/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dual boot Xp og 98SE
Fra : ram
Vist : 408 gange
40 point
Dato : 22-12-02 10:52

Jeg har installere win xp pro og win 98 se på samme drev (c). Når jeg starter min computer op booter den win 98 op uden at jeg får mulighed for at vælge win xp som os. Jeg vil gerne have mulighed for at vælge mellem de to operativsystemer, med en timeout på 20 sek. Min boot.ini fil ser således ud:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Winodws 98"

Jeg har læst mig til at man kan bruge noget der hedder bootcfg i XP, jeg har søgt på filen og den ligger også i xp folderen (Winnt), er det den jeg skal bruge?

Håber der er en der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-12-02 10:57

min boot ini ser ud her
[boot loader]
timeout=2
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
læk mærke til der 2 under partition og kun 1 hos dig

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-12-02 10:58

men det er nok fordi jeg har delt drevet i 2 partitioner , indstalleret du win98 efter xp

Kommentar
Fra : ram

Dato : 22-12-02 10:59

xp efter 98

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-02 11:10

en ide !!

Sådan oprettes en startdiskette på en Windows XP-baseret computer
Formater en diskette ved hjælp af Windows XP-formateringsværktøjet. Indsæt f.eks. disketten i diskettedrevet, skriv format a: ud for kommandoprompten, og tryk på ENTER.
Kopier filerne Ntldr og Ntdetect.com fra mappen I386 på installations-cd-rom'en til Windows XP eller fra en computer, der kører samme version af Windows XP som den computer, du vil bruge startdisketten til at få adgang til.
Opret en Boot.ini-fil (eller kopier filen fra en computer, der kører Windows XP), og rediger den, så den passer til den computer, du forsøger at få adgang til. Følgende eksempel fungerer på et IDE-drev med en enkelt partition, hvor Windows XP er installeret i mappen \WINDOWS, men den nøjagtige værdi i sektionen [operating systems] afhænger af konfigurationen af den Windows XP-computer, du vil have adgang til:
[boot loader]
timeout=30
Default= multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows="Windows XP"
Hvis computeren startes fra en SCSI-harddisk, skal du evt. erstatte multi(0) med scsi(0). Hvis du bruger scsi(x) i filen Boot.ini, skal du kopiere den korrekte enhedsdriver for den SCSI-controller, der bruges på computeren, til roden af installationsdisken og derefter omdøbe den til Ntbootdd.sys. Udskift nummeret i disk(0), så det repræsenterer SCSI-id'et for den harddisk, du vil starte på. Hvis du bruger multi(x) i filen Boot.ini, behøver du ikke gøre dette.
Start computeren ved hjælp af startdisketten, og log derefter på Windows XP.

Kommentar
Fra : ram

Dato : 22-12-02 11:16

hvis XP ligger i mappen winnt, skal jeg så bare skrive winnt istedet for windows de to steder du har skrevet det?

Kommentar
Fra : ram

Dato : 22-12-02 11:51

ok, men så sagde den:

Windows could not start because the following file is missing or currupt:
<Windows roog>\system32\hal.dll.
Please re-install a copy of the above file.

Kan du hjælpe mig her?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 11:39

Din boot.ini fil burde se således ud:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Winodws 98"

Mvh,
NWN
--
-=- [Windows 3.11 US] -=-
-=- [ATI 2Mb + Voodoo2 8Mb] -=-
-=- [Intel 486SX-25Mhz] -=-
-=- [12Mb EDO::120Mb SEAGATE] -=-

Godkendelse af svar
Fra : ram

Dato : 22-12-02 23:06

Tak for svaret xou.