/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Bedøm min webside
Fra : dannyboysen
Vist : 807 gange
80 point
Dato : 05-08-06 09:17

Hej alle !

Jeg har lavet en dynamisk webside i CMS - Det er første gang jeg arbejder i cms og vil gerne vide hvad I synes.
Mine intensioner var at den blev harmonisk at se på og budskabet kom tyudeligt igennem.
Desuden muligheder for at tilføje materiale om emnet - det er artikler og billeder, dokumenter.

http://www.vaerkstedshuset.dk eller www.værkstedshuset.dk

Jeg vil gerne bedømmes på.
1. Grafik
2. Brugervenlighed
3. Er budskabet klart for læseren
4. evt. andre

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-08-06 09:53

Jeg har kun lige kigget siden hurtigt igennem (link nr 1). Jeg savner et topbanner med lidt billeder/farver, ellers synes jeg siden er et godt stykke over gennemsnittet.
Der er et enkelt problem, som jeg heller aldrig har fundet ud af hvordan det løses. Det er når man holder CTRL nede og bruger scroolhjulet (skriften bliver så større eller mindre, når man ikke bruger Stile Sheets), så bliver punktegnene i punktopstillinger, større henholdsvis mindre, selv om resten af teksten beholder samme størrelse.

Hvis jeg prøver at åbne link 2 for jeg en underlig side som påstår at min Browser ikke understøtter danske bogstaver:
Citat
Dansk
De har ønsket at se hjemmesiden på internetadressen http://www.værkstedshuset.dk/
Desværre understøtter Deres browser ikke danske bogstaver (æ, ø, å, ä, ö, ü, é) i adressefeltet.

For at sikre at De fremover kan gå til hjemmesider med danske bogstaver, kan De installere en browser, som kan fortolke disse korrekt. De mest populære browsere til Windows er:

Opera udgave 7.2 og senere.
Mozilla udgave 1.5 og senere.
Firefox.
Alternativt kan De installere et såkaldt plug-in, som kan oversætte navnene for Internet Explorer. Der findes - så vidt vi er orienterede - 2 funktionelle plug-ins, som er i stand til dette:

idnnow - VeriSigns IDN plugin
echIDNA (download - site) - Open Source IDN plugin (denne starter ikke selv op ved genstart af maskinen, men en EDB-kyndig kan tilføje programmet til menuen Start)
DK Hostmaster A/S har afprøvet funktionaliteten af ovennævnte software, men påtager sig i øvrigt intet ansvar af nogen art i forbindelse med brug heraf.
Hvis De ikke mener at have brug for jævnlige opslag til hjemmesider med danske bogstaver, kan De udelukke installation af ny software og i stedet følge nedenstående link, som er maskinsprog for http://www.værkstedshuset.dk/ .

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-08-06 09:56

PS.
Hvad er lige 'Badstuen', det fremgår ikke helt klart for ikke lokalkendt`?
Der mangler måske lidt mere uddybende forklaring omkring formålet med 'Huset', selv om den overordnede mening fremgår rimelig klart.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 05-08-06 10:24

Tak for jeres input.
Ja fra starten var der mange der havde problemer med æøå-linket pga manglende kompatibilitet - derfor guides man vidre til siden hvor man skal installere det plugin til æøå i Internet explorer.

->Brassovitski - holder du Ctrl nede og bruger scroll ændrer du visning af siden og det virker som det skal ? - så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen- men det er ikke særligt relevant for mine ønsker alligevel.
Jeg vil se på det med forklaring på Badstuen - har du helt ret i -

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-06 10:52

1. De to billeder af mureske og pladesakse virker meget mørke med den sorte baggrund.
2. Jeg ved ikke om det ændrer sig, men ud over "hovedmenu" så fylder de alm. oplysninger meget, i forhold til selve indholdet.
et + er at man ikke "bliver væk" på siderne.
3. Ja
4. Gode rolige farver.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 05-08-06 10:56

Har ændret lidt på min velkomstbesked - nu med forklaring , tak for tippet

->e.c hvad mener du med "2. Jeg ved ikke om det ændrer sig, men ud over "hovedmenu" så fylder de alm. oplysninger meget, i forhold til selve indholdet. "???

Murerske og knive bliver som de er. Det er noget dre gør siden "smuk" efter min mening.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-06 10:59

2.
Nåe ja - måske ændrer siden sig når man er logget ind, for så behøver nogle af oplysningerne ikke at stå der.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 05-08-06 11:10

->C.E Jeg forstår stadig ikke hvad du mener - det lyder som sort snak ?

Men I er velkommen til at oprette en bruger og logge på - jeg kan slette jer igen hvis det kun er denne ene gang?

Kommentar
Fra : mtranberg

Dato : 05-08-06 11:20

PHP er okay. Det system du har fundet er meget enkelt at arbejde med. HUSK at du kan tilpasse designet, det du har nu skriger "PHP nuke" eller "POST nuke". Hvis du gerne vil have noget der er enkelt og pænt at se på, så overvej at lave designet lidt om, eller hente en af de mange tusinde templates der ligger på nettet til netop din installation.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 05-08-06 11:25

I får lige et resumé - det ser ud til at nogen har tabt tråden ....

Hej alle !

Jeg har lavet en dynamisk webside i CMS - Det er første gang jeg arbejder i cms og vil gerne vide hvad I synes.
Mine intensioner var at den blev harmonisk at se på og budskabet kom tyudeligt igennem.
Desuden muligheder for at tilføje materiale om emnet - det er artikler og billeder, dokumenter.

http://www.vaerkstedshuset.dk eller www.værkstedshuset.dk

Jeg vil gerne bedømmes på.
1. Grafik
2. Brugervenlighed
3. Er budskabet klart for læseren
4. evt. andre

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 05-08-06 12:08

Mit første indtryk er, at det er en meget professonelt udført hjemmeside. Rigtigt dygtigt lavet.

Min næste reaktion er, at den måske er en lille smule kedelig = alvorlig. Og at der er ret så mange oplysninger på første side - så mange, at jeg nok, hvis jeg tilfældigt kom ind på siden, nok ville gå videre med mindre det lige netop var de oplysninger, jeg ville have. Jeg ved ikke, om budskabet er klart, når der er så mange oplysninger på een side?

Jeg var inde på et album med billeder, og da var jeg nødt til at vælge hvert billede før jeg ved at klikke på det kunne se det i stor størrelse!?

Accepteret svar
Fra : Dr.Disco

Modtaget 80 point
Dato : 05-08-06 12:25

Hey - her min mening...

1. Grafik
Jeg kan god lide de grønne farver, synes dog at de blå farver som dukker op forskellige steder burde justeres så de også får en harmonsik farvesammensættning. Især når du trykker på "LINK" på http://vaerkstedshuset.dk/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topic_id=0&page_id=15
så dukker der en helt ny side op med blågrå farver og det er som om at man er kommet ind på en helt ny side!?!

Valgmenuen til højre mangler en afsluttning. Det vil sige at de vandrette linjer er ligesom skåret af og mangler en afsluttning/afgrænsing.

Temabilledet er det mureskeen? Jeg ville bruge et billede af selve værkstedshuset.

Toppen af siden synes jeg også at I skal arbejde lidt med. Forum, Filer, links og FAQ er en gentagelse, de ligger også i hovedmenuen. Dertil synes jeg at Værkstedshuset skulle stå mere tydligt så man bedre kan se hvem der står bag siden.

2. Brugervenlighed
Jeg synes ikke at man skal scrolle på en forside, altså scrolle ned til at se hele siden. Det ser ud til at det er nyheder der ligger nederst på siden. Jeg ville lave en Nyheds menuknapp til højre under hovedmenu og måske kun have de to nyeste nyheder på forsiden, evt i venstre side.

Se f.eks. http://www.raadvad.dk - her skal man dog også scrolle men opbyggning er nogenlunden den samme. Bemærk også hvordan menuerne afgrænses med streger, hele kasser og mellemrum, samt hvor tydligt der er hvem der ejer siden.

Siden mangler også adressen på Værkstedshuset, jeg kunne ikke umiddelbart finde den. Evt. også kontakt info.

Online infoen, Besøgstælleren og statistik ville jeg forene under en menu til højre. Det fylder meget og er ikke det vigtigste for den almene der klikker sig ind.

Når man klikker på Håndværk og siden på en af menuerne derunder, så skal man klikke for mange gange til at se billederne i stort. Generalt skal der være så få klik som muligt. Der er også for mange klik til at se links.

Til sidst så læste jeg FAQ som FAG. Fag som et håndværksfag. Jeg ville flytte den nederst i menuen så den stod selvstændigt og måske skrive den med stort så q ikke ligner et g. FAQ står siden på dansk OSS når man klikker sig ind, måske I bare skulle holde jer til dansk.

3. Er budskabet klart for læseren
Læseren er vel foreningsmedlemer!?! Det virker til at være en udmærket foreningsside.

4. evt. andre
Menuen Ny Bruger - Se Her, der er ingen relevant information til den nye bruger!
Der er tre links i bunden af siden. De der heder Badstuen og Kultur i Odense linker til noget som jeg ikke regnede med at se!!! Hvad er det? Måske de skulle ligge under links.

Ellers fint arbejde, håber du kommer frem til et godt resultat.
mvh. Dr.Disco

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-08-06 13:04

Umiddelbart pænt layout.
Rolig
Baggrundsfarven virker lidt "museumsagitg"
Husk at den også skal kunne læses af folk over 50 - større bogstaver i brødtekst.
Du må bestemme dig - vil du bruge FAQ eller OSS
Men generelt OK side

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-06 13:38

Det var heller ikke noget vigtigt.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 05-08-06 15:07

Jeg hæfter mig ved følgende som kunne være relevant:

1. FaQ/OSS - Jeg vælger FAQ fordi det siger mest for den type side - jeg mener ikke at haave set OSS andre steder så det vil ingen kunne fatte.
->Oss ændres (mere info i faq på vej)

2. Farver I forum/film modul - Ser på muligheder om at rette til eksisterende , men på en måde så det stadig adskiller sig fra det andet. Jeg kan nemlig godt lide at man er opmærksom på forskellen ml. Forum og resten.
->Men en anden grøn bliver implementeret ved lejlighed.

3. Adresse/Kontakt - problemet er at vi ikke har nogen adresse endnu , men arbejder på at få et sted til de 2 værksteder. Vi anvender indtil vidre Badstuen, men er ikke interesseret i at blive sidestillet , da det jo lukker i løbet af næste år. Adresse kunne evt. være min egen privat adresse hvis der SKAL være nogen?
->Kontakt info tilføjes.

4. Færre museklik i menuer - skyldes at de er ordnet i kategorier og det har jeg gjort for at medlemer laver det lidt systematisk, uden at jeg skal sidde og rydde op efterfølgende.
->Dog overvejer jeg at smide alle links på samme side (under Links ).

5. Artikler på forside - Nu har jeg valgt 5 artikler og er enig at der var for mange. Vi har dog lige et problem med det modul som jeg snakker sammen med en programmør om, nemlig vælger vi at vise kun 5 artikler på forsiden får det virkning i selve modulet Aktiviteter
-> men det bliver rettet.

Tak for de mange gode og detaljerede indlæg. det er bestemt brugbar kritik. Dennis

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-08-06 19:46

Pyha - kan du ikke lave en disko-kugle der kører rundt midt på siden? Det ville gøre rigtigt meget ved helheden.

Godkendelse af svar
Fra : dannyboysen

Dato : 18-08-06 17:35

Tak for svaret Dr.Disco.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 18-08-06 17:36

Hej igen - havde lige overset det spørgsmål - point går til dr. disco som kom med den mest uddybende kritik - men generelt var der mange brugbare indlæg.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 17-12-06 12:30

Tak for de mange mails og den store interesse