/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp til fødsel!!!
Fra : janni26
Vist : 644 gange
300 point
Dato : 06-08-06 15:11

hejsa... jeg har en maincoon hunkat som er drægtig for anden gang... første gang gik det ikke som planlagt... fødslen gik ret hurtigt og uden de store problemer..men men hun havde ingen mælk til de stakkels små killinger, desuden flyttede hun rundt på dem flere gange, og nogen gange var det kun den ene hun tog med!!!! Nogen gange blev de placeret i deres kradsemiljø, hvor de så fladt ud over kanten!!! Efter et døgns tid kunne vi ikke klare at se på denne "børnemishandling" så vi beluttede at aflive dem!!! Det var sgu ikke rart!! Men vi tror stadig det var det bedste..Moderen var selv så rundt på gulvet til sidst at hun faktisk bare lå og fantede som en hun der sveder!!! Det var både hendes og vores første gang...men nu er hun drægtig igen, ikke helt planlagt, men killingenre er ventet med glæde, men elvfølgelig også med en ret stor angst for at det skal ske på samme måde igen!!! Er der nogen der kan give nogen råd eller fortælle hvad man ikke skal gøre???? jeg bliver meget glad for alle svar!!!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 15:35

det er meget normalt med første kuld , nogle gange også med andet kuld , dog meget sjældent 3 gang
men i de fleste tilfælde går det godt anden gang , bare giv den ro , og lad være med at blande dig medmindre du er sikker på det er ved at gå galt , det er kattens natur

Kommentar
Fra : Tinny

Dato : 06-08-06 15:49

Hej Janni

Du skal sørge for at hunkatten har et trygt sted at føde sine killinger, gerne en kasse med halvt låg over. Denne kasse skal stilles frem i god tid, så hun kan venne sig til den og blive tryg. Kassen skal være placeret et roligt sted, dog uden at katten føler hun er udenfor selskab. Du bør også tage en snak med din dyrlæge på forhånd, så du er forberedet hvis det samme skulle ske igen.

Jeg tror din kat flyttede rundt på killingerne fordi hun ikke kunne finde et godt sted med tilstrækkelig ro. Derfor en fødekasse. Disse kasser er beskrevet i mange kattebøger, så kig eventuelt i en af disse for gode råd mht. udformning. Du kan kun gøre noget mht forberedelse, når først det hele ruller, gør du bedst i at forholde dig i ro, og lade missemor bestemme. Men hun skal have et trygt sted og omgivelser.

Hilsen
Tinny

Kommentar
Fra : janni26

Dato : 06-08-06 15:54

er det ogå normalt at de ikke har mælk til kilingerne den første gang??

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 16:00

der ser nan nogle gange , men anden gang er det ikke normalt , så der skulle der gerne være nok
men det kan du først være sikker på den dag hun føder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 16:16

Lyder umiddelbart ikke som om din kat er nogen særlig god kat at avle på. Hvor gammel var hun sidste gang hun fik killinger?
men nu er skaden jo sket, og så kan du kun håbe på, at det ikke bliver lige sådan denne gang.
Omgivelserne kan dog også være skyld i det gik sådan.

De gode forslag om, at katten skal have et sted i fred og ro, er allerede nævnt.
En kat kan blive så stresset, at hun reagerer på den måde du beskriver og mælkeproduktionen stopper, såfremt der er for meget uro og forstyrrelser omkring hende før og efter fødslen.

Derudover kan du så sørge for, at katten får noget rigtig godt, nærende foder og tilstrækkeligt at drikke i tiden op til fødslen og efter, da det er med til at sikre at katten er i god kondition, hvilket vil hjælpe meget på mælkeproduktionen.

Citat
at hun faktisk bare lå og fantede som en hun der sveder

Overvejede du muligheden for at katten var syg, for det lyder ikke normalt det der.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 16:25

dove>>det er faktisk meget normalt
når du ser på dem der har mulighed for at klare sig på naturligt vis` , så ser du det ret tit , nok halvdelen , men alt for mange af bykattene der redes fordi folk tror de er syge , er mere fordi mange ikke ved hvordan det foregår i naturen , de er raske nok , men her på landet hvor de selv får lov at styre det ville killingerne bare dø , vi har ikke tid til at give dem flaske , men derfor kan de være sunde nok ( hvis de flaskes op )

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 16:32

Det ville heller ikke være en dårlig ide,
at have kontakt til en Dyrlæge.

Da fødsler ikke er ens.

Men tror din kat har været særdeles STRESSET,
enten fordi, den en meget utryg, eller der
sker for meget omkring den.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-08-06 16:41

Du kan ved din dyrlæge få noget bestemt foder til drægtige og diegivende hunkatte. Det ville jeg nok fodre med, da dette er ret godt, og giver hende de nødvendige stoffer. Udover dette er jeg meget eig med Tinny.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-06 17:33

Du er da bare uheldig med dine katte

http://www.kandu.dk/Spg74803.aspx

Hvorfor ikke bare være glad for den kat du har med eller uden killinger.

Jeg håber da at hun overlever uden for mange men, hvis der igen skulle ske det samme som første gang fun fødte.

Overvejer du ikke at få katten sterilliseret, hvis det igen går galt.

Som tidligere nævnt ville jeg kontakte en dyrlæge.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 17:57

Hvis det er samme kat, burde du gå til Dylægen
med den, da den åbentbart,,,""""er defekt"""",,,
HVis den er døv, kan den JO ikke fatte killinger´s
MIAUW for mælk/ ej heller finde dem.
Eller anden form form for KONTAKT til ungerne.
HVILKET er meget vigtigt, da hun skal have kontakt
med sine unger, ikke kun VISUELT.

Så den burde du aldrig have avlet med,
da du bringer dårlige GENER, videre.

Og så kan det være synd eller ikke.
Men for at undgå, at du selv, SÆLGER/bortgiver
sådanne unger, burde katte IKKE have lov til at
bruges til AVL.

Ment med et godt ord.
Du behøver jo ikke aflive katten.
Mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 18:07

Er det den samme kat som i det link ans har lagt ind, altså den hvide kat der sandsynligvis er døv og som har haleknæk.

Hvis det er den samme, så synes jeg det er meget uhensigtsmæssigt, at der ikke er sørget for, at den kat ikke er i stand til at formere sig, hverken planlagt eller ved uheld

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-06 18:16

janni26

Er det den samme kat der er tale om. Hvis ikke hvad skete der så med den hvide kat?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 18:38

Håber da ikke "mennesket" har købt en ny,
før den gamle er blevet "kigget" nærmere på.

AF EN DYRLÆGE.
Og ikke af Kanduer.

Som jeg skrev under anden profil, smxxx
burde DU, have vidst det, eller i det mindste have LÆST
lidt BØGER, om SIMPEL katte avl.

Det er synd for moderkatten,
MEN DET ER FANDME næsten dyreplageri,
at fortsætte AVL med en kat, der ikke kan
høre sine unger.

Men jeg savner at HØRE, hvad din DYRLÆGE foreslår.

Kun min MENING.
Som sikkert bliver taget, som GAS IGEN...
Mvh

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-08-06 19:00

Det er ikke den samme kat, "sofus", da den første kat var en hvid Norsk Skovkat med blå øjne. Denne kat er en Main Coon.
"janni" har din kat selv fundet sig en hankat siden det ikke var planlagt?
Køb KMR-modermælkserstatning ved dyrlægen, hvis hunkatten fremdeles ikke har mælk, men dette finder du først ud af når killingerne begynder at patte og de skal helst blive ved med at patte. Det er også en god idé at kontrolveje dem på en brev- eller køkkenvægt med 1 grams intervalvisning.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : janni26

Dato : 06-08-06 19:05

tak for alle jeres svar!! Vil lige slå fast før jeg bliver helt jordet, at det IKKE er den hvide skovkat jeg før har spurgt til dette indlæg handler om, hun er skam neutraliseret!!

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 06-08-06 20:31

kære janni!
Du har her fået en del god respons ud af dit indlæg. jeg kender den uro som du naturligt nok har lige nu. Nu er det snart... og så må du prøve at få det bedst mulige ud af det med alle de gode råd in mente...Førstegangsfødende kan tit være besværlige, så se lyst på det nu og fortæl os alle hvordan det er gået!!!
hilsen la.

Kommentar
Fra : Tinny

Dato : 06-08-06 21:24

Hej Janni

Det er bestemt ikke alle der prøver at jorde dig, jeg vil anbefale at "folk" læser tråden inden de begynder at trampe på folk!

Men lige et pip for at opfordre dig til at fortælle om den videre udvikling - hvornår forventer du forøvrigt at fødslen skal ske?

Mvh
Tinny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 21:44

Citat
Vil lige slå fast før jeg bliver helt jordet, at det IKKE er den hvide skovkat jeg før har spurgt til dette indlæg handler om, hun er skam neutraliseret!!

Bare i orden.

mvh dova