/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vandbaseret grunder?
Fra : olivergroth
Vist : 4091 gange
30 point
Dato : 03-08-06 21:30

Hej

Jeg har bygget en trappe af trykimprægneret bjælker og skal have dem malet. Hvis jeg bruger en vandbaseret grunder, kan vandbaseret maling så hænge fast bagefter? Eller skal jeg bruge en terpentinbaseret grunder?

Håber nogle kender lidt til det! Tak.

Mvh., Oliver

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 03-08-06 22:28

Jeg har gjort det på et skur jeg har bygget og gav den vandbaseret grunder, jeg har ikke haft problemer med det og det er nu 3 år side.
Jeg har malede den, man kan ikke se at det er trykimprægneret og jeg giver den en anden farve til efteråret, da jeg gerne vil have det lysere.
0 problemer.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-08-06 12:33

Jeg vil lige sige at hvis det er en uden dørs trappe så skal du absolut bruge terpentinbaseret til både grunder og maling, især da den jo er vandret. Vandbaseret holder ikke godt vandret udendørs, det går bedre på lodrette flader.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-08-06 12:35

Iøvrigt villejeg ikke male på de flader hvor der trædes men bruge træbeskyttelse stadig hvis det er udvendigt.
er det indvendigt kan du afslutte med en gang lak, og bruge vandbaseret til det hele.

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 12-10-06 17:33

Jeg er videreuddannet bygningsmaler og ved en del om emnet + erfaring.

Generelt om udendørs træbeskyttelse; hvis det er laserende træbeskyttelse (dvs. ikke heldækkende) ville jeg personligt bruge terpentin baseret (både grunder og efterfølgende behandling). Hvis det derimod er heldækkende, er vandbaseret en bedre løsning, idet oliebaseret har en større tendens til at skalle af.

En anden ting; oliebaseret kan gå oven på vandbaseret, men ikke omvent!!! Hvis I ikke tror på mig, så prøv at lakkere med vandbaseret oven på oliebaseret. Den går ikke i længden!

Desuden er det en skrøne at vandbaseret skulle give en ringere beskyttelse en oliebaseret. Hvad er best afhænger af omstændighederne (hvor, på hvad, hvilket produkt o.s.v.)
Et lille tip, farveløs træbeskyttelse er en dårlig ide, idet den skal også kunne beskytte mod UV (solens stråler). Derfor brug mindst "pine" og gerne mørkere farver.