/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Ordet "omkring" misbruges?
Fra : Sygate
Vist : 1155 gange
40 point
Dato : 06-08-06 00:58

Jeg har en meget veluddannet ven der påstår at man ikke kan bruger omkring når det drejer sig om f.eks:

Nu skal vi duskutere noget "omkring" jordens opståelse.

Han mener altså at man KUN kan bruge ordet "omkring" når man bruger det i tilfælde som:

Rundt omkring i landet osv.

Altså ordets bogstavlige betydning kun.

Har han ret i det hvis det skal være sprogligt korrekt helt efter bogen?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 01:04

Han har helt ret.
Synes jeg kan huske, at det har været diskuteret i P1 i "Sproghjørnet". Måske kan du finde en udsendelse dér om emnet.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-08-06 01:25

Nå så er det sikkert der han har hørt det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-06 01:28

Jeg var lige omkring dit spørgsmål, men blander mig ikke

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-08-06 07:32

Hvis vi diskuterer noget OMKRING universets opståen, kan vi også tage nogle ting med, som ikke havde en direkte indflydelse på skabelsen af jorden, eller direkte indgik i processen, men alligevel er vigtige for at forstå nogle sammenhænge. Vi skal forstå ordet INTET, og hvad det indebærer, og forstå ting som HIGSFELDT, at kunne lave alt af absolut intet, hvad er BIG BANG for en størrelse? Hvad kan have ført til BIG BANG? Det er ting jeg mener man skal have på plads, inden man kan tale om hvad skete fra den brøkdel af et sekund, som forskerne har regnet sig tilbage til.

Omkring jordens opståen, er vi nødt til at have en forståelse af universets udseende, hvor kommer materialerne fra, og hvorfor samler materialerne sig på den måde de gør. Er der ting der indikerer at der er en Gud der har skabt det hele, eller er der andre teorier, og hvad tyder på hvilken teori er bedst. Det er ting omkring jordens skabelse, og ikke bare hvad skete der hvornår.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-06 07:51

Fordi der er nogle kloge hoveder, der bruger ordet "omkring" på denne måde, er sqtte en garanti for, at det er rigtigt!

De er jo ikke pr. automatik sproggenier, men forskere i noget ganz anders.

Hanne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-08-06 07:58

Når ordet omkring bruges i den sammenhæng, kan det kun betyde, at al udenomssnakken bliver det centrale i diskusionen, for at øge forståelsen af selve emnet.

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 06-08-06 08:47

Der er en løbende udvikling i sproget. Når bestemte ord og vendinger bruges af flere og flere, så bliver det en del af sproget- om man kan lide det eller ej.

Vendingen "Åbne op for et eller andet" bruges meget har jeg bemærket. Det er vel egentlig noget sludder. Man kan vel ikke "åbne ned" vel?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 09:58

hmm - fantasien skabte lige et billede her:

læreren inviterer til forældremøde til en snak omkring børnene ??? Vil det så sige at ungerne sidder i en klump i midten og forældrene snakker rundt omkring dem ???

jo ordet misbruges som så mange andre talemåder der opstår

tag du en lang lang snak omkring jorden med din ven - men husk det er dyrt at flyve

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 09:59

ps.. ordet omkring bruges desværre ofte i stedet for om

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-08-06 10:01

Naaaej,................ men kan du ikke lukke noget ned?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-08-06 10:08

Hvordan vil i fortælle, at et foredrag ikke holder sig strengt til emnet, men tager nogle andre ting med, for at give tilhøreren en bredere forståelse af emnet? Lade os bare bruge emnet om jordens opståen. er der en der kan give en bedre overskrift, uden at bruge ordet omkrink? og det skal stadigt være en kort og præcis overskrift.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-06 10:39

Ja, det er forkert, de korrekte ord at bruge, ville være ord som: angående, vedrørende, omhandlende m.fl.

mvh dova

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 06-08-06 15:29

Hvorfor nu det, sproget forandre sig jo løbende. Jeg synes at begrebet omkring er ganske udmærket. Det er en opfordring der afstikker en forståelig og ikke for absolut grænse til et indledning af et diskuterbart emne. Din ven er sikkert en person som lader sig begrænse og stivner i formaliteterne for ikke selv at tabe kontrollen med sine egne grænser.
Selv om jeg selv ikke er en sprogørn, så har jeg dog kunne bevæge mig frit på hele jordkloden med engelsk og tysk som mine alternativer, især har jeg oplevet frigørelsen til at kunne formulere mig især på amerikansk derefter engelsk så tysk og tilsidst mit lokalsprog dansk som mangler de mange muligheder for at kunne udtrykke sig fleksibel og malende, sansynligvis hænger der slet og ret sammen med populationen.
Mvh OW

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 16:39

Oldwiking:
Det var da voldsomt at pådutte vennen disse egenskaber, bare fordi han er lidt stædig angående ordet omkring.

Rosmon:
Det første omkring -> om
Det andet omkring -> Hvad angår

Skal jorden i øvrigt ikke skrives med stort? Det er jo planeten Jorden, der er tale om og ikke jorden på marken.

Håber da, der er tale om afskrift og ikke kopiering - der er mange fejl i teksten.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 06-08-06 16:40

Citat
og tilsidst mit lokalsprog dansk som mangler de mange muligheder for at kunne udtrykke sig fleksibel omalende.

Det mener jeg er helt forkert , at man ikke kan udtrykke sig fleksibelt på dansk.
Og hvis " udtrykke sig fleksibelt og malende" er ensbetydende med, at enhver forkvaklet og direkte forkert brug af visse ord og udtryk skal accepteres når bare fejlene forekommer ofte nok eller man bare kan dække det ind under løbende udvikling i sproget, så vil der om en årrække ikke være noget specifikt dansk sprog tilbage, men det vil være erstattet af et miskmask af alt muligt "Bronx-slang".

Men det vil selvfølgelig lette den i forvejen slatne folkeskole, såfremt der ikke mere vil være brug for dansk grammatik eller retskrivning.

mvh dova

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 16:50

dova:
Stort set enig. Vi er nødt til at have nogle nogenlunde faste sprogrammer, i hvert fald i skriftsproget. Mundtligt kan menigmand jo udtrykke sig meget frit, uden at nogen tager anstød af det.
Jeg synes nu folkeskolen gør det meget godt. Skal der strammes op i undervisningen koster det - og politikerne vil jo nok ikke betale.
Og så har jeg slet ikke nævnt de fysiske rammer - det er ganske enkelt en katastrofe.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-06 17:53

Det er en falliterklæring for et land, når en stor del af dets indbyggere ikke kan sproget ordentligt!

Og det er en skændsel for vort sprog, at der bliver taget så let på stavning og grammatik.

Hvordan bliver man direktør, når man ikke kan stave?

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-08-06 23:49

Tak for jeres input omkring emnet

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-08-06 23:50

Hov jeg villle have givet det 5 stjerner.. det glemmer jeg hver gang