/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
silikoneslanger og gaffa
Fra : Dksmester
Vist : 2187 gange
100 point
Dato : 06-08-06 20:18

Jeg har et problem, som jeg håber nogen af jer kan give mig et svar på. Har lige købt en golf 3 TD, med hjemmefusket intercooler :) men til min opdagelse så har gummirøret fra turboen til intercooleren slået en revne. Det har de tidligere ejer lappet ved at putte en skrue i og smøre silikone omkring, men det holder ik. Jeg kan mærke at luften fiser ud når jeg giver gas. Dette er jo lidt farligt, da motoren nok ik får den mængde luft den skal have. jeg har så langt om længe fundet ud af at en ny slange hvis nok skulle hedde en silicone slange eller silikone slange, men de er ik sådan at finde hos nymann og markonomen mm. Så kender i et sted ved århus hvor de har sådan nogen? ved godt man kan bestille dem over telefonen hos slange eksperten, men hvis nu jeg kunne få dem i morgen i stedet for at skulle vente... den stå nemli til at skulle omregistreres, hvilket til min opdagelse krævede et syn. Men jeg er lidt bange for at kører i den, med den utæthed. Fik af vide, af en, at hvis han var mig, så lappede han straks hullet med gaffa i stedet (indtil jeg fik en ny slange), da det andet var for farligt. Men kan gaffa holde til den store varmepåvirkning og stadig holde tæt? havde tænkt at rulle det en 3 gange om. En ven jeg har, sagde at man oz kunne rulle noget vulkaniseringstape på i enden af gaffaen for at være sikker på at den ik bliver utæt. Men vi er ik bileksperter, så hjælp! :)

altså for at opsumerer:

1) Er der et sted i århus jeg kan få silikone slanger (nok 2" lige og 90 grader bøjning)

2) Kan jeg gå ud og lappe hullet indtil da med gaffa, hvis jeg skal vente på slangerne fra en telefonordre?

mvh
Jacob

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 20:50

den type slanger kan være svære at finde uoriginalt og er rimelig dyre

jeg ved i har en vw forhandler i århus der har et ret stort lager , der er god chance for at de har den på lager
den ligger ude i det der kaldes bilbyen på vejen ud af århus lige før egå
er nok også andre i århus , men nu kender jeg lige denne

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 20:54

der er ikke andet for end at prøve at lappe med gaffa , vil tro at det kan holde , men er ikke sikker
men det er jo kun en kortsigtet løsning

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 06-08-06 21:13

bredker: tror du ik kun de har orginale slanger hos smc århus? dem jeg har set hos http://www.powerpage.dk/produkter_slanger_1boejninger90.aspx koster lidt over 200 kr., ret dyrt synes jeg selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 21:35

Puha, så håber jeg ikke du render i problemer med synet, hvis ikke den har været synet med intercooleren før.

For det skal godkendes som en konstruktiv ændring af bilen, og kræver derfor, at det er lavet og virker tiptop (Jeg har selv haft Golf TD med påbygget intercooler).

Så til slangen, jeg ved ikke lige hvor du får sådan en, men i forhold til, at skidtet kan tage temmelig meget skade ved at køre med utæt intercooler- og turboslange, synes jeg faktisk ikke, at 200,- er dyrt.

Jeg er heller ikke sikker på, at det accepteres til syn såfremt det er lappet sammen med silicone og gaffatape.

Som en kort tids nødløsning kan det nok gå, såfremt du sikrer dig, at det er tæt,

mvh dova

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 06-08-06 21:50

Du er altid til god hjælp Dova! My main man

Jeg tog den med til syn den dag jeg købte den, da jeg ik har så meget forstand på biler. Der gik jeg så og snakkede med synsmanden om den og vi blev enige om at det var et okay køb. Han nævte dog ik noget om intercooleren, så håber da det er blevet godkendt Den bestod dog ik synet pga håndtag inden i ved bagdørene, da den er gulpladet. Så havde den øjenskygger. Og baglygterne havde flænger. små fejl men ærvlige fejl (men det viste jeg nu ik noget om alligevel). Så konstaterede han oz at den forurenede en del og nu hvor jeg ved at slangen er utæt, kan det forhåbenlig komme deraf. Altså formeget brændstof der brændes af i forhold til den mængde ilt den får tilført (taber jo ved utætheden). Så det var omsyn! Men billigt sluppen tænkte jeg og købte bilen. Men så fik jeg af vide på motorkontoret at den gik ik med at omregistrerer den uden den var synet så nu har jeg travlt! æv æv...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 22:27

Citat
Så konstaterede han oz at den forurenede en del og nu hvor jeg ved at slangen er utæt, kan det forhåbenlig komme deraf

Ja, det tror jeg så ikke det gør, men nu er du vel sikker på, at der ikke er pillet ved brændstofpumpen så den får for meget at leve af, så det er derfor den forurener.
Endelig ikke begynde at rode med den selv, det kræver en vis viden, hvordan der skal skrues på sådan noget.

Overvej at ofre hvad det koster, at få en dieseltekniker til at justere pumpe og turbo.
Og der kan jeg anbefale dem her, hvis ikke det er for langt at køre for dig:
MDT - Midtjydsk Dieselteknik
Bavnehøjvej 19
8600 Silkeborg
telefon: 87 20 04 99

De er dygtige og billige.
Jeg havde min Golf TDer nede og få justeret...det kostede 248,- og tog en lille halv time.

Tjek også om luftfilteret er rent.

Og ja, hvis der ikke blev nævnt noget om intercooleren, er der den mulighed, at den er synet med det før, så skal der et sted i en af rubrikkerne på registreringsdattesten stå noget med konstruktiv ændring. Ikke hvad ændringen består af, bare konstruktiv ændring.

mvh dova

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 07-08-06 10:19

Sidder her og tænker lidt over det:
Citat
Så konstaterede han oz at den forurenede en del og nu hvor jeg ved at slangen er utæt, kan det forhåbenlig komme deraf

Ja, det tror jeg så ikke det gør, men nu er du vel sikker på, at der ikke er pillet ved brændstofpumpen så den får for meget at leve af, så det er derfor den forurener.
Endelig ikke begynde at rode med den selv, det kræver en vis viden, hvordan der skal skrues på sådan noget.

Om man skruer op for pumpen, så der kommer mere brændstof pr. mængde luft eller man taber luft igennem en slange, så man får mere brændstof pr. mængde luft, skulle vel begge give en større forurening...

Jeg har oz fået et svar hos powerpage.dk der siger noget af det samme:
Citat
Du giver bare din slange noget gaffa, og et par spændebånd ovenpå hullet så slangen ikke deformere under tryk, indtil du får en ny...

Det er ikke farligt og køre med hul i slangen, du får bare ikke det lade tryk som du ville få med en ok slange, hvis hullet er stort nok til der er meget tryk tab vil din motor få for meget diesel og vil ryge sort, men for meget diesel sker der ikke noget ved, det er straks være med for lidt...

Det var fra Andy, som lyder til at rode med opbygning af diesel pumper til traktortræk og biler

Der står desværre ik noget i registreringsdattesten om konstruktiv ændring... Ik godt, håber de overser det næste gang oz, for har sgu hverken forstand eller penge til at få lavet det hele tip top. Men et tjek hos MDT - Midtjydsk Dieselteknik til 250 kr. kan jeg måske lige overkomme. Det hele løber jo op. køb af bil 25K forsikring og vægtafgift 8K, baglygter 1K, forhåbentlig snart silikone slanger 0,5K osv. Det er sgu dyrt at få sin første bil

Er der ik nogen der ved hvor man kan købe de slanger?

mvh
Jacob