/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aloevera med fluer
Fra : calista
Vist : 1959 gange
100 point
Dato : 05-08-06 20:41

Min datter har en aloe vera plante.
Den er hun klart nok glad for ( 9 årig pige) men desværre er hun ikke den eneste der er glad for den!!
Den MYLDRER med bananfluer, hvad stiller vi op?`

Kan planten evt blive plantet ud, op af en østvendt mur?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-06 23:10

Den kan sagtens stå ude om sommeren, min er ca. 10-12 år og blevet så stor at der problemer med at få den gennem døren forår og efterår, den går ikke ud selv om der skulle komme nattefrost, men den bliver grim af det, bladkanterne bliver svedne, har du læst om planten her: http://www.lev-godt.dk/leksikon/leks_a.htm#aloe
Citat
Aloe er en ørkenplante af liljefamilien. Den er sukkulent, og minder meget om en kaktus. Den skal da også passes som en sådan. Aloe - planten har brug for meget lys (helst fuld sol), men trives også i skyggen. Ved meget stærk sol bliver bladene rødlige og ved for lidt lys bliver bladene lysegrønne, og til sidst svage. Planten trives fint udendørs om sommeren. Undgå temperaturer under 5c. Planten tåler udtørring, selv gemmen lange perioder; men tåler ikke overvanding eller våd jord gemmen længere tid.

Anvendelse af planten.

Skær et stykke af det nederste blad og fjern det grønne. Brug kun de ældste blade, da det er her de mest virksomme stoffer findes. Stykkerne kan pakkes ind i plastfolie og gemmes i køleskabet. Den klare, gele inden i bladet anvendes på lige fod med Aloe Vera Naturel. Undgå den gule, bitre væske, der dannes mellem det grønne i bladet og geleen. Den gule væske virker stærkt afførende ved indtagelse og kan irritere huden ved berøring.

kopieret fra denne side: http://home3.inet.tele.dk/jfink/anni/txt_anni.htm#aloevera

Kommentar
Fra : nannb

Dato : 06-08-06 03:00

banan-fluerne skyldes givetsvis overvanding og sur jord, da planten jo er af sukkulent familie.
lys, lidt nyt jord og ikke for meget vand skulle hjælpe. Der kan med lethed tages aflægninger .
Held og lykke.

Kommentar
Fra : nannb

Dato : 06-08-06 03:00

banan-fluerne skyldes givetsvis overvanding og sur jord, da planten jo er af sukkulent familie.
lys, lidt nyt jord og ikke for meget vand skulle hjælpe. Der kan med lethed tages aflægninger .
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 06-08-06 12:15

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-06 12:22

Selv tak calista køb en krukke og bær planten ud og ind, forår og efterår undgå helst nattefrost, men den dør ikke af en enkelt nat frost, når den er ude, kan du få fluer og andre insekter væk, ved at behandle med insektsæbe, god weekend