/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lave ikoner og skrift større?
Fra : Sygate
Vist : 791 gange
231 point
Dato : 04-08-06 20:58

Min far har lige fået en ny computer. Den har et rigtig godt grafik kort i, så oplæsningen er selvfølgelig høj og ikonerne er meget små og skriften ligeså.

Han kan næsten ikke læse skriften og se ikonerne med mindre han stikker hele hovedet op i skærmen.

Jeg kan selvfølgelig ændre det hele under egenskaber og oplæsning osv., men problemet er at ikonerne bliver strukket og skriften bliver lidt utydelig.

Er der nogen måde at gøre det hele lidt større på uden at det bliver forvrænget?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-08-06 21:27

Jeg går ud fra at der er Winows XP på maskinen.
Køb en større skærm, hvis den højeste opløsning absolut skal bruges.
Altså først kan du jo starte med at sætte skærmopløsningen til 1024x768, eller 1158x864.
Er det en fladskærm må opdateringshastigheden normalt ikke være over 60-65 Mhz.
Alternativt kan du ændre ikonstørrelsen under egenskaber, men det ændrer jo ikke størrelsen på tekst i et tekstbehandlingsprogram osv.
Højreklik på skrivebordet--->Egenskaber--->Udseende--->Avanceret, her kan du så ændre indstilling for ikonstøærrelse, og en masse andet, men pas på det kan let give flere problemer end det løser.
Så mit råd er at ændre skærmopløsningen generelt:
Højreklik på skrivebordet--->Egenskaber--->Indstillinger.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 241 point
Dato : 04-08-06 21:39

højreklik på skærmen - vælg udseende - vælg fanebladet avanceret - i rullepanelet hvor der står skrivebord som standard ruller du ned/op og finder ikoner - når du har markeret det bliver der en lille boks med tal/str. klar og du kan prøve dig frem. Nedenunder finder du skriftstørrelse på samme måde - nu du er igang

ps.. er det en fladskærm så kig lige ind under fanebladet udseende effekter - og se om du skal bruge standard eller cleartype så skriften bliver så tydelig som muligt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-06 10:44

Problemet opstår, når fladskærme ikke er indstillet til den optimale opløsning.
Disse skærme har jo en transistor der slukker eller tænder et pixel-punkt på skærmen.
Derfor skal opløsningen stilles til det antal transistorer som skærmen er født med, ellers skal "skærmen" til at slukke feks. 1/4 transistor, hvilket den ikke kan, men kompenserer, ved at lave beregninger på hvad der skal slukkes og tændes for at få en opløsning som ikke er optimal:
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=3653
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-08-06 23:51

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 23:53

velbekomme