/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kondens i køle/svale skab
Fra : CCjunior
Vist : 1236 gange
100 point
Dato : 04-08-06 08:16

Vi har fået et brugt vestfrost køle/svale skab, men døjer med at der hænger store vanddråber på undersiden af den hylde som skiller køleskabet fra svaleskabet..
er der noget jeg kan gøre, eller gør forkert. ?
Der er en " metal " kasse som kan sættes fast i bagpladen. tror det er en slags kondens opsamler, men hvor skal den side ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-08-06 09:08

Grænsen mellem køl og sval er netop det sted der kan kondensere.
Og der er i øjeblikket meget stor luftfugtighed, som også kommer ind i skabet ved åbning.
Jeg kender desværre ikke det skab og ved ikke hvor din "opsamler" skal sidde.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-08-06 10:59

De fleste - moderne - skabe har en vandopsamlingsrende på bagvæggen. Renden leder vandet ned i en plasticskål, der sidder på kompressoren. Varmen fra denne fordamper vandet.

Vanddråberne på undersiden af hylden til svalesektionen kan du ikke gøre noget ved - andet end at tørre dem af en gang imellem. Svalesektionen bruges jo normalt til grøntsager. Fugtighedsudvikling vil derfor være naturligt.

Hvis metalkassen er til kondensvand tyder det på, at skabet er af meget ældre dato.
Du skal derfor være opmærksom på strømforbrug.
Kører kompressoren ofte ? Hvis ja, er det værd at overveje udskiftning til et mere energisparende skab.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-08-06 15:57

Der er godtnok den plastkasse bag på til kompressoren, det jeg snakker om er en anordning som er inde i køleskabet.
Køleskabet er 5-7 år gammelt, så det er ikke så slemt endnu...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-08-06 11:08

Metalkassen må være "arvegods" fra den tidligere ejer - jeg har i hvert fald aldrig hørt om en sådan.

Sørg for at skabet "læner" en lille smule bagover. Det får kondensvand til nemmere at løbe ned i opsamlingsrenden.

Et 5-7 års skab burde være i orden energimæssigt.