/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
KIA PICANTO
Fra : bepo
Vist : 6571 gange
100 point
Dato : 02-08-06 19:48

Hej!
Jeg har for nyligt erhvervet mig en KIA PICANTO (1100 ccm), og er meget tilfreds med den.
Den er relativ kvik, størelsen taget i betragtning, nem at håndtere, meget smidig i bytrafik, og
klarer fint de 130 km. på motorveje. Ja! jeg kunde finde mange plusser endnu, og næsten ingen minusser - det skulde da lige være det lille bagagerum og nødreservehjulet (dumt med det hjul).
SÅ ER DET JEG SPØRGER! HVORFOR RYNKER NOGEN PÅ NÆSEN AF DEN, OG UNDRER SIG OVER
AT JEG HAR BRUGT PENGE PÅ SÅDAN EN.
Jeg har kørt næsten 10.000 km. i den - uden problemer, imens andre jeg kender hele tiden skal til
forhandleren med små problemer, og det er i flere tilfælde kendte japanske og tyske mærker
det drejer sig om.
Jeg vil meget gerne høre om nogen kender til problemer PICANTOEN!!
GLÆDER MIG TIL MANGE SVAR.

Hejsa fra bepo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-06 20:07

Jeg kender intet til din bil, når man ser på denne testside, ser den da meget fornuftig ud, hvis man altså kan leve med det lille bagerum

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/biler/

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-08-06 20:17

Jeg købte bil for et år siden og valgte den fra - selvom den er faktisk er flottere end den fiat panda jeg valgte.
mit valg skyldes at den var lidt dåseagtig. når jeg trådte på speederen så var der slør i og gearstangen var ligeså pindeagtig.
Jeg synes dårligere om udsynet end i pandaen, men der er da ingen grund til at rynke på næsen.

Det handler nok mere om forskellen på de dyre og de billige biler - der er da en årsag til prisforskellen.

Et lille tip er at smidde reservehjulet ud og anskaffe en dåse reperationsspray istedet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-06 20:30

Hvis du er glad, kan andres mening være ligegyldig.

Som Jomfru Ane siger er der almindeligvis en årsag til at ting koster forskelligt. Jeg gad ikke have sådan en som arbejdsbil - det kører jeg for meget til. Men som privat tulle-rundt bil vil jeg da ikke afskrive muligheden. Min egen "privatos" er en ældre dame med mange kilometer på bagen og formentlig meget ringere end en fin ny Kia. Min firma-øse skal starte/skal virke/skal kunne læsse/skal kunne trække/behøver ikke bruge meget brændstof/skal repares tju hej hvis noget sker osv osv. Derfor har man valgt en fin "mærke-vare-japser, hvilket jeg selvfølgelig er glad for. Hvis jeg var en anelse mere sindig, ville jeg ikke afvise, at en Kia som din kunne komme på tale når engang den røde racer skulle skiftes, men personligt synes jeg det godt må være lidt vildere en din bil.

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 02-08-06 23:24

Tak for diverse svar!
Med hensyn til slør i gearstangen jomfruane, så må det ha' været en mandagsbil du har prøvet, og jeg føler ikke den er et spor dåseagtig, jeg har før haft MAZDA, endda 2, og finder ikke der er synderlig forskel.
PS! jeg har reperationsspray, altså både res.hj. og spray
Og så til 3773 - jeg vilde heller ikke havde den som arbejdsbil, jeg er pensionist og kører ikke særligt meget, så jeg har ikke brug for en "vildere" bil, er iøvrigt enig med dig.
Til Norsted1.
Har kikket på dit link - helt fint, det skulde jomfruane kikke lidt på!!

øvrigt tak for jeres hurtige svar

bepo

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-06 08:43

Ingen tvivl om at det er en pæn bil, og man får generelt meget for pengene hvis man sammenligner med japanske og europæiske bilmærker - og så kører den jo langt på literen.

Men hvad med sikkerheden?
ABS - ok, det har den.
Men ESP som nærmest er et "must" for spritnye biler? Nej.
Gardinairbags? Nej
Crashtest? Kun middelmådig karakter - 3 stjerner af 5 - og endda kun 1 stjerne for fodgængerbeskyttelse. Det kan gøres meget bedre!
http://www.channel4.com/4car/road-tests/K/kia/picanto04-/picanto04--safesec.html

Og hvad med korrosionsbeskyttelsen? Den plejer også at være middelmådig når vi snakker koreanske biler. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så skulle du ofre lidt på undervogns og hulrumsbeskyttelse og et sæt inderskærme til baghjulene.

Uanset hvor god, smart, letkørt og billig KIA'en er ville jeg selv aldrig vælge den, alene på grund af den ringe aktive og passive sikkerhed. Det har erfaringen fra et trafikuheld hvor jeg selv var impliceret lært mig. Hurra for airbags, abs, selestrammere og de 4 stjerner min bil dengang havde opnået, så kabinen holdt stand!

Men jeg kan godt forstå at man køber den - man oplever jo ikke statens landevejsrøveri lige så voldsomt, som hvis det havde været f.eks. en Toyota Yaris ....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-08-06 09:51

Ja der er mange overvejelser når man køber bil og sikkerheden er jo væsentlig, men det kan også som i mit tilfælde handle om akut bilbehov blandet med lavøkonomi - men sikkerhed handler i første omgang om kørestil og man kan nok godt argumenterer for at os der køber de små langsomme biler nok udgangspunkt kører som mindre agressivt.

Jeg har kigget på linket, men det var nu ikke nyheder _ jeg undersøgte alle de små biler grundigt for et år siden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-06 10:44

Citat
men sikkerhed handler i første omgang om kørestil og man kan nok godt argumenterer for at os der køber de små langsomme biler nok udgangspunkt kører som mindre agressivt.

Muligvis - men nu er det jo ikke givet at det er ens egen skyld at der opstår en ulykke. I mit tilfælde var det en modkørende bil der pludselig krydsede midterstriben og lagde an til et venstresving midt på landevejen.....BANG!!! Der sker RIGTIG meget når man rammer hinanden med landevejshastighed...

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 03-08-06 20:56

Hallo! bepo her!
Med hensyn til bremser ABS & ESP - fint nok, men i de godt 40 år jeg har kørt bil er det gået fint
med de "gammel daws" - det kommer jo nok an på manden ved rattet.
og så syntes jeg i fokuserer lidt rigeligt på sikkerhed, men igen! - 40 år! Ja!
Selfølgelig kan man komme ud for en medtrafikant der dummer sig, men man kan jo også få en
tagsten i hovedet eller blive ramt af lynet - ikke!!
Men ok! jeg finder det da i orden at biler bliver mere og mere sikre. og havde jeg lidt mere ud over
min statspension var det nok også blevet en helt anden bil.
Jeg er godt tilfreds med min PICANTO, det er et dejligt lille køretøj til mit behov, jeg kører jo for det meste bykørsel , og den kan rigtig sno sig, og er nem at parkere.

Mange hilsener fra bepo

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-08-06 08:43

Jeg har nu også kørt - ikke i 40 år, men i 20 uden problemer, uden skader, uden uheld, i regn, sne, isslag, torden, hedebølger, tæt og tynd trafik, i nord og sydeuropa, lige indtil en "idiot" gjorde som beskrevet ovenfor. Den dag var jeg glad for at sikkerhedsniveauet er på det stade hvor det er idag.

Du spurgte til hvorfor nogle "rynkede på næsen" - jeg kom med nogle af mine bevæggrunde.

Men hvis du er godt tilfreds med din bil, så er det jo bare dejligt