/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Cirkulationspumpe-sikring
Fra : Mr3xS
Vist : 2570 gange
72 point
Dato : 02-08-06 14:22

Vi ahr et hus, hvor brændeovnen er koblet til radiatorerne som primær varmekilde. Varmen fordeles selvfølgelig med en cirkulationspumpe. Men hvad gør man når der er strømafbrydelse?? Sådan en brændeovn kan jo ryge i luften, hvis vandet begynder at koge, og ikke kan komme af med varmen.. Vi kender ikke lige umiddelbart nogen som kan holde øje med det, og får altså ikke nogen alarm hvis strømmen går..

Jeg tænkte på to muligheder..

1. Kan man bruge en UPS - altså en af sammen slags som er koblet på computere til at sikre strøm imens der er strømafbrydelse?

2. Kan man få en eller anden form for opkald eller sms, hvis strømmen går i området eller bedre, i huset? Altså en eller anden form for anordning som kontakter en hvis der mangler strøm..

Jeg har 90 km. hjem fra arbejde, og har ikke lyst til at køre hjem hver gang der er tordenvejr... Desuden opdager jeg ikke hvis der er alm. strømafbrydelse..

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-08-06 14:30

Hvis installation er lovlig,
er der / skal der være en trykudliging/overtryks ventil.
Hvor damp og andet lukkes ud.

Så der kan ikke ske andet, en du koger,
fordamper en masse vand.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-08-06 14:32

Og har du ikke en, kan den sikker
installeres for 500.-
af en fra vvs eller olieselskab

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-06 15:29

Hvis du f.ek. havde en tyverialarm installeret vil den kunne programmeres til at ringe op til 3 forskellige tlf. nr. i tilfælde af indbrud og strømsvigt. Noget lignende ka vel bruges hvis du vil være helt sikker.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-08-06 15:34

Du kan jo installere et lille dieseldrevet nødstrømsanlæg, og så skal du selvfølgelig ha' en overtryksventil som nævnt ovenfor.

Nødstrømsanlæg f.eks. til 4kW kan fås for ca. 10.000 ex. moms hos f.eks. GT Energy
http://www.gt-e.dk/

Eller hos Jetas hvor du kan få nogle mindre både benzin og dieselanlæg for omkring 5.000 i effektområdet 2,5kW
http://www.jetas.dk/

En alm. UPS til PC brug lægger du hurtigt død - så prøv ikke på det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-08-06 15:41

Nu ved jeg ikke hvad en ups er helt nøjagtigt, men min cirkulationspumpe bruger 35 w, kan en UPS ikke klare det??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-08-06 15:58

En UPS bruges primært til at holde en comp i gang ved strømafbrydelse, evt mens et nødstrømsalæg starter op og "retter sig ind".
En UPS vil nok kunne trække en Alm. hus-cirkulationspumpe ved kortere strømudfald.
Men en fastbrændselkeddel SKAL have åben ekspansion, da vandet kan udvide sig temmelig meget.
Så du har nok allerede et rør der sidder lige over/ved et afløb, for uden det rør der kommer fra vamtvands sikkerhedsventilen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-08-06 16:05

Ved ikke hvad du vil med en ups,
hvis du ingen strøm har.

Problemet er, at din brændeovn koger
vandet, og har du ikke en udlignings ventil eller hvad det hedder
Så sprænger du et rør, et eller andet sted.

Der skal sidde en overtryks ventil på dit anlæg.
Ellers skal der være en fri udgang, exspansion beholder
der ligger højere end dine installationsrør.
Eller er dit anlæg ikke lovligt.
Og det burde din skorstenfejer have GJORT dig opmærksom på.
Især, når du bruger det sammen med dit olie anlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-06 16:17

En trykvagt og et 150075 CU2101 trådløst GSM opkaldsmodul fra Velleman, med et taletidskort i, kan ringe dig op hvis pumpen svigter. Samtidig kan du bede om at blive ringet op hvis andre ting er galt. Indbrud mv.

Ellers skal anlægget som nævnt være med åben ekspansion, hvorved faren for eksplosion i tilfælde af pumpesvigt er noget nær 0.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 02-08-06 16:42

Bortset fra det, hvis du skal køre 90 km
for at tænde for strømmen/ skifte sikring.
Så er der sikker gået hul på dit anlæg, alligevel.

Rør er stærke, men der altid et sted,
hvor der en indre tæring.
Og så skal der ikke meget tryk til,
før du har en vandskade.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-06 18:47

Alle den slags kedler skal have et stort rør der går op til en åben beholder (Tank med et rør der stikker op i luften, desuden et overløbsrør nær toppen som er ført til kloark eller lign.)
Derfor kan der ikke ske "overtryk". Desuden hvis der kunne ske overtryk (Hvad der ikke kan), så er der ikke tale om "at ryge i luften" da vandfyldte rør/beholdere højest kan revne.
I tilfælde af strømsvigt sker der stadig en del gennemstrømning gennem pumpen (I gl. dage var der endda ingen pumpe)
Men hvis alle radiatortermostater er lukkede fordi rumtemperaturene er opnåede, så sker der ingen gennemstrømning, hverken med tændt pumpe eller slukket, og så stiger temperaturen op til 100 grader, og damp stiger op og ud af røret i toppen. Fordampningen kræver rigtig meget energi og der vil gå flere dage med at fordampe dit vand.
Tusinder af hjem har fyringsanlæg som dit, eller andre fastbrændselskedler, de har heller ikke andet end "åben trykexpansion"

http://www.skorstensfejerlauget.dk/sporgsmaal_og_svar.htm
sp: Hvis jeg anskaffer en brændeovn med vandtank, hvordan skal den så sikres?

sv: En brændeovn med vandtank må aldrig sluttes til et system der er sikret med trykekspansion. Man bør altid undersøge hvordan ens varmesystem er sikret inden man foretager tilslutninger, som f.eks en brændeovn med vandtank. Hvis den vandkølede hedeflade i brændeovnen er større end 0,4 m2, skal der være en særskilt sikkerhedsledning, som forbinder varmelegnets top med en åben ekspansionsbeholder. Sikkerhedsledningen skal være uafspærrelig og have en stadig stigning. Sikkerhedsledningen må ikke overstige 20 meter. Hvis den vandkølede hedeflade er mindre end 0,4 m2, tillades det, at forbindelsen til den åbne ekspansion etableres gennem eksisterende returledning, hvis der gennem denne er uafspærrelighed mellem varmelegme og ekspansionsbeholder. Hvis du er i tvivl, så kontakt din lokale skorstensfejermester. En forkert tilslutning kan være livsfarlig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 03-08-06 09:48

Tak for alle jeres svar - jeg har ikke haft mulighed for at komme på nettet før nu..

Som flere siger, så skal der være et rør, som leder overtryk over i afløbet. Det er der også (to faktisk...). Desuden er anlægget forsynet med ekspansionsbeholder, men ikke "buffer-tank". Jeg tror heller ikke der er en "åben ekspansionsbeholder" som Palle Hansen omtaler. Der er sådan en rund ekspalsionsbeholder, som vidst skal sikre det rette tryk på systemet...

Ved brændeovnen er der ført synlige rør bagud og ned i gulvet, hvor vandet cirkulerer videre til radiatorerne. I toppen af det ene rør er der en form for udluftsningsventil, som vidst også skulle kunne tage noget overtryk..?

>Palle Hansen: Det der med at det ikke "kan ryge i luften".. Jeg kender en brandmand, han siger at de et par gange har været ude til et hus, hvor der havde været seriøs skade efter at en brændeovn var kogt over. Om det så er direkte fejlbetjening af systemet, skal jeg ikke kunne sige..

Men kan jeg regne med, at de 2 slanger der skal sikre mod overtryk, at de kan tage trykket hvis cirkulationspumpen går i stå (eller går i stykker for den sags skyld..)?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 03-08-06 09:49

Som i kan høre, så ved jeg ikke fantastisk meget om det Jeg har desværre ikke været med til at lave systemet, så har desværre ikke sådan dybdegående information om det.. Ret irriterende i øvrigt..

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-08-06 10:44

Ved exspansionholdere skal der sidde en ventil,
den lukke tryk ud af beholderen.
Eller også skal der være frit afløb.

Den SKAL også kunne bruges MANUELT.
Du kan prøve at dreje på den, så skulle der
gerne komme vand ud.

Har du ikke sådan ventil, vil jeg råde dig til at få den installeret.

Men jeg mener ikke, det er nok.
Mener der skal være "frit afløb" fra exspansionsbeholder
til det fri. Som skal være over dine rør til systemet.
Når det er koplet sammen med fjernvarme.

Men prøv at rette en henvendelse til din skorstensfejer.
Han kan hurtigt afgøre det.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 03-08-06 11:11

Det kunne godt være man skulle tage fat i skorstensfejeren..

Der har været en ude fra det lokale varmeværk, han forklarede lidt om hvordan det hang sammen, men vi snakkede ikke om risiko'en ved at cirkulationspumpen stod stille.. Men han tjekkede det, og sagde at der ikke var nogle problemer i det system der var sat sammen. Samtidig sagde han, at det overtryk der kunne opstå, ville løbe i kloakken via de 2 slanger.. Men hvor meget tryk de kan tage, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-06 11:34

Slangetrykket er irrelevant - i denne sammenhæng - de er jo åbne i den ene ende for at vandet kan løbe ud - altså kan du heller ikke få en trykopbygning....

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 03-08-06 11:38

berpox: Hvordan kan man så, via ekspansionsbeholderen, holde tryk på systemet??? Så skulle det jo bare rende ud af slangerne??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-06 12:00

Åben ekspansion som er et krav til fastbrændsel-fyr (centralvarme) har et overløb som ligger højere end øverste varmeapparat.
10 mtr højt vandrør giver ca. 1 bar overtryk.
Uden ekspansionsbeholder vil vandstanden falde meget ved afkøling.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 72 point
Dato : 03-08-06 12:11

Der er ikke meget tryk i systemet.
Hvis det er åbent.
Det er derfor der er cirkulationspumpe.

Udgangen til det fri, er bare for at lukke
damp ud.
Men selvfølgelig, har du lige påfyldt anlægget vand,
til maximum, så løber det over.
Derfor er det smart at have en slage,
og en spand, hængende ved overløbet,
så der ikke kommer vandskader.

Men det retter sig ind, efter et par fyringer,
med stor temperatur.

Og dit løber åbentbart lige ud,
så det kan ikke blive bedre.

Og som du selv skriver, har du du jo fået det,
godkendt, så der skulle ikke være problemer.

Men tal med din skorstensfejer, næste gang
han kommer og renser.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-06 14:50

Her kan du nederst se 4 trykekspansionsbeholdere som typisk sidder uisolerede nede ved kedlen, de er ikke tilladte til brug hvor brændeovne med vandtank indgår.
http://www.hedestoker.dk/butik/trykekspansionsbeholder/94

Her ser du en åben ekspansionsbeholder, den er næsten altid isoleret og sidder højere end øverste radiator/rør.
http://www.hedestoker.dk/produkt/ekspansionsbeholder-aaben/351
Det som vender hen mod dig på billedet, er toppen hvor der er skruet et udluftningsrør på, som typisk er bøjet i u form, så enden vender nedad.
Nederste side-muffe er forbundet ned til eller tæt ved brændeovnens vandkammer.
Øverste side-muffe er overløbsrør, som er ført ned til kloark (Lige over gulvet)
Vandstanden kan kun komme op til Øverste side-muffe, når du LANGSOMT fylder vand på anlægget, overskuddet kommer typisk ud lige over en kloark, tæt ved kedlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-08-06 15:28

Citat
Samtidig sagde han, at det overtryk der kunne opstå, ville løbe i kloakken via de 2 slanger.. Men hvor meget tryk de kan tage, ved jeg ikke.

Kloakken er ikke trykbærende, og slangerne sidder efter overtryksventilen. Derfor.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 03-08-06 15:44

pallebhansen: Ok, tak for det visuelle svar, så er vi enige om hvad vi snakker om.. Er der ikke noget med, at det er lovligt at køre med et system kum med trykekspansionsbeholder (det første link) i Sverige og Tyskland?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-06 18:02

Jeg mener der er samme regler i sverige, i hvert fald er de danske fornuftige.

http://www.byggahus.se/varme/svar_varmesystem.htm

FRÅGA (2005-05-02):
Vi ska bygga ett hus där husleverantören säljer en frånluftvärmepump IVT 490. Huset är ca 70+70 kvm och har en inredd vind. Det finns vattenradiatorer där vi inte har golvvärme. Vår tanke var att komplettera med en vattenmantlad kakelugn. Enligt IVT ska det fungera tekniskt. Är det vettigt? Det kanske går lika bra med en energikassett eller vanlig kakelugn då pumpen återanvänder rumstemperaturen. Vi vill undvika dyra elräkningar i det långa loppet.

SVAR:
För att kunna besvara din fråga, krävs egentligen att du klargör om din frånluftsvärmepump lämnar värme till dina vattenradiatorer eller om den endast producerar tappvarmvatten. Att koppla ihop en vattenmantlad kakelugn med en värmepump bör göras med en viss försiktighet. Det beror på att en vattenmantlad kakelugn kan producera upp till 100 grader på sitt värmevatten om vattenflödet över denna inte är korrekt. Med så höga temperaturer i systemet kan värmepumpen ta skada. Expansionssystemet för en fastbränsleeldad anläggning bör vara försedd med ett öppet expansionskärl för att kunna avblåsa eventuella övertemperaturer. Det är viktigt att en specialist dimensionerar din anläggning, så att den inte skadar värmepumpen.
/Lars-Göran Dahlén
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 08-08-06 14:10

Jeg har været ude og kigge på en Hwam brændeovn med vandtank. Der er også overtrykssikring. Sælgeren sagde, at den skulle kunne tage trykket, såfremt cirkulationspumpen af en eller anden årsag, gik i stå.. Er det rigtigt? (han lød ikke sådan helt sikker..)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-06 14:33

En overtrykssikring er en overtrykssikring, når vand bliver for varmt udvider det sig og trykket stiger og ventilen åbner.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 08-08-06 15:06

>Stig54 - så man må gå ud fra at den sikre mod at huset ryger i luften når cirkulationspumpen stopper..?

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 09:20

Svært at give point, idet der var mange gode svar. Tak til jer alle..

Vi opvervejer lige nu, og vi skal få sat en ny brændeovn op, og samtidig få sikret at systemet kan holde til at stå uden strøm nogle få timer..