/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skadedyrsbekæmpelse - akut!!
Fra : vaxen
Vist : 3126 gange
100 point
Dato : 06-08-06 09:28

Hej med jer!

Jeg har et rasende kedeligt problem - i et rum på vores første etage har der bosat sig en koloni af Stor Gedehams.
De er gået ind i hulmuren og videre ind mellem denne og den opsatte væg. Her har de gnavet sig igennem og flyver nu lystigt rundt i lokalet.

På tre dage har de gnavet et hul på omkring 20-30 cm i diameter og i dette hul er det tydeligt at se selve boet og dets celler...

Det har ikke været muligt for mig at finde en skadedyrsbekæmper, der kommer på fyn og samtidig har weekendåben. Er der nogen af jer, der ved noget?

Ser frem til jeres hjælp!!

Vaxen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-08-06 09:36

Kan kun sige gå ind her og læs
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/gedehams2004.pdf
dr.dem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 09:38

Det har jeg selvfølgelig gjort - jeg mangler bare desperat en, der kan fjerne skidtet....

De forskellige skadedyrsfolk, jeg har talt med, kan ikke en gang henvise til en kollega... Så jeg er på herrens mark...Øøøv!!

Vaxen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 09:41
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 09:45

æuw vaxen - sikke noget skidt - og tilmed har de der hvepsebekæmpere så travlt at det også kan være et megaproblem på en hverdag - jeg har jordhvepsene at kæmpe med og skal vente endnu en uges tid - så haven er rimelig irriterende at være i pt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-08-06 09:46

Jeg har for ca. 3 uger siden fået bekæmpet et hvepse(gedehamse)bo af firmaet Mortalin. Jeg er 100% tilfreds med hele forløbet. De kom før tidspunktet, der var lovet, og jeg har ikke set en hveps siden. Boet sad et sted inde i en skunk eller længere inde. Det kunne ikke ses udefra, men der blev skudt noget giftigt pulver ind, og det hjalp.Du må betale, det det koster, men jeg kan kun anbefale dem (bor godt nok i midt-jylland - men alligevel).

www.mortalin.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-06 09:47

Hmmmm...... de er tilsyneladende ret 'dumme':

Citat
Hvepse:

Hvepse kan sidst på sæsonen blive en plage for bifamilier. Bistadet er fuldt af søde sager, som kan tiltrække hvepse i stort antal. Igen er det især de mindre familier, der lider, eller bistader med for store eller for mange indgange, som bi-familien ikke selv kan overkomme at forsvare. Hvepsene stjæler honning og yn-gel og æder desuden bierne direkte. Dette gælder især for den store gede-hams, Vespa grabo. Man kan ikke hindre de flyvende hvepses adgang til stadet, men det er muligt til en vis grad at narre dem ved at anbringe et sort gitter som en skærm over bistadets indgang. Bierne lærer hurtigt, at indgangen til stadet befinder sig foran denne skærm, mens hvepsene, der ser bierne kravle under skærmen, ofte vil søge at angribe direkte ovenfra og derfor hverken kan nå bierne eller finde ind i stadet.

Ps. Lad være at eksperimentere selv med disse 'sataner'. Jeg kan garantere dig det gør AVS hvis de stikker ...og det GØR de !!!

...vent derfor på professionel hjælp, selvom det skulle tage et par dage og I må leve med 'problemet' så længe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-08-06 09:48

Kan I ikke ryge dem ud, eventuelt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 09:53

Bemærk, at det ikke er almindelig gedehams/hvepse, men Stor Gedehams... De er ekstremt aggressive og efter bare et stik, skal man søge læge. To stik kan være livsfarligt.

Det frarådes på det kraftigste at man gør noget som helst selv, for de angriber på et splitsekund og det er mange, der angriber....

Så jeg skal have fat i en proffessionel...dem, jeg har snakket med indtil nu har enten for travlt eller kører ikke til denne udørk, hvor jeg bor... Mortalin har desværre lukket i weekenden, så dem kan jeg ikke få fat på....

Det er altså en værre kattepine det her....

Vaxen

Kommentar
Fra : falc

Dato : 06-08-06 09:59

Jeg har selv fulgt det råd der var forleden,sat en gammel nilfisk til at suge ved hullet.Om aftenen putter jeg den i en genemsigtig plastiksæk åbner sugeren og slår de endnu levende med en hammer.God jagt.Falc.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 10:00

når det begynder at blive mørkt , vil de alle være i boet
giv dem et ordentligt skud med fluegift ( af den gode , alt det bio olig duer ikke , virker ikke hurtigt nok )herefter giver du dem et pust myregift af typen " maladan " , det tager resten

for at undgå at blive stukket , tager du frakke , hansker mm på , endelig ikke noget uldent , som strikketrøje , den gør det kun være

det er ikke så svært som det nok lyder , og med lidt omtanke er risikoen for at blive stukket ret lille

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 10:02

tro ikke på alt hvad du læser , så farlige er de ikke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 10:03

falc og Bredker - tak for rådene, men de er begge virksomme overfor almindelig gedehams - ikke overfor den store...

Individerne falder i modsætning til almindelig gedehams ikke til ro om aftenen, så den taktik dur desværre ikke. Med hensyn til Nilfisken, så er det at bevæge sig al al for tæt på boet - det frarådes på det kraftigste...

Det, jeg har brug for er et proffessionelt firma til at klare opgaven...

Vaxen

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 06-08-06 10:03

Har du prøvet at ringe til

http://www.chrisal.dk/

De har åbent alle dage.

Førsøg endelig ikke selv at udrydde det bo.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 10:05

Bredker, du kommer bare og gør det

Når de proffessionelle fortæller mig, at det er farligt, at de angriber lystigt, når man er nær deres bo, så skal jeg ikke nyde noget.

Dette er vel at mærke proffessionelle, som ikke har tænkt sig at tjene penge på mig, men derimod sender mig til konkurrenten

Jeg skal ikke tage den chance!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 10:06

Chrisal har jeg ringet til - kommentaren her var: "Ingen interesse"

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 10:13

Hov - ret skal være ret - hos Chrisal fik jeg faktisk meget venligt betjening. - Men en afvisning ikke desto mindre

Det var hos Absolut Skadedyrsservice, der kun havde denne ene replik....

Vaxen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-08-06 10:40

spørg en biavler om hjælp, de har som regel udstyret, så de ikke bliver stukket. Sæt støvsugeren til at suge i timevis med stangen tæt på hullet. når der ikke er flere der flyver, så sprøjt gift ind i støvsugeren, og lad den stå nogle dage med prop i slangen. Få boet ned i en spand eller sæk, og luk. luk støvsugeren op, og tag en plastiksækuden om posen, inden du tager den af med et snuptag , knude på, gerne så du får 2 lag dobbelt lukket. Brænd det hele i et kraftigt bål (meget gerne en masse papiraffald i en brandtønde, eller grundigt indpakket i renovationen til forbrænding.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 10:53

nu er der desvære ret langt at køre , ellers skulle jeg nok , har prøvet det flere gange før
så er jeg faktisk ligeglad med hvad de proffer siger , jeg taler af erfaring

men ellers er ac svar fint , find en lokal biavler , han ved hvad han laver , og har også udstyret , hvis han vil være 100% sikker

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 11:59

Gør nu som jeg anbefaler !!!

Stor Gedehams ( http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/stgedehams.htm )

..er ikke at spøge eller eksperimentere med i en beboelse !!!

Havde det været i en gammel 'træruin' eller i et jordbo nærved, så kunne man selv ...eller lade andre 'amatører' tage affære

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 12:19

jamen for hulans Molokyle - det er jo det, jeg prøver på

Men indtil nu er der ingen proffessionelle, der vil have opgaven.... Jeg har også kontaktet den lokale biavlerforening, der heller ikke mener, at de kan hjælpe..

Lige nu er jeg tilbøjelig til at aflukke rummet i en måneds tid og så rydde op og renovere bagefter... Det ser godt nok lidt håbløst ud, det må jeg indrømme ..

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-08-06 12:30

RING på mandag (=i morgen)

1.) http://www.google.com/url?sa=L&ai=BWQ6UZsLVRLyqEseWiQKHzOGDDrP31xjzttqyAt-K2LwCoL60BwgAEAEYASgDQKARSIU5UPrps7wHmAG7kAaqARBjb20ubWljcm9zb2Z0OmRhyAEBlQIoukIKqQIOKYOXng6HPg&q=http://www.absolut-skadedyr.dk&sig=__-K2hO04bRtvcy_t-H1QC4A_fieQ=

2.) http://www.google.com/url?sa=L&ai=Bdxg0ZsLVRLyqEseWiQKHzOGDDvuZmBnvqoTGAbHZoakEgK3iBAgAEAIYAigDQKARSKc5UNjKlJ74_____wGYAbuQBqoBEGNvbS5taWNyb3NvZnQ6ZGHIAQGVAi8SQgqpAg4pg5eeDoc-&q=http://www.rentokil.dk/Default.aspx%3FID%3D230&sig=__LT2QwULr77yrHe1gBthHuZkVmDY=

3.) http://www.google.com/url?sa=L&ai=B2ecWZsLVRLyqEseWiQKHzOGDDrCY6hnc1fXZAcbli4gB0PLZAQgAEAMYAygDQKARSKQ5UNOb7qn-_____wGYAbuQBqoBEGNvbS5taWNyb3NvZnQ6ZGHIAQGVAhB0QgqpAg4pg5eeDoc-&q=http://www.sos-skadedyr.dk&sig=__Icxo5XIgJ-Zl4CUu15XzX0Ri4pM=

...fra Google

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 13:42

Kan du ikke bare sende dem en skriftlig opsigelse.
Tvivler på, de opfylder lejeloven.

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 06-08-06 17:22

Hvorfor kontakter du ikke Dansk Skadedyrs Laboratorium eller din kommune så er problemet løst

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 18:34

hehe, Molo - dem har jeg da ringet til... jeg lagde selvfølgelig hårdt ud med at google mig frem - men det var så ikke løsningen.....

Den med opsigelsen... Den vil jeg prøve... tænk, hvis det virker!

Hvad angår kommunen - jow, dem kontakter jeg i morgen. Ligeledes prøver jeg forsikringsselskabet og ser, om de har et bud....

Lige nu har jeg accepteret, at jeg ikke kan gøre mere i dag.

I øvrigt er de selv begyndt at lukke det fine hul, de har lavet. Det vil sige, at de selv spærrer for, at de flyver ud i rummet. Det er dejligt, så har vi da en chance for at komme i nærheden af det....

Så vi ser i morgen....

Ellers må tiden jo bare gå sin gang og vi må reparere bagefter...

Vaxen

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 19:43

Citat
Den med opsigelsen... Den vil jeg prøve... tænk, hvis det virker!

Det gør den, medmindre du følger de andre gode
råd om at give dem en gang, gift, du kan købe i brugsen,
men ikke den billige.

Eller sæt en plade på hullet, indtil videre.

Og kommunen, mener jeg bestemt, var den bedste løsning,
da DE SKAL hjælpe dig,,,,,,men ikke på Lør/Søndag

Har prøvet bæsterne, og de fik engang flydende Mortalien ???!!!
Ved ikke om det kan købes FRIT mere, men ALLETIDERS
Ikke en tilbage dagen efter, men masser af GUF,,NAM/NAM.
Hvlket jo, heller ikke var til at fordøje, P.ga af giften

Men er du ikke hurtig på gåtøjet,,,,,,ville jeg sgu heller ikke døje med det.
Har fået på nakken af dem før, og de kan ALTSÅ BLIVE HIDSIGE.

Men
Good luck

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-08-06 19:49

Ja VAXEN du er da uheldig først myrer (tror jeg nok) så gedehamse og hvad bliver det næste
BLÅ ELEFANTER eller hvad hi hi hi

dr.dem

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-06 21:13

Åhhh, dr_dem, jeg bliver da helt deprimeret.... jeg synes ærligt talt heller ikke vi er alt for heldige lige nu....

Naturen det billige skidt

For et år siden boede en rotte i vores køkken... Året før kunne vi høre musefælden klappe 35 gange i køkkenet og i vores bryggers.... Jo da, vi har vores fornøjelser... Rotten og de gedehamse her har dog været det værste....

Dertil kommer de forbaskede murbier.. Men det er nu vores egen skyld at de stadig får lov at husere her.... Og dermed har vi også næsten bedt om gedehamsene i væggen...

Nå men - jeg ringer rundt til diverse i morgen... Jeg vil tro, at boet er lukket til i morgen - de arbejder i turbofart de gedehamse der.... Så må vi se, hvad vi får anbefalet...

Det, der egentlig er endnu mere deprimerende er, at dronningen måske allerede nu har fundet et herligt sted at være til næste sæson...Og så starter det hele måske forfra.... Øv!

Nå, positive briller på, det skal nok gå... vi skulle jo alligvel have isoleret og skiftet de gamle brandfarlige vægge ud med gips

Tak for indsatsen allesammen....!

Vaxen

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-08-06 14:05

Prøv om du kan låne en bidragt af en biavler, så er det bare at få fat i en fluesmækker og gå i gang.
Nå, spøg til side. Hvis du på en eller kan komme til at blæse røg ind i rummet, så flytter de. Ellers er det er kun at få fat i en skadedyrs bekæmper.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-08-06 16:05

Hej igen!

Resultatet af min ringen rundt til skadedyrsbekæmpere, teknisk forvaltning, biavlere og forsikringsselskabet er, at ingen gør noget.....

Jeg kan med andre ord ikke få hjælp til at fjerne de forbaskede brummende bæster, så de får lov at være bz´ere i vores gæsteværelse indtil de synes, de ikke gider det mere...

Det er rigtig øv synes jeg.... Men sådan er det åbentbart...Jeg bor langt væk fra lands lov og ret og må så leve med de ulemper, der åbentbart medfølger...

(godt her ellers er så rart at være!!!)

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-08-06 16:07

øv da vaxen - men de samme her - mine jordhvepse formerer sig i raketfart og bygger bo over det hele - og har lige fået at vide at hvepsejægeren ikke kommer som aftalt - grrrr

æuwwwwwwww

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-06 17:39

Hvad med civilforsvaret, de kan vel lave en øvelse i røgdykkeruddanelse i dit værelse, om de træner det ene sted eller det andt det kan vel være et fedt.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-08-06 12:37

Hvordan går det med dine "dyr" er du kommet af med dem, hvis ja hvordan?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-08-06 13:00

Nææ, de flyver stadig lystigt omkring... Ingen vil hjælpe - så de får være indtil de selv smutter...

De har nu bygget en flot afdeling af boet ind i mit gæsteværelse.... Det ser rigtig fint ud, men det er sgu irriterende!! Desuden er der kommet sådan en mystisk lugt i værelset.... Men den forsvinder når væggen bliver revet ned...

SUK...

Nå, men vi har da haft en spændende naturoplevelse...Om ikke andet....

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-06 13:04

Vaxen - ingen der vil hjælpe ??? Det er sq da for dårligt !!!!!!!!!!

jeg fik en ud og sprøjte med noget pulverstads - tror sq det er kartoffelmel - det hjalp ikke en disse så her skal man på den igen - og nu er der også gedehamse her - gad vide hvorfor de lige vælger min have ØV

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-08-06 13:05

Har du forhørt dig igen, sidst du ringede var det jo i en weekend.

Hvis du ikke har, så ville jeg prøve igen at få nogen til at fjerne det "bo". Det er jo ikke til at leve med.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-08-06 13:12

Mirit, ja der er sgu godt nok ved at være enerverende... Men vi må trøste os... Vinteren er jo på vej..... Hmmm....

K1975 - jeg brugte både weekenden og starten af ugen på det... Og meldingen var helt klar fra alles side... De har for travlt til at køre så langt væk. Kommunen betragter det ikke som deres opgave, forsikringen dækker ikke den slags skader, biavlerne roder ikke lige med sådan noget....

Så - I´m all alone...Men nu har vi indstillet os på det, så må det være sådan... Vi må betragte det som en enestående chance for, at få vores væg isoleret og renoveret lidt af murværket... Hvis man altså absolut skal tage de positive briller på

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-06 13:28

vaxen det er da en fortrinlig positivitet du har der

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-08-06 16:42
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-08-06 16:44
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-08-06 16:56

Jeps Mulberry, det var selvfølgelig det første jeg gjorde, da jeg opdagede boet

Jeg har også fundet de samme links som du har der, men der er den lille sidebemærkning at dette ikke er almindelig gedehams, men STOR gedehams. Der er forskel i, hvordan de opfører sig og deres aggressivitet. Desuden er giften hos en stor gedehams ti gange kraftigere end hos den almindelige.

Alle de sider, der beskriver stor gedehams fraråder at man selv bekæmper dem - det samme har de professionelle folk, jeg har snakket med, (som dog ikke ville komme ud til mig), anbefalet...

Så jeg sidder den ud denne gang.....

Men tak for forsøget, det skal du have

Vaxen

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 03-10-06 12:35

Er de store gedehamse nu forsvundet?

Har tænkt meget på dit problem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-10-06 16:20

Næ, det er der skam endnu.. Efterårsvejret har jo vist sig fra den meget pæne side, så de opfører sig som om, det er sommer

Rigtig irriterende! Så vi venter stadig på, at de forsvinder, så vi kan renovere rummet...

Tak for din omtanke

Vaxen

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 14-12-06 12:51

Jeg kom lige til at tænke på dig, da jeg læste denne artikel

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5613286.html

nu ved jeg godt det ikker er/var honningbier du havde, men alligevel

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 14-12-06 12:52

Jeg kom lige til at tænke på dig, da jeg læste denne artikel

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5613286.html

nu ved jeg godt det ikker er/var honningbier du havde, men alligevel

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 14-12-06 12:53

Det skulle kun have været sendt 1 gang

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 21:28

Tak for svaret molokyle.

Vi endte med at lade gedehamsene være.

Resultatet var, at hele det rum de var i nu skal total renoveres. Vægge, gulv, loft, møbler, radiator, vindue - hele molevitten er ødelagt og skal skiftes ud.

Der er hvepseafføring overalt og det stinker værre end en grisestald.

I næste weekend bliver hele rummet pillet ned og så er min far så behjælpelig med at lave et nyt (og heldigvis bedre) rum ud af det.

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-06 09:37

Tjaeh... det var jo også en løsning: At vente til det blev vinter og boet forladt

</MOLOKYLE>