/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tagnedløbsbrønde
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 955 gange
100 point
Dato : 06-08-06 08:17

Skal have sat 3 i jorden af sådanne nogle..
På husets lange side,tagrende opdelt i tre sektioner afbrudt på midten af et udhæng..
Skal disse brønde forbindes med hinanden eller skal der et rør fra hver enkelt hen til hoved kloak
Og hvilken type skal jeg bruge 200 med drejeligt top havde jeg tænkt og hvor mange udgange skal der være på de brønde??
Mvh Alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 08:28

du kan sagtens forbinde dem med hinanden , det kommer mest an på hvad der er nemmest
men da du jo aligevel skal grave ud til soklen , er det nok nemmest at forbinde dem med hinanden
alt efter hvor stor taget er , må du jo bare tage et rør der er stort nok til at tage vandet fra
hvis det ikke er længere end den sokkel du nævner i dit andet spm , er et 110 mm rør fint

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 09:11

Er der i forvejen ført regnvand til hovedkloakken ellers er det måske ikke lovligt, men det er en helt anden sag. Som bredker skriver 110 mm rør forbundet mellem 1 2 og 3

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 06-08-06 15:11

Meningen med disse brønde er at sand og andet skidt her har en mulighed for at bundfælde sig før regnvandet fortsætter ud i afløbssystemet, og at disse brønde er let tilgængelige så at det let kan renses. Det er især vigtigt at brøndene er forhånden hvis afløbet skal videre til en lokal septic tank.
afløbet fra brønden skal gå fra toppen af brønden som normalt er godt en meter dyb , afgangsrøren har normalt en 90 garders bøjning nedaf.
Mvh OW

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 06-08-06 17:36

Jeg ved ikke lige om det vand går i hovedkloak,men den tredie brønd skal erstatte er betonbrønd som er støbt i flisern,skal ske da der alligevel skal graves ud om huset.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 06-08-06 17:50

Hvis alle 3 brønde har et fælles forbindelsesrør i toppen så er det bare fint

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 06-08-06 18:01

Jeg går udfra at den grå top der kan tages af skal sidde lidt over flisehøjde bagefter???
Mvh alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 18:19

normalt vil man have den grå top , som du kalder den , lige under fliserne , så kan du dække den med et pænt metallåg , en flise med hul i eller grus , så det ser ud som nedløbsrøret bare går lige ned i jorden
det er normal måde at lave det på og også det pæneste