/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Argentina
Fra : ZebraDK
Vist : 619 gange
500 point
Dato : 06-08-06 21:42

Hej
jeg tænkte om nogen herinde kender til de regler jeg skal omgåes
for at få min argentinske kæreste her til danmark for at være hos mig.
jeg har kigget på diverse hjemmesider om emnet, men jeg syns ikke
jeg kan se hvor man skal starte.
Jeg er 29, og dansk statsborger
Hun er 23, og argentinsk statsborger.
M.h.v
Jesper kristensen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-08-06 21:52

http://www.inm.dk/publikationer/medborger_i_danmark/0300.html

Læs dette igennem en gang....

Så tager du ned på kommunen og får det forklaret så alle forstår det (så der ikke kommer noget bagefter)
Det er den sikreste vej at gå for at undgå at få en negativ overraskelse senere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 22:05

Der er ikke visumpligt for argentinske statsborgeres indrejse til Danmark.

Men, det er ikke ensbetydende med, at hun bare kan flytte hertil og bo.

men hun kan frit rejse på ferie hertil i en periode.

Hvis hun skal bo her, skal i henvende jer i Udlændingestyrelsen, og få at vide hvordan mulighederne er for opholds- og/eller arbejdstilladelse.

http://www.udlst.dk/Default.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-08-06 19:44

Du skriver, at du gerne vil have din kæreste her til landet.

Hvor meget det kræver afhænger fuldstændigt af, hvad du præcist mener.
Skal hun bare herover og besøge dig i nogle måneder?
Eller er det meningen hun skal flytte sammen med dig her i Danmark?

Hvis hun skal bo her, hvad skal hun så lave - og har hun en uddannelse fra Argentina?

Spørgsmål af generel karakter kan du ringe til Udlændingeservice og spørge om (www.udlst.dk).
Du kan også spørge på dette forum: http://forum.aegteskabudengraenser.dk/ , hvor der er mange, som har stået i samme situation som dig, og derfor kender sagsgangen.

Kommentar
Fra : ZebraDK

Dato : 07-08-06 21:57

hej Paulus1

Mit håb var at hun skulle bliver her permanent, hun er igang med en udannelse på universitetet i
buenos aires.
Den havde hun tænkt sig at gøre færdig her.
jeg vil prøve at ringe til Udlændingeservice
Tak :)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-08-06 23:37

Hvis hun skal studere her, har I sådan set to muligheder.

Mulighed 1:
Bliv gift og søg om familiesammenføring. Tilknytningskravet bortfalder pga. din alder.
Du skal så opfylde forsørgelseskrav, sikkerhedsstillelse og boligkrav.

Mulighed 2:
Hun ansøger om plads på dansk universitet. Når pladsen er i hus søges om opholdstilladelse på baggrund af studier. Der skal fremvises dokumentation for selvforsørgelse i forbindelse med ansøgningen, enten indtægt på ca. kr. 5.000 pr. måned eller bankindestående på ca. kr. 50.000.
Der er noget med, at nogen universiteter (RUC) er begyndt at kræve studiegebyrer af udenlandske studerende (ikke-EU borgere).

Hvis hun er studerende indenfor et af områderne på den såkaldte positiv-liste, kan flere krav til familiesammenføringen frafaldes - og dermed gøre den løsning mere attraktiv. Positivlisten omfatter blandt andet visse IT-medarbejdere, ingeniører, sygeplejersker og læger.