/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Redigering af video camcorder.
Fra : Franksp
Vist : 1099 gange
300 point
Dato : 05-08-06 02:34

Jeg har lige købt et Digital Video Camcorder MV 901. Er lige kommet hjem fra ferie, her i aften, med 2 timers optagne video's.
Der er dog noget jeg gerne vil slette osv.

Er her nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg kan redigere mine optagelser? Der er noget jeg gerne vil slette, og evt. "flytte".

Kan jeg købe, noget redigerinsgudstyr? Og hvad hedder det?
Jeg har prøvet at finde noget, men har ikke fundet noget, jeg kan bruge. Er ikke sikker på det er det rigtige.

Er her nogen af jer, der kender til et redigerings-udstyr? Som jeg kan købe! Og hvad hedder det?

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 05-08-06 04:08

davs...

dette er en klub for Videoredigering for alle..

http://www.davk.dk/

hvis du tilmelde dem og henv. i forum så er det nok mange det kan hjælpe dig med
din ferie-video...de kan deres kram..

samt du skal måske hav en program,det kan redigering video med altmuligt osse billede..
fx..Adobe Premiere Pro 2.0

ellers så tale med de ekspert-nørder...fra

http://www.davk.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1979

velkom hjem..

baxon7

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-08-06 08:10

Du kan garanteret lave alt det du gerne vil med din pc (hvis den er hurtig, kraftig nok) og et program der hedder Windows Movie Maker (WMM). WMM ligger måske allerede på din PC, Da det er en del af XP. Meget let at bruge, Har mange redigerings muligheder, som man ellers kun finder på meget dyrt redigeringsudstyr. Du kan købe et hæfte, der hedder:Videoredigering med Movie Maker 2

Så er du klar til at lave rigtigt meget.

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-08-06 09:20

du kan prøve lidt i Windows Moviemaker
som du har på computeren, hvis du kører XP
ellers kan du hente den gratis på nettet

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-08-06 09:28
Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-08-06 12:27

Nu skal du jo lige have optagelserne over på PC'en.

Har selv lige stået i samme situation og fik en masse gode råd herinde.

Du skal [I]muligvis [/I] have et kort til PC'en.

Med optageren følger sikkert kabler til overførsel. Spørg meget før du køber kortet, så du får det rigitge. Tag kabler og kamera og info om din PC med til forhandleren.

Jeg lavede en billig nødløsning:

Kode
Spillede over fra kamera til DVD-skive på en DVD optager (Brug højeste kvalitet - du skal ind i DVD-optagerens menu og indstille) Læs i det hele taget DVD-optageren manual grundigt!!
Kode
Overførte fra DVD-skiven til PC'en
Kode
Filerne blev såkaldte VOB-filer - vær forberedt på at ikke alle redigeringsprogrammer kan indlæse dette format

prøv - prøv - prøv. Det går ikke smertefrit (gjorde det ikke for mig), men når det så lykkes er det nu meget skægt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-08-06 12:29

Hmm
Prøve at lave skråskrift og indrykning i ovenstående. Det gik da ikke særlig godt

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-08-06 13:42

Hejsa

noget af det lidt mere jord nære program du kan bruge er pinnacle studio
koster ca. kr. 1000,- der følger et indstikskort med hvor du kan tilslutte dit camera og overføre
din film og derfra så redigere i den som du vil, og så evt. lægge det på cd/dvd
mange data forhandlere har programmet.

adobe premier koster i omegnen af 6-8000,- eller mere

pinnacle
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/

eller www.pinnaclesys.com

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-08-06 22:54

Movie Maker kan stort set det samme. Det kan være du skal have et firewire kort tilpc'en Ca 250-300 Kroner (hvis det ikke er indbygget)

MVH

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-06 00:14

viskinge

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, hvis jeg skal redegere mine videofilm på computeren. Jeg har kablernerne, men min computer er ikke så ny (2 år gammel) så mener du, at jeg bare skal købe et firewire kort?

Kan jeg så "slette", "flytte" m.m.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 00:26

Se lige om du kan bruge din PC som den er nu. Er der et stik bapå der ser ud til at passe til dine kabler.
Hvis du skal bruge et kort så spørg i forretningen før du køber. Mener ikke firewire-kabel følger med optageren (se i manualen)
Når først du har fået overspillet videoen er der næsten ingen grænser: slette, flytte, titler.
Hvis du skal have et kort mener je der følger et program med du kan bruge.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-06 00:28

Jeg er meget glad for de svar jeg har fået, men det jeg egentligt ønsker, er et apperat, et specielt, redigeringsapperat, hvor jeg kan , med 2 skærme, "redigere". Flytte, slette m.m.

Min kone, som er skolelærer, har sådant et apperat. Det afhænger ikke af prisen. Jeg har søgt længe, men kan ikke finde noget (GOOGLE)

Er der ikke nogen der kender det???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-08-06 00:31
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-08-06 00:37

pirt03

Min computer har ikke firewire. Jeg har kablet. Det fortalte forhandleren mig også. Du mener, hvis jeg køber dette "KORT" kan jeg det jeg gerne vil/ønsker?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 00:42

Må du ikke låne konens??

Nej alvorligt talt - jeg véd ikke hvad det apparat kan. Men på PC-videoprogrammerne er det 100vis af muligheder: Overganseffekter, lyd op og ned, titler osv, osv
På Uleads hjemmeside findes et helt kursus i rediering. Det kan måske inspirere dig

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-08-06 00:47

Med "det apparat" mente jeg konens.
Som jeg skrev snød jeg fordi jeg først overspillede til dvd og derfra til PCen.
Men der er ingen tivivl om at det letteste vil være at købe et kort og indspille på PC'en.
I redigeringsprogrammerne findes en "capture-funktion". Når du har tilsluttet kameraet skal du bare bruge denne funktion så kører det.
I øvrigt et dumt spørgsmål. Har du en DVD-brænder.
Og her er så Uleads hjemmeside:
http://www.ulead.co.uk/vs/runme.htm

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 300 point
Dato : 06-08-06 00:51

Og så kan du ligesågodt få et link direkte til "Ulead VideoStudio Tutorials"
http://www.ulead.co.uk/learning/vs9.htm

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 31-08-06 11:05

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 12:24

Tak for pointene Franksp.
Jeg tror at du og jeg har omtrent lige meget (lidt) erfaring med dette redigeringshalløj.
Jeg krøb til korset og investerede i et fierewirekort (250 kr.) som jeg satte i PCen. Med kortet fulgte Ulead-SE redigeringsprogrammet (vist nok en "begrænset" version (SE). Jeg har lige nu afsluttet overspilning af 5 videobånd og skal så til at redigere. Jeg har faktisk sllerede prøvet at lave 30 min. redigeret video med overange og titler og musik og hele svineriet (De indspillede DVD'er). Det er nu meget skægt og MEGET mere seværdigt end de rå optagelser.
Det er nogen ordentlige moppedrenge af filer der bliver dannet på PC-en. 1 time = ca 12,5-13 GB.