingen skal have ca. 150kg modhold pr. løbende meter for at holde træværket stabilt under en storm/orkan. 2 skifte vejer 27kg pr. løbende meter.
Det næste er at murværket i sig selv fortsat skal være stabilt. Kender ikke højden af den eksisterende læmur men antages denne at være 1,5m høj og efterfølgende bliver 2,5m høj, så ændres det væltende moment på væggen med en faktor 2,8 - dvs. væggen er pludselig næsten 3 gange mere udsat for væltning!

Ovenstående skøn/eksempel er ikke nødvendigvis ensbetydende med at væggen vælter, men indikerer meget godt at der kan være et problem og ikke mindst er der nok vil opstå revner i murværket som følge af storm.

Har jeg misforstået noget så sig endelig til - det er jo ikke sikkert det er så slemt som jeg læser indlæggene.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 13:01

Jeg har lige fået lidt kolde fødder med hensyn til de vinklede beslag ude for enden.
Jeg kunne faktisk bedre tænke mig at de blev bukket 45 gr. så de sidder skråt på stolpen.
Da jeg kørte min cykeltur så jeg noget lignende som du vil lave. bare i træ.
Men der var yderste stolpe rykket lidt ind så stolpeskoen er lodret.
Det så nu meget pænt ud at "toppen" ikke gik helt ud til kanten.

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 08-08-06 13:20

Se nu bliver det jo næsten et muligt projekt. Muren er efter jeg har taget skift af 1 meter høj. Jeg regner med at min træramme skal være ca. 1 meter høj.

Hvad så med en mere simpel konstruktion:

Muren er lavet med et hulrum af ca. en stens bredde. Forside og bagside er mursten. Der er brugt murbindere.

Ingen rulleskifte.
Toppen nkan dækkes ind med en færdig inddækning af fx zink.
Rammen kan du fx lave af 50 x 100/125 mm fyrretræ (evt. trykimprægneret), og gøres fast til væggen med 10 x 140 mm skruer og tilhørende rawlplugs.

Om konstruktion af rammen. Jeg lægger en underlægger i hele murens længde. Den sættes fast i murstenen med skruerne. De lodrette stolper sættes ovenpå underlægger. Hertil bruges vinkelbeslag og beslagsøm. Den inderste stolpe skrues på muren. Ovenpå stolperne lægger jeg overligger. Her bruger jeg igen vinkelbeslag.

Eller er det lige så ustabilt?
Måske jeg bare skal fjerne muren og sætte en ramme men glas (se plus katalog side 15 nederst)
http://www.plus.dk/dk/pdf/PLUS_Katalog.pdf

Mvh Søren M

mvh Søren M

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 13:32

Hvis du ikke har så travlt vil jeg tage et foto af det jeg så i dag. Og vise det i dag eller i morgen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 16:43

Her er et par billeder.
Men de har sat stolperne ned i muren, men hvor langt ned ved jeg ikke.
www.hirsenet.dk/havemur1.htm
www.hirsenet.dk/havemur2.htm

De billeder vil ligge der et par dage

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-08-06 16:49

ja, lyder stadig ustabil - jf. mit tidligere indlæg mht. indspænding af trærammen.

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 08-08-06 18:53

Hvordan sætter jeg den yderste fast – jeg kan jo ikke komme til at grave.

Jeg har samlet mine muligheder sammen (med billeder).

Se det på http://soeren.maagaard.person.emu.dk/loftweb/laemur/laemur.htm

mvh Søren M

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 20:13

2 PLUS stolpebeslag (type 2) for der er et stort bræk når det blæser.

Her er lige en tanke:
www.hirsenet.dk/havemur3.htm

stolpejernet kan sidde temmelig langt ud mod enden da det er sidevers støbningen skal holde
den anden vej holdes konstruktionen af husmuren

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 09-08-06 08:17

Se ny ide til nedstøbning af stolpebeslag på (med billeder)
http://soeren.maagaard.person.emu.dk/loftweb/laemur/laemur.htm

I tekst:
Støb 1 stolpebeslag (type 2) ned i muren. Svejs et stykke stål på, så det forlænges og 2-3 ”kasser” på, der er i samme bredde som hulrum. Lav støbeform om beslaget – støb beslaget fast (1 del cement – 3 dele støbegrus). Sæt beslaget så langt ude som muligt. Beslaget skal vende således at det griber om stolpen på dens inderside og yderside, således at der kan sættes en underligger på tværs med et almindeligt vinkelbeslag. Sæt inderste stolpe ved husmur fast med karmskruer.

VVS lav en metal (blik/zink) plade til at lægge ovenpå muren og rundt om stolpebeslag.

1 stolpe lærketræ 90x90 sættes på inderst. 1 stolpe lærketræ 90x90 sættes på yderste stolpebeslag – sømmes med beslagsøm. Sæt underlægger og overlægger (90x90) på med vinkelbeslag og beslagsøm.

Mon ikke det er stabilt nok til at kunne modstå en orkan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 09:06

Jo nu tror jeg den er ved at være dermed mulighed 3
Husk lige at en metalplade virker som spegl. (hvis solen kommer derfra)

Det er nok svært at lave støbekasser i træ da dit mellemrum ikke er jævnt og der er også bindere.
Men eks. den hårde rockwool (Terrænbatts) kan godt støtte en støbning.

Kommentar
Fra : sorenm

Dato : 09-08-06 18:25

Tak for hjælpen. Jeg går i sving.