/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
lopper...måske
Fra : vombatsi
Vist : 1302 gange
100 point
Dato : 03-08-06 20:17

Min hund har lige været i pasning en god uge og jeg glemte at give den loppemiddel i nakken før jeg sendte den afsted.
Nu er den hjemme igen, men selvom jeg har givet den loppemiddel bliver den ved med at klø sig og "gnufle" i sit maveskind.
Huden ser tør ud og jeg har ikke set nogle lopper på den.
Nogen der har et godt råd?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-08-06 20:33

Prøv med en tætte kam og rede den godt igennem, det kan være andet end lopper som du ikke kan se med dit blotte øje, kommer der skel i kammen, kan du prøve at vaske den i skel shampoo.
Det giver ro, et lille stykke tid og så ellers holde et godt øje med den med kammen i et stykke tid.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-06 20:53

Stil hunden på et fugtigt hvidt lagen.
Børst den så grundigt, og hvis der falder nogen små sorte "grumser" ned, som bliver farvet rødlige efter kort tid på det fugtige lagen, har din hund lopper, da det er loppeelskrementer du så kan se.

Hvis ikke der synes spor af lopper, bør du nok overveje en tur til dr. Dyr, da hunden kan tænkes at fejle andre ting der gør, at det klør på den.

mvh dova

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 03-08-06 21:17

Samtidig med at du evt. udfører de andres udmærkede råd, kan du smøre den tørre hud med parfumefri creme måske kan kopattecreme bruges.

Jeg ville under alle omstændigheder give Frontline i nakken, så er hunden sikret mod nye angreb og lopper, som evt. er flyttet ind, dør i løbet af et døgn.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-08-06 21:52

Tak for rådene - det ER frontline som jeg har givet den efter at den kom hjem igen - og den klør stadig. Jeg har redt den og kikket efter loppe eskrementer og lopper men ikke fundet nogen.
Måske skulle jeg bade hende i morgen og så smørre lidt kopattesalve på

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 03-08-06 22:14

Overdreven badning kan jo også være årsag til en tør/irriteret hud. Eller måske noget forurenet vand i sø eller andetsteds har givet hud gener. Derudover kan det jo være allergi. Mulighederne er talrige, og man kan jo kun gisne om div. muligheder "long distance". Er huden ellers rød og irriteret, er der kradsmærker, vabler eller væske/puds (betændelse) fra områderne ?
Det bedste råd vil nok være at søge læge, da voldsom kløe er til stor gene for hunden.

God bedring med høn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-08-06 22:59

Ved du hvad, selv om du lige har givet frontline, så fjerner det jo ikke de loppestik din hund HAR fået. Så det vil blive ved med at klø et stykke tid, -ligesom myggestik.
Prøv og se, om det ikke bliver bedre i løbet af et par dage.

Vask kan gøre problemet værre hvis det er tør hud. Du kan måske skylle med koldt vand, men undgå sæbe.

Når problemet er opstået mens hunden har været i pleje, så kunne det også være allergi overfor noget den har været udsat for i plejen.
Men hvis den har været i en pension, så er lopper nok det mest sandsynlige.
Det var synd, du glemte at dryppe inden du sendte den af sted. Men problemet er nok allerede bedre i morgen eller i løbet af et par dage.

Ekskrementer vil der ikke nødvendigvis være flere af hvis du har fået ram på lopperne. Der har måske kun været en enkelt eller to...

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-06 02:15

Jeg tror faktisk, at Frontline i sig selv kan give kløe et par dage eller tre. Vores klør sig altid, når hun har fået Frontlint, og det er ikke fordi hun har lopper. Hun har godt nok allergi, men det burde ikke have nogen indflydelse på det, da det er støvmider, lagermider og lopper, hun er allergisk over for. Men de første par dage efter hun har fået Frontline, klør hun sig mere.

Når du undersøger din hund for lopper, kan du gøre det lidt nemmere end at sætte den på et fugtigt hvidt lagen. Du kan tage det afredte hår, skæl, m.m. og lægge på et stykke vådt hvidt køkkenrulle. Kort efter bliver de små sorte dimser rødbrune, hvis hunden har lopper. Hvis den ikke har lopper, så skynd dig til dyrlægen, for som før skrevet kan det være mange ting, bl.a. mider. Og de kan smitte dig.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 04-08-06 08:33

Tak for svaret Jernladyen.
Jeg vil give hende et koldt bad inden jeg skal afsted og så må vi til lægen i eftermiddag hvis det ikke er holdt.
Hun har ikke hverken udslæt eller sår, men også her til morgen "gnufler" hun sig meget
Vh vombatsi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-08-06 08:58

Jeg tror ikke det er lopper. Det er ikke naturligt, at hunden klør sig på maven her. Det er mest under armhulen og over haleroden. Kan den evt have fået hotspot af at ligge på et fugtigt underlag?

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-06 13:16

Selv tak. Det er nok under alle omstændigheder en god idé at opsøge dyrlægen. Jeg fandt sår i armhulen på vores. Samtidig synes jeg, hun var smårød på maven. Hun havde en begyndende stafylokok infektion p.g.a. varmen. Men det var kun fordi det var "undersøge hvermillimeter-dag" stafylokok at jeg fand de sår.

Håber, du finder ud af, hvad det er.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 05-08-06 11:02

Jeg tror det må have været et par lopper eller tre. Fem dage efter frontline og et lunkent bad uden sæbe , og nu ligger hun glad og slapper af uden kradsen og gnaven.
Vh vombatsi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-06 12:53

Tillykke med det... Og tillykke med, at I sparede en dyrlægeregning.
De allerfleste helbredsproblemer, -både hos dyr og mennesker- går jo stadigvæk over af sig selv. Vi er nok blevet mere tilbøjelige til at konsultere (dyr)lægen selv for mindre ting -end vi var før i tiden.

Hvad med lige at give sommerplejen besked om at I har haft lopper med hjem? Det vil de sikkert gerne vide.