/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Periodefejl på vaskemaskine
Fra : heyckendorff
Vist : 1455 gange
100 point
Dato : 06-08-06 13:15

Jeg har købt en brugt 7 år gammel Bauknect WA 3773 vaskemaskine som er behæftet med en irriterende periodefejl. Under prograamvælgerens tur rundt tager den nogle gange kun vand ind og pumper det ud på rette tidspunkter, men i de mellemliggende vaske, skylle og centrifugeringscyklusser kører tromlen ikke. Da det kun er periodevis kan det udelukkes at motoren er brændt af.
Derfor fristes jeg til at tro at det er noget i programvælgeren. Måske korroderede kontakter eller lignende. Kan det skade at sprøjte noget kontaktspray ind i programvælgeren og evt. andre elektriske installationer i maskine?
Eller er der andre der har en ide om hvad fejlen kan være og hvordan den måske kan afhjælpes uden at skifte dyre dele?

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 13:40

Du kan sagtens tage strømmen fra og sprøjte kontaktvæske ind i programvælgeren og hvis den er manuel køre den rundt nogle gange, se om det hjælper.
Det kan jo også være en irret eller løs forbindelse til eller i motoren, dog skulle kullene vel være ok.
Jeg har haft det samme problem med en motor der ikke ville starte når den sjældent stoppede på det samme sted, et lille hjælpedrej (uden strøm på) og den kørte mange gange igen

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 06-08-06 17:23

Det kan også være niveaukontrollen der er stoppet eller defekt, det er sjældent programværket

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 06-08-06 19:36

Stig 54...nu kan den der kontaktspray vel ikke ødelægge noget?

Ansgard.....hvad er Nieveaukontrollen? Hvor finder jeg den? Hvordan ser den ud? og hvordan kan jeg evt. kontrollere om det er den den er gal med.

Jeg går ud fra at det er den der kontrollere niveauet på vandstanden eller hvad?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 06-08-06 21:18

Hvis det havde været niveaukontrollen havde vaske-monsteret enten :

1) Ikke taget vand nok (eller slet ikke noget) .. men kørt vaskeprogrammet alligevel

2) Fortsat med at tage vand ind indtil det tilsidst løb ud af sæbeskuffen.

Jeg tror mere på at fejlen skal findes i vaskemaskinens motor.. Kullene er enten ved at være slidt op, eller brændte i enden. Det resulterer ofte i fejl der ligner det der bliver beskrevet.

Kullene koster så vidt jeg husker en god 150 kr seddel stykket, og kan skiftes gennem bunden af maskinen, hvis man vipper den bagover eller til siden. - eneste nødvendige værktøj er en stjerneskruetrækker.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-08-06 21:34

http://www.wd40.dk/markenportfolio_wd40_anwendungen_haus_dk.php

Dette er en uvurdelig hjælper i det daglige -læs hvad der står omkring anvendelighed .
Jeg tror også at der er noget med vælgeren-måske det bare ville være nok at blæse den ren for evt støv????

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 23:13

Hej heyckendorff

Jeg havde samme problem, indtil jeg fandt ud af, at det var når jeg havde fyldt for meget tøj i, at den ikke ville køre rundt.

Kan det være det???

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 23:21

Kontaktspray renser kun og erikke elektrisk ledende, men prøv at dreje motoren et stykke når den ikke vil drej rundt (uden strøm på) jeg har som sagt været udsat for at når den stoppede et bestemt sted ville den ike igang igen men skulle have hjælp, og det var ikke kullene, men når du er dernede så tjek dem.

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 07-08-06 20:11

Jeg har ikke haft lejlighed til at afprøve jeres råd endnu, da jeg er taget på ferie, men så snart jeg er hjemme skal jeg forsøge. Den med for meget i tromlen kunne måske være en mulighed.

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 10-08-06 21:02

Så har jeg vasket igen. Jeg har fulgt CiviC´s råd om ikke at fylde for meget tøj i maskine og siden har der ikke været problemer. Derfor tilfalder pointene ham/hende.

Til jeg andre vil jeg blot sige tak for deltagelsen

Mvh.

Werner

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 10-08-06 21:03

Tak for svaret CiviC.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-08-06 22:20

Det var så lidt.