/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Prestigio udstødning
Fra : Bml
Vist : 1039 gange
450 point
Dato : 01-08-06 20:11

Har lige set at Protuna har et tilbud på deres Prestigio http://www.protunahandels.de/product.asp?c=63153342&n=33448541&pn=33448545

Yder denne udstødning bedre end mit ubegrænsede(30mm) forrør?? vil det gi' mere fart
Har en cpi oliver city

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-06 20:31

Nej, det samme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 01-08-06 21:33

Hvad så med en Tecnigas Next??

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 01-08-06 22:12

Er der evt. andet der kan hæve min topfart bare en 5-10 km/t?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-06 22:41

Nææ, ikke hvis du har omdyset og fjernet skiver, blindrør.
Vær tilfreds med din fart, eller brug mange penge og ærgelser på tuncylinder og karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-08-06 22:05

Jeg tror at prestigio yder bedre, men jeg er ikke sikker.
En technigas next uden begrænsninger vil helt sikkert give mere på toppen og mere optræk, hvis du husker at skifte ruller til nogle som vejer mindre og skifte dysen i karburatoren til en meget større.

Du henter nemt 10 kmt med en technigas next, bare husk lettere ruller og større dyse.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 03-08-06 11:13

Hvorfor skal der større dyse i når det bare er en udstødning?? Og hvad kan en knæk udstødning som en std. ikke kan?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-08-06 15:52

Du skal altid skifte dyse, eller kontrollere om den er stor nok, når du:

Ændre på cylinderen/topstykke, udstødning eller indsugning.

2taktere er meget følsomme motore, så de SKAL have den rigtige blanding.

http://www.retrodeluxe.dk/karburatorphbdk.htm

Lidt hyggelæsning til den nysgerrige.

En knækpotte har meget ofte et større hulrum, og kan på den måde give en bedre afgang, samt stadig holde modstanden mod cylinderen.
Med den større afgang bliver cylinderen mere tømt for udstødningsgasser og den kan så suge mere ind. Deraf flere HK.
Samtidig giver den flere omdrejninger som også giver flere HK.

Ved valg af knækpotte gælder det om at finde en med et forrør som er så kort som muligt og så tykt som muligt. Det er min erfaring. ( disse er 70ccm modellerne, men stadig gode til 50ccm )

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-08-06 19:54

Larmer sådan en tecnigas next meget.. den lægger jo heller ikke lige op til at scooteren er "100% standart"

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-08-06 19:58

Den larmer en hel del mere, men den giver også masser af HK.
Så bor du i en stor by, så hold dig til en Prestigio.

Hvis du skifter til Next eller Prestigio, så skift også din dyse til en 70-76, for art få mere benzin.
Og skift din koblingstrykfjeder til en 27kg for at få flere omdrejninger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-08-06 20:38

01-08-06 20:11 Yder denne udstødning bedre end mit ubegrænsede(30mm) forrør?? vil det gi' mere fart. Har en cpi oliver city
pallebhansen: Nej, det samme.
NoShyGuy: Jeg tror at prestigio yder bedre, men jeg er ikke sikker
NoShyGuy: Den larmer en hel del mere, men den giver også masser af HK.

NoShyGuy, nu må du bestemme dig, om den giver mere eller ej. Min mening er NEJ

NoShyGuy: Og skift din koblingstrykfjeder til en 27kg for at få flere omdrejninger?
Ææ, det er en helt alm. knallert uden tun, den kan slet ikke klare en strammere fjeder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-08-06 22:12

Hehe.
Jeg kender ikke helt CPI udstødningen med 45 kmt forrør, men Prestigio plejer at være rigtig god hvis den får flere omdrejninger.
Den sparkede med Yamaha jog fine selection op på fra 60 kmt til 75 kmt.

Og jeg ved at den der virkelig satte pris på en kraftigere fjeder.
Istedet for fjederen så kan han også gå et gram ned på rullerne hvis den først trækker ordenligt når den kommer op i fart.

Jeg har ikke svært ved at bestemme mig. Trak bare min påstand tilbage da jeg jo ikke helt kender CPI udstødningen.

Og dog så blev det sagt på baggrund af at den kun bruger en sølle 64 dyse med 45 kmt udstødningen, hvilket for mig tyder på at der ikke er særlig meget gennemgang i den.
De fleste tunudstødninger som jeg har brugt til minarelli har gerne ville op over 76.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-06 23:16

CPIèn er født med et latterlig tyndt forrør, hvor hele udstødningsbegrænsningen er i.
Når den så får et stort forrør, er den meget fint afstemt, og ikke mange udstødninger kan give mere, så længe vi snakker standardcylinder og karburator.
Det er rigtigt at Stalker og de andre med samme motor skal have en ca 76 dyse i, og hvorfor at CPIèn så ikke skal, må skyldes anden opbygning, bl.a. en mindre karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-08-06 02:27

Ved i hvad, jeg tror sgu jeg skyder 400 dask i den udstødning og så ser vi om det gir noget og hvis det ikke gør så ser og lyder den ihvertifalde 1000 gange bedre en std. udstødningen
Forresten har den en #80 dyse i nu, men hold da kæft jeg hader den lyder der kommer ud af den udstødning der sidder på nu..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-08-06 19:20

Hader du lyden?
Hvordan er den?
Prutter den som om der konstant er choker på?
Eller hader du den fordi den er fesen og lyder som velo solex?

Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 10-08-06 05:17

Jeg ved ikke hvordan den lyder hvis chokeren konstant er på.. ved sgu heller ikk lige hvordan en velo solex lyder Men det er sådan en træls metal lyd.. lidt ligesom en lille hammer der banker enormt stærkt på et stykke metal

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 450 point
Dato : 10-08-06 09:09

Sådan lyder de fleste 2takt udstødninger.
Hvis du vil ha den dybe brummelyd, så skal du ha 4takter istedet for.

Med Prestigio eller Technigas next, der kommer den bare længere op i lyden og den bliver mere skinger og gennemtrængende.

Måske slipper du for den, da det måske ikke er 2taktlyden du hører, men blot lyden af dårlig kvalitet ( CPI )

Godkendelse af svar
Fra : Bml

Dato : 31-01-07 21:20

fint :D