/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Icopal måtte
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 05-08-06 18:06

Skal sætte sådan en om mit hus for at holde fugt ude samtidig med at jeg laver et skal fundament,spm er skal den uden på den nye fundament eller skal den mellem husets originale fundament og det nye fundament?
Mvh Alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 18:17

hvad mener du med skalfundament , vil di pudse den op for syns skyld

hvis det er en måtte der skal virke som fugtmembran under jordhøjde skal den ligge yderst

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 18:23

er det denne
http://www.icopal.dk/icopal_dk/icopal_dk.nsf/0/B16D68B09A761B5BC12570C90035CB0D/$file/Nr5_rgb.jpg

der ser du tydeligt hvordan den skal lægge , men pas på , du skal vide hvad du laver hvis du graver så meget fri , huset kan nemt skride ud

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 05-08-06 20:17

Der skal laves en skal mur(af rigtige mursten) om det oprindelige hus,med sokkel,i den forbindelse vil jeg lægge sådan en måtte udenom,dog kommer jeg kun 100 cm ned..
Mvh alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 20:50

ok , den skal stadig lægge yderst , og 100 cm er også rigeligt , da frostfri dybte er 90 cm
men du skal stadig passe på hvis du ikke er 100% sikker på at soklen kan klare at grave fri over længere stykker ( hele muren kan skride med ud )
der er mange der har prøvet at det skrider , og der er ingen forsikring der dækker , medmindre du har et firma til at lave det

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 05-08-06 21:13

Stykket er 5,5 meter langt og jeg tager så for en sikkerheds skyld 2,5 meter hvor jeg støber enten direkte i renden eller med den smalleste fundablok der fåes 15 cm og venter til det er hærdet færdigt før jeg tager resten
Lyder det ikke ok?
Mvh alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 21:18

umidelbart lyder det ok , men kan ikke sige det presis uden at have set hvordan huset er

du skal sørge for at den gamle sokkel er renset ordentlig af for jord olig inden du støber
du kan evt afstive soklen med nogler stolper for hver 1 m mens du graver , det vil hjælpe en hel del

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 06-08-06 08:10

Kan jeg tillade mig at fylde beton direkte på bagsiden af måtten,altså måtten i hullet og beton i bagefter,dette betyder jo at de knopper,måtten har på den ene side,bliver fyldt ud med beton??
Mvh alex

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 08:21

efter forskrifterne må du ikke , da de skal give ventilation , så evt fugt kan komme væk
men jeg ville ikke være bange for det , men ville stadig støbe først ( sæt nogle plader op , du behøver ikke andet end de billige ) støb , og monter måtten inden du fylder jord i igen
du kan meget nemt risikere at betonèn river måtten med ned , og så har du et stort problem
der er også mindre arbejde med at gøre det på den rigtige måde , du skal jo aligevel have plader ell lignende i for at styre betonèn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 09:07

Jeg havde ike haft mod til at tage så langt et stykke af gangen 1,5 m højst for en sikkerheds skyld, jeg går ud fra at du ikke har kælder under huset. Når du nu er igang og dernede så læg et dræn uden på det hele, drænrør eller skærver med filt beregnet hertil over.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 06-08-06 17:14

www.icopal.dk, er det ikke nemmere

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 06-08-06 17:40

Det skal lige siges at jeg ingen fugt problemer har i kælderen og at der er 1,30 meter fra jordtop til fundament slutning i nede i jorden og jeg graver 100 cm ned fra jordtop..
Måtten bliver bare sat på nu når vi er igang jeg har heller ingen grundvands problemer
Mvh alex

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-08-06 23:13

Se så er det hele jo meget nemmere

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 07-08-06 07:09

Tak for svaret bredker.