/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskesteder-Hornsherred???
Fra : VJHCredit
Vist : 2382 gange
50 point
Dato : 03-08-06 13:37

Hej Alle!
Jeg bor i hornsherred og fisker lidt i Roskilde Fjord!
Da jeg i disse dage ikke har mulighed for, at bevæge mig ud til kysten, ville jeg høre om der er nogen der ved/kender nogle gode steder efter havørred på isefjordsiden eller ovre ved roskilde fjord???
Et helt andet spørgsmål er om det er blevet for varmt i fjordene, så man skal ud til kysten for, at få fisk???

På forhånd tak...
Mvh VJHCredit

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-08-06 13:40
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-08-06 15:06

Hej igen VJHCredit. Som vejret har været den seneste måned, med opblomstring af alger og deraf følgende iltsvind i de indre farvande, tror jeg du bør glemme alt om at fange Havørreder. Hvis Havørredens naturlige fødeemner dør af iltmangel i de lave vande, søger den ud på dybere vand for ikke at dø af sult. Du må afvente efterårets komme med renere og mere iltrigt vand. Man kan stadig fange Havørred og Laks men så forgår det i iltrige hastigt strømmende elve eller på dybt vand i havene. Lige nu er havørredfiskeri fra kysten i mine øjne en umulighed.

Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 03-08-06 16:37

P.S.: Der er enkelte steder langs kysterne hvor vanddybden er stor tæt på kysten. Sådanne steder kan man altid være heldig at finde havørreden. Men du spørger efter Isefjord og Roskilde Fjord! Derfor min kommentar. Knæk&Bræk AJ

Godkendelse af svar
Fra : VJHCredit

Dato : 03-08-06 19:13

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-08-06 21:02

Øh du Arne - en tur ud i naturen er da aldrig spildt - med eller uden fiskestang.
VJHCredit: Der er masser af pladser omkring Isefjorden. Kig her

http://www.jiko.dk/

der kan du finde mange gode pladser, men som AJ skriver, har det været temmeligt varmt på det sidste, så du skal nok belave dig på, at hvis du gerne vil have noget spiseligt med hjem, så skal du afsted om natten. Du kan jo så bruge dagtimerne på at gå på biblioteket. og kigge på søkort o.lign., for at finde pladser, hvor der er dybt vand ind under land. Hvis du er mere mobil i det, er der jo også Sjællands nordkyster, Røsnæs, Asnæs, Reersø, Kronborg, Store dele af Møns kyst osv. osv.
Roskilde fjord har et par steder, hvor der er relativt dybt vand og megen strøm, det gælder f.eks. det gamle færgeleje ved Østskoven ved Skiby (resten må selv finde på et søkort - det er ikke mit hjemmevand).
Fælles for alle disse steder er, at du kan se dem på søkortene eller på et 4 cm kort (1:25.000), hvor dybdekurverne ligger tæt sammen. og tæt på land, så det er bare at gå igang.
God fornøjelse.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-08-06 21:15

Øh du Finn - Jeg har da aldrig sagt at en tur ud i naturen er spildt - med eller uden fiskestang.
Lad nu være med at tillægge mig ord og meninger som jeg ikke har eller har sagt. Please?

Dine tilføjelser er da helt OK. Men afviger jo ikke fra essensen i min kommentar. Viden om dybdeforhold langs kysterne er da vigtigt, men at du mener at fiskeri i Roskilde Fjord o.l. er en mulighed nu, synes jeg er at stikke manden blår i øjnene.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-08-06 23:54

Det kommer vel an på, om man fisker efter mad eller oplevelser - ikk'.
Jeg ønskede skam ikke at lægge dig ord i munden AJ, men du skriver selv "i mine øjne", og jeg ser måske ikke denne del af verden på samme måde. Jeg forsøgte bare at give VHJCredit en lille ide om, hvor han selv kunne finde "sine" favoritpladser, som jo altså så også er nogle af de pladser du beskriver, med dybt vand tæt på land - du skrev bare ikke rigtigt noget om, hvor de er, eller hvordan de kunne findes

VH.
Finn