/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan man gemme marengsbunde?
Fra : steenfibiger
Vist : 16551 gange
85 point
Dato : 07-08-06 10:58

Hej,
jeg skal bruge marengsbunde til min 60 års fødselsdag og vil gerne lave dem i forvejen. HVordan kan de gemmes og hvor længe kan de gemmes uden at blive bløde? Jeg har jo set at bageren har den udstillit i forretningen i plastposer, så nogen tid må de jo kunne holde sig sprøde? Eller gør bageren noget specielt for at de kan holde sig sprøde? Hvad skal jeg gøre, så mine gæster kan få sprøde marengsbunde uden at jeg skal bage dem samme dag gæsterne kommer til reception.
Håber at I kan hjælpe mig med at svare på dette spørgsmål.
Fødselsdagsværtinden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-06 11:24

Det skulle kunne lade sig gøre, såfremt de opbevares i noget helt lufttæt, enten poser eller dåser.

Jeg mener sådan nogen "kyskager" er lavet af noget nær det samme, og der fandt jeg følgende link:

http://www.herning-vorgod-biscuit.dk/default.asp?id=14

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 13:30

spørg din bager først og fremmest , der er forskel på marengs

Jeg har bagt mange både marengs og bunde i sin tid og har altid kunnet holde dem et godt stykke tid i tætsluttende dåser (hvis ingen opdagede dem ) (ved ikke om plastposer er lige så gode men må formode det)

Jeg har til gengæld også oplevet at marengs hvor "indmaden" endnu er fugtigt går til rimelig hurtigt - så det skal du være sikker på der ikke er.

Uanset hvad så spørg din bager der ved hvad du netop IKKE skal gøre - problemer med visse marengs er at der er æg i .

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 85 point
Dato : 07-09-06 18:12

Bag (tør) dine marengs et par dage i forvejen og lad dem stå i et godt ventileret TØRT rum med papir imellem læg et klæde over....

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-09-06 18:39

Tak for svaret sverola. Festen er overstået og det gik godt!
Steen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-09-06 20:36

nå ok..... jamen tillykke med dagen og selvtak