/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
LCD skærm eller plasmaskærm???
Fra : kipumi
Vist : 1619 gange
100 point
Dato : 07-08-06 09:50

Jeg skal hjælpe min søn, der er autist, med at købe nyt TV. Det er bestemt ikke nogen nem opgave for mig. Han har et gammelt 14" fra sin konfirmation !! Han vil gerne have et stort Tv, f.eks. 37" - men hvad er bedst ?? - der er også prisen at tage hensyn til. Jeg kan ikke selv finde ud af hvad forskellen er på de to skærme.
Jeg vil også gerne vide om man kan få en "drejefod" påmonteret alle Tv, da det skal stå på en kommode??
Fona og Elgiganten har nogle tilbud, jeg har kigget på, men det siger mig INTET.
Det gør det sikkert nogle af jer .

Kommentar
Fra : longsot

Dato : 07-08-06 13:18

Hvis han spiller og bruger det som skærm må det ikke være plasma, da et pausebillede kan brænde sig fast. (Også prøvebillede fra utallige tv stationer), så derfor LCD skærm.

mvh
longsot

Kommentar
Fra : longsot

Dato : 07-08-06 13:19

forresten kan et LCD tv sættes op på væggen med drejebeslag

Accepteret svar
Fra : stimo1

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-06 14:51

LCD-skærmen består af flydende krystaller, der ligger som et tyndt lag imellem to glasplader. De sættes til at skifte farve ved at tilføre forskellig spænding til krystallerne (hver krystal kaldes en pixel, og hver pixel kan i pribcippet afgive tre farver - rød, grøn og blå.) - og danner på den måde billedet.

Plasma skærmen dannes billedet ved hjælp af en masse små glasbeholdere, der indeholder luftarterne neon og xenon. Bag disse kamre er der fyldt med rød, blåt og grønt fosfor- og sammen danner disse stoffer et komplet billede.

Nogle af fordelene og ulemperne ved de to typer:

LCD skærme bruger mindre strøm.
LCD skærme har en længere levetid end Plasma skærme
LCD skærme har en dårligere synsvinkel end Plasma skærme.
Meget store LCD skærme er meget dyre.

Plasma skærme fås med større billedarealer.
Plasma skærme har meget klare farver.
Plasma har en kortere levetid (billedkvaliteten bliver med tiden dårligere).
Plasma skærme har et større strømforbrug (ofte dobbelt så stort).
På Plasma skærme kan billedet "brænde sig fast på skærmen".

Her kan du se en sammenligning imellem de to typer.http://www.flattvpeople.com/tutorials/lcd-vs-plasma.asp

Produktguide Plasma: http://dk.kelkoo.com/b/a/co_9781-produktguide-plasma-tv.html
Produktguide LCD: http://dk.kelkoo.com/b/a/co_8975-produktguide-til-lcd.html

Hvad billedkvalitet angår, spiller det en del ind hvad TV'et skal bruges til: Almindelig kiggen fjernsyn, DVD, spil ... - og skærmens størrelse!
Men frem for alt gælder det ved fladskærme, at kvalitetet og pris i høj grad hænger sammen!!

Vær dog opmærksom på, at billedkvaliteten på fladskærme i forhold til almindelig fjernsyn, stadig halter!
Kan også nævne, at i en test i forbrugerbladet Tænk (Maj 2006) hvor der testes 12 LCD skærme og 8 Plasma skærme, er der kun tre der ved billedkvalitet får karakteren "God" (max er "Meget god", hvilket altså ingen opnår).
---
Her en masse tråde fra eksperten.dk hvor der netop spørges om hvad der er bedst. Uden tvivl en masse brugbar info ...
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&find=LCD+Plasma&x=4&y=2
Prøv evt. også at søge på Plasma og LCD hver for sig.
---

Hvis du vil have en ordentlig ekspedition, så køb hos Hi-Fi klubben eller TapeConnection. Modsat F.eks. Fona (hvor de får provision og derfor som regel siger god for hvad som helst du peger på!) får du her professionel råd og vejledning fra et personale der ikke blot vil sælge, men også er interesseret i at du kommer hjem med noget ordentligt.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 07-08-06 17:38

Tak for svaret stimo1.

Tusind tak for dit meget fyldestgørende og flotte svar, som gør, at jeg nu forstår det hele meget bedre, og kan vejlede min søn. Jeg synes, du har gjort utroligt meget ud af dit svar, det skal du have for. Mange, mange hilsner

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 07-08-06 17:46

Velbekomme. :)