/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
stivning af duge
Fra : tpjevser
Vist : 12228 gange
100 point
Dato : 05-08-06 08:31

hvordan stiver jeg bedst strikkede duge i garn med glans?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 08:44

lettest - du køber strygestivelse hos farvehandleren

billigst - du bruger kartoffelmelopløsning i vand

opløsningen er ca 1 - 2 spskf kartoffelmel til 1½ - 2 dl koldt vand, piskes og hældes i ca 1 liter kogende vand lidt efter lidt til det er en grød. Afkøles hvorefter du fugter dugen med det før strygningen.

øhh - er det ikke synd synes du ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 08:45

ps - når det er noget med glans så vær forsigtigt med den gamle metode da det kan "klumpe" en smule hvis du ikke har prøvet det før.

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-06 09:45

Hej
Du laver en opløsning af 3 dl kogende vand og 1 blad husblas (Husk at udbløde husblas i koldt vand først)
Når dette er afkølet dyppes dugen deri.
Tag dugen op igen, tryk oversktende vand af, og rul det i et håndklæde, som vrides hårdt.
Spænd dugen op på en madras, på gulvet eller på en flamingoplade, med knappenåle (der skal mange til). Lad det tørre til næste dag.
Denne metode har jeg brugt rigtig mange gange, og den er bare god. Brug ALDRIG strygehjern.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-06 10:34

tjahhh husblas er også ok til meget - ikke noget jeg ville anbefale til strik sådan lige.
(strygestivelsen går man ikke fejl af )

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-08-06 13:11

Citat
Tag dugen op igen, tryk oversktende vand af, og rul det i et håndklæde, som vrides hårdt.
Spænd dugen op på en madras, på gulvet eller på en flamingoplade, med knappenåle (der skal mange til). Lad det tørre til næste dag.

Da jeg var yngre hæklede jeg rigtig mange af de små runde lyseduge og gav dem også stivelse til sidst på denne måde, men bare med kartoffelmel og vand. Når man vasker den første gang går stivelsen ud og man må på den igen. Jo stivere du vil have den jo mindre vand skal der til...(og jeg kan godt undvære en kommentat til denne

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 06-08-06 00:37

Jeg tror det er ligegyldigt, hvad man stiver med, når det skal vaskes, må man på den igen.
Jeg bruger netop ikke strygestivelse, fordi jeg ikke bryder mig om at stryge mine strikkede duge.
Mønsteret bliver for fladt, men det er jo en smagssag.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 06-08-06 23:09

Tak for svaret stormb. jeg tror, jeg prøver det dersens husblas, da jeg synes, mine duge bliver matte, når jeg stiver dem med kartoffelmel.