/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gasbrænder har lavt tryk
Fra : vagn2901
Vist : 5657 gange
500 point
Dato : 04-08-06 23:25

Jeg har en gasbrænder, som ikke længere brænder på en korrekt måde. J
eg har vejet gasbeholderen, og der er ca. 8 kg. tilbage.
Jeg har renset flammerøret - der var ikke nogen forhindringer.
Gasbeholderen er mindst 10 gammel. Kan trykket forsvinde med tiden?
Flammen brænder med masser af ild, men der ingen tryk på, og den soder derfor en del.
Det er fuldstændig uden virkning, hvordan jeg stiller regulatoren, og hvor meget jeg åbner for hanen.
Er der nogen der har haft tilsvarende problemer?
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-06 23:28

Har den ikke nogle dysser?? det kan godt lyde som om det er dem, der skal renses.

Den kan ikke tabe trykket

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-06 01:00

!0 år gammel.............
Du bør skifte den gasflaske ud med en anden.
Er dine slanger og regulator lige så gamle bør de også skiftes.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 05-08-06 10:13

gaskomfuret trænger sikkert til en justering af gas/luft blanding
men det må du ikke selv da gas ikke er legetøj
forkert justering kan give kulilte

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 500 point
Dato : 05-08-06 10:21

skift regulatoren

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 05-08-06 11:20

Jeg har været lidt for uklar med spørgsmålet.
Der er ikke tale om et komfur, men om en ukrudtsbrænder.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 05-08-06 17:37

forkert regulator ellers gasart
er det en alm 20kg gasflaske?

Kommentar
Fra : acdana

Dato : 05-08-06 19:20

Hej
Prøv din brænder,slange og regulator på en anden flaske

Prøv din flaske med en anden brænder du ved der virker.

Gas kan ikke bliver for gammel, så det må være ander årsager.
Flaskegas er industrielt fremstillet, men naturgas er "dannet" for mange millioner af år siden!

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-08-06 23:33

Hejsa.
Jeg har en lille ukrudtsbrænder. Dvs jeg har haft 3. På de 2 første fandt jeg ud af, at de ikke kan tåle at stå udenfor. Dyssen ruster simpelthen. Derved kommer gassen vidst langsommere ud, og man står med en kæmpe gul flamme istedet for en lille blå.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-06 05:02

Det er din brænder det er galt med. formentlig en tilstoppet dyse, eller en dyse som ikke er skarp og glat i udløbet. Tilstopning af primærlufthuller, kan også være problemet.
Gassen i flasken er millioner af år gammel, så et par fra og til gør ingen forskel.

Det kan i praksis være svært at rense sådan en dyse, så køb i stedet en ny brænder.

Og så lige en kommentar til Både naturgas og flaskegas er fraktioner af den naturlige mineralolie. De er lige "naturlige" og i princippet lige gamle. De er normalt ikke industrielt fremstillet, men begge renset og komprimeret på industrielle anlæg.
De kan også komme fra samme gasfelt, de tungere dele, (som er flaskegas før rensningen) betegnes i gasfelter som kondensat. Omvendt ommer der ogå let gas op med olien. Den renses fra og kaldes så naturgas, medens olie og andre gasser mærkværdigvis ikke hedder noget med natur.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 08-08-06 14:56

Du skriver gasbeholderen, det er vel en alm. gasflaske vi snakker om. Da det er regulatoren der bestemmer trykket er der ikke andet at gøre end at skifte den, for hvis den har stået i længere tid ( f.eks. vinteren over ) kan den sætte sig fast.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 10-08-06 19:43

Jeg har nu fået mange gode råd, om at udskifte regulatoren.
Der er dog samtidig nogen der nævner, at dyssen kan være delvis tilstoppet. Hvor sidder den? Ved åbninghanen, hvor slangen begynder? Kan man skille det ad og rense dyssen?
Det hjælper jo ikke noget at købe en ny regulator, hvis det er dyssen som er problemet.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 19:49

Men du har glemt at svare på det som gasmanden spørger dig om.
Han prøver at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 10-08-06 21:42

Hej e.c.
Det er en gasflaske som netto vejer 14,4 kg. og som kan indeholde 13 eller 11 kg. gas alt efter type.
Mvh
Vagn

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 05-09-06 23:20

Tak for svaret jej123.
Det var regulatoren, så nu virker den perfekt igen.
Vagn