/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
For bremse på cykel?
Fra : Grimstrup
Vist : 1067 gange
100 point
Dato : 06-08-06 14:47

Jeg har købt en cykel i bilka. Da jeg skulle sætte hjulet på løsnede jeg kablet til for bremsen. Nu er mit problem at jeg ikke kan få bremsen til at virke ordenligt.

Når jeg bruger bremsen, så er det kun bremse klodsen på den ene side at hjulet der flytter sig ud igen, og det betyder jo at hver gang jeg bruger bremsen så vil den ene klods hele tiden være mod hjulet. Det er bremse klodsen på den modsatte side af hvor kablet går ned til bremsen, den side kan ikke finde ud af "at springe" tilbage på plads når den har bremset. Hvordan kan ma løse det problem?

Mvh
Lasse

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 06-08-06 15:13

Hej Lasse!
Jeg synes du skulle gå til en cykelhandler med din cykel for så bliver det lavet, som det skal laves.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 06-08-06 16:10

Hej Lasse.
Du skal løsne bolten/møtt. den der fastholder bremsen på forgaffel/bagstel.
Så strammer du kablet så du har den rette frigang på bremsegrebet.
Nu kan du så, "centrerer" bremseklodserne i H+V side, fastspænd bolt/møtt. ( der skal nok "modholdes" på bremsen.
steen b.

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 16:14

Forhjulsbremsens dele sidder jo på et centreret skaft hvor de 2 bremse dele( højre og venstre) skal kunne dreje sig frit, altså ikke være spændt fast. Jeg tror nu at det der mangler er en kraftig stålfjeder som har til formål at sprede de 2 dele ligeligt når bremsen slippes.
Mvh OW

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 06-08-06 16:22

Hej Lasse!
Hvis jeg var dig ville jeg være mere tryg ved at tage cyklen hen til cykelsmeden og lade ham lave cyklen end hvis jeg selv skulle lave det du skal have lavet på din cykel.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 06-08-06 18:16

Helt klart.
Der skal være en "nulstillingsfjeder"(det går jeg da ud fra)
/steen b.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-08-06 13:51

Du skal justere trykket på bremsearmene med de to bittesmå skruer der sidder på hver bremsearm, hvor den er skruet fast. Såvidt jeg husker går den ind mod fælget når du løsner skruen.( du skal stramme den ene og løsne den anden ). Hvis du ikke kan justere nok, skal du skrue bremsearmen af og flytte fjedren et hul (der er tre, hvor den plejer at sidde i det midterste fra ny).

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 24-08-06 11:23

Tak for svaret.