/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
værnepligt
Fra : steffan88
Vist : 6181 gange
100 point
Dato : 05-08-06 17:37

Hej
Jeg er af politiske og moralske årsager, ikke interesseret i at aftjene min værnepligt. Jeg kan heller ikke tage den værnepligtige hær seriøs, når jeg læser, at formålet med deres eksistens i 2006, er at forsvare Danmark mod en mulig Sovjetisk invasion (Hæren har vist ikke fattet at USSR ikke længere eksistere).
Jeg ville høre om der er nogen der har et par gode tips til, hvordan man kan undgå at aftjene sin værnepligt, evt. en liste over skavanker som kan resultere i at man bliver kasseret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-06 17:42

Kan man ikke længere blive minitærnægter??

Hvis du ikke trækker frinummer, og ikke kan blive militærnægter, kan et dårligt syn, dårlig ryg, psykigiske årsater, allergi gøre at du bliver kasseret, der er mange muligheder for at blive kasseret,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-06 17:43

Man kan da vist stadig blive militærnægter

http://www.militaernaegter.dk/

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 17:58

politiske og moralske årsager
det er da en af de dårligste undskyldninger jeg længe har hørt
hvis du endelig har en god grund til at nægte , så må du jo acceptere at du bliver sendt ud i samfundstjæneste olig.
du kan heldigvis ikke blive kaseret på opdigtede skavanker , da det er militærlægen der skal sige god for at du lider af de evt skavanker og erklære dig uegnet til militærtjæneste
det eneste du kan komme med selv af den slags , er hvis du har haft dem i længere tid , og de er registreret , og du kan få en erklæring fra din læge på de evt skavanker , det er ikke nok at komme med en lægeerklæring , hvis der ikke ligger en undersøgelse sted fra en evt spaciallæge , samt dokumentation fra samme

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-08-06 18:01

politisk og moralske årsager vil heller ikke blive acceptere som gyldig grund til at nægte
men der er så mange der melder sig frivilligt , så chansen for ikke at trække frinummer er meget lille

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-06 18:21

Det kan hjælpe at sige din ærlige mening hvis du bliver indkaldt.
De kan tilbyde dig kontortjeneste og lignende.
Jeg er militærnægter, kun idioter tror på våbenmagt.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 05-08-06 18:25

Hey steffan88

Var selv i samme spor i 1998 - noget tid siden, men,

Dengang ringede jeg til http://www.fred.dk/mnf/index.htm

De fortalte mig;

1. Gå efter frinummer.
2. Hvis ikke fri nummer, så meld dig ind i det værn der har kortes værnepligt. I mit tilfælde var det Beredskabskorpset - 3 måneder.
3. Når du så kommer hjem så skal du ansøge om at blive militærnægter og så skal du kun gøre samfundstjeneste i den tid som svare til det værn du tilmeldte dig - 3 måneder.

Hvis du siger inde til session at du vil nægte, så kan du blive nød til at gøre samfundstjeneste i meget længere tid.

Læs mere på http://www.fred.dk/mnf/index.htm og ring til dem. De er super flinke... De har alle været der hvor du er nu.

Pøj pøj med det...

Ps. Jeg endte op med at tage min 3 måneder hos Beredskabskorpset, dengang var der nemmlig op til 2 års ventetid inden at jeg kunne gøre min samfundstjeneste. Jeg kunne ikke vente så længe, da jeg skulle ud i verden at arbejde ikke ville derfor ikke have det hængende så længe. De tre måneder viste sig at være gode... Det er jo den korte version af Beredskabskorpset så der var ingen stræbere iblandt os og sergenterne viste godt at vi ikke rigtig gad, så de tog det roligt med os.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 05-08-06 18:30

Hvor har du det med Sovjetunionen fra?

Citat forsvarets hjemmeside ( http://forsvaret.dk/fko ):

Forsvarets formål
Det militære Forsvar skal bidrage til at fremme fred og sikkerhed.

Forsvaret udgør et væsentligt sikkerhedspolitisk middel og har til formål
1) at forebygge konflikter og krig,
2) at hævde Danmarks suverænitet og sikre landets fortsatte eksistens og integritet og
3) at fremme en fredelig udvikling i verden med respekt for menneskerettighederne.

Citat slut.

http://forsvaret.dk/FKO/Om+Forsvaret/Form%c3%a5l+og+Opgaver/default

---

Kom du bare afsted!
Om ikke andet, er det godt for din kondition/helbred!!

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 05-08-06 18:32

Gad vide hvor du har læst at hærens formål er at beskytte DK mod USSR?? Og værnepligt omfatter jo andet end hæren. i følge FKO (Forsvarskommandoen) er Forsvaret formål:
Citat
Forsvarets formål
Det militære Forsvar skal bidrage til at fremme fred og sikkerhed.
Forsvaret udgør et væsentligt sikkerhedspolitisk middel og har til formål
1) at forebygge konflikter og krig,
2) at hævde Danmarks suverænitet og sikre landets fortsatte eksistens og integritet og
3) at fremme en fredelig udvikling i verden med respekt for menneskerettighederne.
Du kan læse mere her:
http://forsvaret.dk/FKO/Om+Forsvaret/Form%C3%A5l+og+Opgaver/
Og husk det er strafbart at forsøge at snyde sig fra at aftjene værnepligt.
Du kan jo altid vælge at aftjene værnepligten i Beredskabskorpet. Der lærer du mange nyttige ting, og det har ikke noget med det væbnede forsvar at gøre. Du kan læse mere om at aftjene værnepligt i Beredskabskorpet her:
http://www.brs.dk/folder/vp/Pjece%20-%20Værnepligt%20ved%20Beredskabsstyrelsen.pdf
Se i øvrigt her http://forsvaret.dk/FVR/ for yderligere om værnepligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-06 18:47

Tag det helt roligt. Du får vist ingen problemer med at blive kasseret LOOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-06 23:21

Sørg bare for at veje over 90 kg

Det er nok til at du vil blive valgt fra.

Det er ikke særlig mange som kommer ind at aftjeme deres værnepligt, da der er skåret meget ned på det danske beredskab gennem de senere år.

mvh dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-06 23:23

Citat
Jeg kan heller ikke tage den værnepligtige hær seriøs, når jeg læser, at formålet med deres eksistens i 2006, er at forsvare Danmark mod en mulig Sovjetisk invasion

Hov, det er ikke forsvaret, men derimod Civilforsvaret dervist stadig tror på den med......."En god russer er en død russer"

mvh dova

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 05-08-06 23:59

Jeg ligger lige på grænsen til at være undervægtig (18,3 BMI)). kan man blive kasseret hvis man er undervægtig?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-08-06 07:09

nej , det bliver du ikke