/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Tastaturgenvej der deleter?
Fra : RikkeHaa
Vist : 4337 gange
100 point
Dato : 05-08-06 13:28

Kan du fortælle mig om der på Mac er en tastaturgenvej, der deleter? Og i så fald hvilken?

Venlig hilsen
Rikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 13:36

kender ikke Mac - men kan du ikke markere og bruge mellemrumstasten - det går jo på de fleste maskiner (skud i tågen)

Kommentar
Fra : RikkeHaa

Dato : 05-08-06 13:39

Det er da en mulighed. Hvordan markerer man vha. tastaturgenveje?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 13:43

marker med musen og brug mellemrumstasten - hvis det dur på en mac

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 13:49

http://www.mediamac.dk/index.php/forum/chronological/tid=45282 muligheden for hjælp er måske også her

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 14:07
Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-08-06 17:27

Hvilken tastaturgenvej du skal bruge afhænger af præcis hvad det er du ønsker at slette. Hvis du i Mac OS X's brugerflade "Finder" vil slette en fil kan du f. eks. flytte det valgte til papirkurven ved at trykke Æble-Backspace og du kan tømme papirkurven ved at trykke Æble-Shift-Backspace.

Se i øvrigt dette tip om tastaturgenveje i Mac OS X. Der kan du også se hvordan du kan ændre dem som det måtte passe dig: http://www.kandu.dk/Tip12496.aspx

Hvis du vil slette dele af en tekst du har åbnet i f. eks. TextEdit så kan du slette tekst til venstre for cursoren ved at trykke på backspace og til højre for cursoren ved at trykke på delete. Det er måske ikke den bedste ide at benytte mellemrumstasten, da du så ikke blot sletter en i forvejen markeret tekst men i stedet overskriver den med mellemrumstegn, hvilket kan få utilsigtede konsekvenser hvis teksten senere bliver reformateret.

Kommentar
Fra : RikkeHaa

Dato : 05-08-06 22:35

Det er en bærbar mac, der ikke har en delete-knap, deraf problemet.
Jeg ønsker at kunne slette til højre for cursoren i skriveprogrammer og jeg ønsker at kunne delete både enkelte bogstaver og hele ord - ligesom på en pc.
Kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 23:13

durDelete item = Command + Delete ikke ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 23:14

sorry du har jo ingen del tast

Accepteret svar
Fra : kipros

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-06 14:07

Hej Rikke.
Godt med en bedre forklaring end dit første indlæg, som (forståeligt) gav mange svar i tågen.

"Jeg ønsker at kunne slette til højre for cursoren i skriveprogrammer og jeg ønsker at kunne delete både enkelte bogstaver og hele ord - ligesom på en pc"

På en bærbar Mac sidder der nederst tv. på tastaturet en knap der hedder "fn". Holder du denne nede og trykker på slettetasten (øverst th.) sletter du fremad istf. bagud. Således den 'skjulte' delete-tast!

Supplerer du med alt-tasten, udvider du funktionen fra enkelte tegn til hele ord ad gangen. Dette virker såvel forlæns som baglæns.

Mvh Jens

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-08-06 09:12

Godt kipros - bedre kan det ikke skrives..

Kommentar
Fra : RikkeHaa

Dato : 15-08-06 21:09

Kipros, du er en helt, tak!

Godkendelse af svar
Fra : RikkeHaa

Dato : 15-08-06 21:14

Perfekt besvarelse - lige i skabet.