/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
guitar akkord
Fra : Bekze
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 06-08-06 22:34

Hej.

En nybegynder vil gerne vide:
Hvordan tager man en Em7/D?

Ved godt hvordan man tager en Em7 med hvad betyder/D?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-08-06 22:45

At den deles over i takten til en D tror jrg nok
Mvh Sune

Kommentar
Fra : goldbeckholst

Dato : 06-08-06 23:06

Hej hej
Når der står /d ved en accord, betyder det at man skal have d som bastone.
Normalt har Em7 E i bassen, men har skal den altså have D i bassen.

God spille lyst.
Mvh
Goldbeckholst

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-08-06 23:09

Sludder Sune

Det er en Em7 hvor d-tonen (altså 7-eren) ligger som bastone. Spiller man med bassist, tager han et d og guitaristen er fløjtende ligeglad og spiller bare Em(7).
Spiller man guitar solo, kan man evt. stemme den tykke E-streng ned i D eller også tage bastonen på 4. strengen, idet man fjerner den finger, der normalt er placeret i 2 bånd i din Em akkord. Så har man D i bassen og en Em7 når man anslår de 4 tynde strenge.

Kommentar
Fra : goldbeckholst

Dato : 06-08-06 23:10

har=her

Du kan finde hjælp til accorder på

http://www.chordfind.com/

den viser både hvor fingrerne skal sættes på guitaren og hvad de forskellige accorder hedder.

Hej igen
Goldbeckholst

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 06-08-06 23:59

En side du i øvrigt bør kigge nærmere på, når du er begyndt at spille guitar:

www.guitaren.dk

Benytter den selv, inkl. deres forum.

Kommentar
Fra : Bekze

Dato : 07-08-06 23:06

Citat
Spiller man guitar solo, kan man evt. stemme den tykke E-streng ned i D eller også tage bastonen på 4. strengen, idet man fjerner den finger, der normalt er placeret i 2 bånd i din Em akkord. Så har man D i bassen og en Em7 når man anslår de 4 tynde strenge

Men på hvilket bånd og streng har man så sine fingre? En Em7 (så vidt jeg ved) har på 2.bånd på A strengen og intet andet.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-06 12:05

.... ja så nu kan du spille guitar med den ene hånd på ryggen

Altså kun de 4 tynde strenge og ingen fingre på overhovedet. Det giver tonerne (fra 4. til 1. streng):
d (bastonen) - g - h - e (grundtonen).

Tonerne e+g+h+ er jo en Em akkord. d er 7'eren i en Em som her bliver brugt som bastone.

Ofte bruges den som bastone ved en basgang, der kan gå e - d - c og her ender man så f. eks. i en Am akkord - men der er utallige andre anvendelsesmuligheder.

Kommentar
Fra : Bekze

Dato : 08-08-06 20:22

kun d g h e og ingen fingre på?!

Det er da virkelig den nemmeste akkord jeg har lært indtil videre. Tak for svaret, Myg!

Godkendelse af svar
Fra : Bekze

Dato : 08-08-06 20:23

Tak for svaret myg.