/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan de ta sådan et højt inskud
Fra : AhHaIC
Vist : 597 gange
35 point
Dato : 04-08-06 12:18

Hvordan kan min boligforening ta sådan et højt indskud? Er der ikke en regl der siger den ikke må overstige 3 måneders husleje ? Tjek det selv ud ----> http://www.hoejstrup.dk/se_afdelinger/?menuid=6&submenuid=2&id=31

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-08-06 12:32

Nej der ikke en regel med max 3 mdr. husleje, i indskud, men det er meget alm.

Reglerne siger max 6 mdrs. husleje i indskud.

MVH

Accepteret svar
Fra : Dr.Disco

Modtaget 45 point
Dato : 04-08-06 12:39

Mange steder kræver udlejer depositum som tilsvare 3 måneders leje, samt 3 måneders forud betalt leje.

I Bekendtgørelse af lov om leje, står der;

Citat
§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060039529

Fandt dette igennem http://llo.dk

mvh.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-06 12:42

Det indskud skal være delt op, så en del af det er depositum og den anden del forudbetalt leje

Citat
Depositum og forudbetalt husleje:
Førstegangsbetalingen må højst udgøre hvad der svarer til 6 måneders husleje ekskl. varme.
De 3 måneder er depositum, der er udlejers sikkerhed for lejers forpligtigelser ved fraflytning.
De sidste 3 måneder er forudbetalt husleje, som lejer kan bo op i opsigelsesperioden.
Udlejer kan også kræve den første måneds husleje, eller hvis der betales kvartalsleje, de første 3 måneder.
Udlejer har ret til at regulere depositum og forudbetalt husleje i forbindelse med varsling af huslejestigninger.

http://www.llo.dk/sw255.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-06 12:45

Depositum og forudbetalt leje må hver for sig ikke overstige tre måneders husleje.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 04-08-06 12:47

Tak for svaret Dr.Disco.