/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Error i BIOS Flashing!!!!! :-(
Fra : Caine
Vist : 543 gange
555 point
Dato : 22-12-02 00:50

Hej

Min kammerat har lige prøvet at updatere sin BIOS med en NY BIOS (Overclock).... Men der opstod en fejl... og nu under "Checking NVram" går den i stå...
Motherboard: P4S5A

Er der noget at stille op???

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 22-12-02 00:52

hvad er det for en moderboard !

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 22-12-02 01:19

Det er som overstående siger: P4S5A

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 22-12-02 03:11

Man kunne jo prøve at køre backup`en ind igen

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 22-12-02 03:24

Det er lidt svært, når han ikke kan komme ind i bios...

Det jeg søger er en måde at "slette" den bios version(hardware mæssigt)

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-12-02 04:19

kan du starte med en start disk ( boot disk ) ???
hvis ikke så er der ikke andet for at den skal brændes om på en pic brænder

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-12-02 12:49

Hej Caine,

Jikes... fandt lige ud af, at det er et Elitegroup's bundkort... æver... det er som regel noget juks... og det er dobbelt æv at det er et SiS-chipset det bruger...

men øh... har i installeret en ny Bios version for at overclocke BIOS'en... eller har i været inde i selve BIOS og ændret på værdierne for at overclocke den?

hvorfor jeg spørger er fordi jeg ikke er helt med på hvorfor i vil opdatere BIOS'en for at overclocke bundkortet, i stedet for at gøre det i selve BIOS'en...

selvom jeg godt ka' forstå at det ind imellem er nødvendigt at opdatere sin BIOS samt andre ting når man har et ECS bundkort, da de som regel er ret fejlbefængt i forhold til andre producenter på markedet... men jeg går udfra at i har installeret den nyeste driver inde fra dem... -->
http://www.ecs.com.tw/download/p4s5adx.htm

har i den originale BIOS der virkede?

der ka' være forskellige grunde til at det driller... f.eks. ka' BIOS'en være brandt af... så er der ikke ret meget håb... men det tvivler jeg nu på den er, da den så højst sandsynlig slet ingen ting vil gøre, som f.eks. at komme med en fejl meddelse... så det er da gode tegn...

men når i ska' opdatere installere BIOS er det vigtigt at der ikke sker nogen strømafbrydelser før den er helt færdig med at installere BIOS... også selvom den evt. går kold i processen... så er det bedre at prøve at installere den påny, i stedet for at genstarte... men som Technet skriver, ska' i bruge en startdiskkette... f.eks. en Win98 Startdiskkette som i så putter de filer i ska' bruge mht. til BIOS over på den... og hvis det ikke ka' være på startdisketten, så put det over på en anden diskette som i så bytter den ud med efter opstart...

men er det slet ikke muligt at komme ind i BIOS med f.eks. "F1" eller delete-tasten?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 22-12-02 14:16

Det er slet ikke muligt at komme ind i bios...

Det er en Cheepobios som vi har prøvet at flashe de oprindelige bios til... (har gjort det flere gange på K7S5A)
Det er ellers en suveren bios, da "Cheepoman" har unhiddet en masse funktioner... eks. kan man sætte Fsb'en helt op til 200/200...

men det der sker når pc'en "prøver at starte, er at den går kold under "checking NVRAM", altså før man kan trykke "del" for at komme ind i bios...

Vh. Caine

ps. det er udelukkende for at OC, at vi har "prøvet" at flashe bios'en

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 22-12-02 14:18

ps. hvis der ikke er noget håb... kan i så andbefalde et bundkort som har gode OC muligheder, og kan bruge SDRAM...

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 555 point
Dato : 22-12-02 16:02

Hej Caine,

øh... nu kender jeg ikke en dyt til Cheepobios/"Cheepoman"... men så vidt jeg lige har kunne se er den vistnok specifik til K7S5A bundkortet... på denne side skriver de også den ikke virker til P4S5A bundkortet... -->
http://makeashorterlink.com/?B66521BD2
[citat]
Cheepoman does not mod bios for the p4s5a. In your case, try updating to the latest SiS IDE drivers & see if it helps. Also flash to a newer bios if available.
[/code]

hvorvidt det er korrekt ved jeg ikke lige... jeg kender som sagt intet til det program eller hvilken version af Cheepo i bruger... overstående kommentar er fra den 12. November 2002...

og da de på en anden side inde i forumet nævner denne her fra den 7. December 2002... -->
http://makeashorterlink.com/?U27513BD2
hvor der vist er en specifik version til P4S5A bundkortet... og om det er den i har brugt... -->
http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/p4s5abios/P4chb218.zip

men når det nu er Cheepo i har brugt... ka' du evt. prøve at spørge inde på det forum, og så ka' det være de ka' hjælpe, eller måske selv har oplevet problemet... og kender en løsning, lige netop til det specifikke problem, i oplever...

det er vel Cheepo versionen til P4S5A i har brugt og ikke en til K7S5A?
undskyld jeg spørger, men jeg kender som sagt ikke en dyt til Cheepo...

jeg har ikke lige nogen erfaring med produkter a la Cheepo eller andre deslige programmer... men vil umiddelbart kun anbefale at opdatere ens BIOS med officielle BIOS opdateringer... men prøv evt. overstående forum hvor de åbenbart har pillet/leget en del med det...

jeg kiggede bl.a. på denne side hvor de gennemgår et review af P4S5A bundkortet... -->
http://www.ocworkbench.com/hardware/elite/p4s5a/p4s5ap1.htm
der synes de åbenbart det er et godt kort... så på nogle områder har de måske alligevel forbedret sig...

[citat]
ECS is gaining lots of attention these days with its ever popular ECS K7S5A - a SiS735 based mainboard. The popularity of it generated much interest in the SiS chipsets as it has the best price/performance ratio to date. ECS has made it again as the first company to mass product the SiS645 based P4 DDR mainboard. The SiS645 chipset needs no introduction as it has proven itself in most previews done at various websites. It is a one of the strongest contender among the P4 chipsets.
[/code]

jeg er så uenig i deres kommentar "the best price/performance"... tjo... de er billige, og de er nok hurtige... måske lidt for hurtige til at smække produkter på markedet... så det er fejlbefængte produkter, de så prøver at rette op på hen af vejen vha. opdateringer, istedet for at sørge for at det er ordenlige produkter de for ud... men det kommer jo nok til at koste, så det er nok også derfor de er noget billigere... og lader det være op til brugerne at tilbage rapportere fejlene... den fornemmelse har jeg ihvertfald af dem... men det er så kun min mening omkring dem...

men som sagt de ka' ha' forbedret sig... mht. til SiS Chipset, ka' de også ha' forbedret sig... et af deres problemer har bl.a. været deres harddisk controllere... samt visse af deres grafik kort... på et tidspunkt havde de noget svært ved overhovedet af få en DirectX Certificering...

men på en af undersiderne skriver de noget omkring overclocking af den... -->
http://www.ocworkbench.com/hardware/elite/p4s5a/p4s5ap4.htm
[citat]
P4S5A uses the AMIBIOS and it continues the tradition of ECS by not providing enough overclocking functions within the BIOS. The only option that you can play with it the CPU Ratio (which is locked by CPU unless you are using an Engineering Sample) and CPU/DRAM speed [/code]

hvilke bundkort der er gode til at overclockes ved jeg ikke, da jeg ikke gør i overclocking... da jeg personligt ikke ser eller har haft nogen grund til at gøre det... bl.a. sider jeg lige nu ved en PC med et ASUS bundkort med en PIII 1000 Mhz processor, 512 Mb Ram, et gammel ASUS Geforce 256 (AGP V-6660) grafikkort med kun 32 Mb ram... hvor jeg både ka' lave 3D grafik... spille spil som f.eks. SOF2... uden nogle problemer eller hakning i performance... det ka' da godt være et sted ude i fremtiden det bliver nødvendigt med en tuning af den... men indtil videre har jeg ikke haft nogen grund til det...

det var mere dengang hvor jeg kun havde en 100 Mhz processor og 32 Mb ram... jeg legede lidt med overclockning, og det er ved at være et godt stykke tid siden... nu hvor processorene er blevet noget kraftigere samt ram noget billigere... ka' jeg ikke altid lige se formålet med at overclocke... men det er nok bare mit synspunkt...

hvilke bundkort der er gode til at overclocke med ved jeg ikke, men jeg vil da foreslå dig at i kigger på diverse forums, og gennemgår deres reviews... så i ka' få et godt overblik over det... hvis det er så nødvendigt at overclocke...

men hvordan og hvorledes med disketten vil den heller ikke det, eller er det samme meddelse den kommer med?

har i evt. prøvet at resette BIOS ved at fjerne batteriet fra bundkortet en kort stund?

jeg ved ikke om det vil hjælpe at resette BIOS'en, da jeg reelt set ikke ved hva' Cheepo dimsen gør ved BIOS'en...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-12-02 16:49

På min kan man sætte den til defauldt ved at finde en jumper på bundkortet der sidder i tre metalbe således:

* * * metalben
[o][o] jumper
jumper sidder i 1 og 2 sjerne
sluk computeren flyt jumperen til 2 og 3 sjerner
tænd computeren i ca 4sek
-sluk computeren flyt jumperen til 1 og 2 sjerne igen tænd..

Kommentar
Fra : Chatman

Dato : 22-12-02 17:36

Hmm. Samme problem løb jeg ind da jeg flashede min compaq bios om til en fic... Du skal holde tasten "end" ned og tryk samtidig på computeren start knap. Du får samme besked og pludselig denne (ca.!) "Update successfull!"

Så skulle det være i orden!

Kommentar
Fra : Chatman

Dato : 22-12-02 17:41

P.S: Husk at holde tasten ned indtil den ny besked kommer! Jeg tror det vil lykkes for dig fordi min bios er også en AMIBIOS og bruger de samme funktionner... Giv lyd hvis det (ikke) lykkes!

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 22-12-02 21:19

Har lige fundet et svar på ocworkbench... at det eneste der er at gøre er nyt bundkort. ellers tak for de mange svar, og extra tak til strarup...

ps. den bios som vi har prøvet at update til er specifik til P4S5A... og det har lykkes for alle dem, som jeg har hørt om der har brugt den, jeg ved bare ikke hvad der er gået galt... nå men, endnu engang tak:)
pps. det bedste bundkort som jeg har fundet frem til er Asus P4PE med onboard 1000 MBIT netkort, onboard THX lydkort, i845PE chipset og uendelige mange overclocking muligheder...