/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso, qxl
Fra : ting27
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 06-08-06 18:57

Hejsa. Jeg har lige fået et brev fra et inkasso-firma, hvor de beder mig om at betale nogle penge som jeg skylder QXL Norge.
Jeg har kigget på de danske regler ang inkasso, og fandt ud af, at QXL Norge skulle have kontaktet mig først før de tager kontakt til et inkasso firma. Jeg har nemlig aldrig hørt et ord fra QXL Norge, om at jeg skylder dem penge, og frinder det derfor uaccpetabelt at de tager kontakt til et inkassofirma, helt uden min viden.

Så, skal jeg betale eller lade være. Det er et norsk giro kort, så er i tvivl om, min bank overhovedet gider at tage det. Desuden er batalingsdatoen i morgen (ikke noget problem) men pengeoverførsler over landegrænserne i EU kan tage op til 14 dage, så de modtager jo ikke ligefrem betalingen i morgen. Hvis jeg ikke betaler i morgen, vil de sagsøge mig (siger de).

Jeg har intet gjort forkert, så ingen indlæg om at jeg er en idiot eller noget tak. Jeg sprøger om hjælp, så ingen useriøse angreb mod mig som i altid gør. Tak.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 19:07

Du skal under ingen omstændigheder betale inkassofirmaet.
Det er kun en gæld, du har anerkendt, der kan sendes til inkasso.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-08-06 19:09

For at inkassofirma må tage inkassoomkostninger, skal de have givet dig et varsel på 10 dage. Har de ikke det, så har de ikke ret til omkostningerne. Uanset om de har varslet inkassoen eller ej, så er kravet nu taget til inkasso, og de kan stævne dig.

Jeg tvivler dog på, at de vil stævne dig - så mange penge skylder du vel heller ikke til QXL.

Hvis jeg var dig, ville jeg betale det beløb, som du skylder til QXL Norge (altså uden inkassoomkostninger). Derfor ville jeg skrive et brev/e-mail til inkassofirmaet hvori du meddeler dem, at du har indbetalt hovedstolen direkte til kreditor, og at du ikke betaler inkassoomkostninger, da inkassoskridtet ikke er varslet i ovensstemmelse med Inddrivelsesbekendtgørelsen § 3.

Du kan også betale hovedstolen til inkassofirmaet, men så er det vigtigt, at du med det samme gør opmærksom på, at betaling ikke dækker deres omkostninger.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-08-06 19:11

@pirt03 - man må tage al gæld, der ikke er bestridt til inkasso. Der er ikke noget krav om at gælden skal være anerkendt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 19:13

Firmaet skal formodentlig også varsko dig om at de vil overgive sagen til inkasso.
Det er tomme trusler.
Skriv det til dem og bed om at få oplyst, hvordan du kan betale det skyldige beløb.
Betal IKKE inkassogebyret, kun gælden + evt rykkergebyrer (som det lader til du ikke har fået)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 19:18

Du har selvfølgelig ret RyeJensen.
Jeg tænte på et et tilfælde, hvor jeg blev pålagt en parkeringsafgift (de private). Jeg skrev til dem at jeg ikke anerkendte deres krav og ikke ville betale. Herefter sendte de den til inkasso.
Her mener jeg, at de havde uret og skulle gå direkte i retten. Correct me if I'm wrong.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 19:19

Prøv først, at sende en mail med ovenstående problem,
til den Danske afdeling,
Det kunne være en misforståelse.

Ellers kan jeg ikke se, hvordan du kan skylde penge væk,
medmindre, du har solgt varer, du ikke har tænkt dig at sælge/
ikke har.
Du kan ikke sælge, og skylde QXL noget, du ikke har solgt.

Her vil jeg ikke være med mere.

Med mindre du er en af dem, der sælger Mobiltelefoner
fra Namibia, eller hvad der ellers hedder.

Noget må du ALTSÅ HAVE SOLGT, SOM DE VIL HAVE PENGE FOR

Og så er den ikke længere.

Ellers læs QXL´s regler om salg, VED SALG.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 06-08-06 19:19

Jeg har en gæld hos qxl norge på 72 kr, og det var jeg klar over efter jeg så det.
Jeg har lavet en enkelt handel hos qxl norge, og det beløb er altså gået i glemmebogen.

Men jeg har stadig ikke fået nogle varsler af nogen art, om at det beløb altså skal indbetales før brevet fra inkassofirmaet.

Jeg har prøvet at kontakte inkassofirmaet, men fik en mail om at de var på ferie og ikke kunne besvare mails :(

Jeg vil gøre som du RyeJensen siger. Jeg kan sagtens logge ind på qxl.no og overfører beløbet via VISA.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-08-06 19:22

God idé og husk så at meddele inkassofirmaet det på e-mail, jf. mit tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-08-06 19:25

@pirt03 - i din situation har du ret i, at de nok ikke må tage fordringen til inkasso. Men man må godt tage fordringer til inkasso, hvis man har besvaret debitorens indsigelser, og man i påkravet efter inkassoloven § 10 gør opmærksom på, at man er opmærksom på, at der er gjort indsigelser, men at disse er besvaret (lidt teknisk, men jeg håber du forstår).

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 19:33

Prøv dog at prøve QXL DK først, de plejer """som regel"""
at hjælpe, også over grænser.

Men betale det, skal du under alle omstændigheder.
Glemmebogen eller ej. du er ansvarlig, for selv
at opdatere dine oplysninger,Nærlæs de nye betingelser.
Og 72.- er MEGET billigere end FOGEDEN

Desværre.
Mvh

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 06-08-06 19:50

ja. De 72 kr. er også lige blevet betalt til QXL Norge, og KrediNor har fået en mail.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-08-06 16:34

QXL Norge har sagt, at de har sendt mig fire betalingspåmindelser via e-mail. Det kan godt være rigtigt, da jeg ikke bruger denne mail længere, men så er spørgsmålet jo så, om det er godt nok. Altså om det kan være lovligt at sende rykkere via e-mail, så upålideligt som mailsystemmet nu er.
Hvis jeg havde fået et fysisk brev, havde pengene været betalt, men syntes altså ikke det er helt fair, at de har vedtaget at jeg ikke gider at betale pga. e-mails som jeg aldrig har set.
Nogen der ved om e-mails kan bruges af virksomheder til at sende regniner og rykkere, og hvis de ikke modtager svar kontakter de et inkassofirma?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 09-08-06 16:48

Det kan e-mails godt.
Såfremt det er normalt at man foretager korrespondance af den vej, og da det er et internetfirma og du har opgivet en mail adresse, er det forventeligt at den kan bruges til fremtidig korrespondance (den blev sikkert også brugt da du handlede med QXL norge)
At du i mellemtiden skifter mail er ikke deres problem, for det har du pligt til at oplyse til dem. (gøres sikkert ved at ændre dine profiloplysninger på QXL).

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-08-06 16:59

Umiddelbart ville jeg men, at det ikke er nok at sende en mail. I hvert fald bør modtager (dig) så skulle kvittere for modtagelsen og/eller modtagelsen af mailen

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-08-06 17:00

Der skulle stå: modtagelsen og/eller åbning af mailen

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-08-06 19:29

Så er sagen jo nok deres, da jeg ikke kan bevise at der ikke stod i mailen, at de vil kontakte et inkassofirma.
Personligt mener jeg dog at man, til så vigtige påmindelser bør bruge noget mere rigtigt som f.eks fysisk post, eller sikker e-post.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-08-06 10:37

Det er rigtigt, at man kan bruge e-mails til rykkere og lignende, når du har oplyst hvilken e-mail der kan sendes til. Som det også står ovenfor, så er det dit ansvar, at holde dine kontaktoplysnigner opdateret.

Nu er det imidlertid ikke dig, der skal bevise, at du har fået et gyldigt inkassovarsel. Det skal kreditor. Du skal - såfremt du ikke vil betale - bede dem fremsende dig en kopi af inkassovarslet hvoraf afsendelsestidspunkt og indholdet af brevet. Hvis de ikke kan det, har de ikke krav på udenretlige inkassoomkostninger. Dette er et krav du skal fremsætte overfor inkassofirmaet ikke QXL. Det er nemlig vigtigt at indsigelser gøres overfor inkassofirmaet, eller kan det være - jeg tvivler nu stærkt - at de stævner dig. I øvrigt fremgår det af bilagene til inddrivelsesbekendtgørelsen, at det maksimale inkassosalær de må tage for et krav på 72 kr. er 300 kr.