/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere - hvordan?
Fra : webgirl
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 01-08-06 17:38

Jeg er nødt til at formatere min pc, da jeg ikke længere har mulighed for at køre .exe filer, sikkert pga. noget virus. Jeg har ofte formateret men det plejer at være ved hjælp af den cd der fulgte med computeren da jeg købte den. Nu kan jeg selvsagt ikke længere køre .exe filer fra cd - så er mit spørgsmål:

Jeg kan formatere c-drevet ved at højreklikke på det under 'denne computer' og vælge 'formater'. Men kan jeg så efter formateringen bare genstarte computeren med WinXP skiven sat i og så installere derfra?

Jeg håber på et hurtigt svar, da det haster med at få den til at køre igen.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 17:42

Du skal boote på xp cdèn, under indstallationen får du muligheden L og O, L sletter og O opretter en partition, derefter formateres automatisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 17:43

Du kan ikke højreklikke og formatere et drev, hvorpå windows er indstalleret.

Kommentar
Fra : webgirl

Dato : 01-08-06 17:45

Det besvarer ikke helt mit spørgsmål, for som sagt kan jeg ikke køre formateringen fra cd'en da jeg ikke kan køre .exe filer...

Eller er det mig der ikke forstår dit svar?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 01-08-06 17:47

Hej Webgirl
Du skal sørge for at din PC kan boote fra en CD, hvis den ikke kan det skal du under opstarten gå ind i bios og ændre det (på mange maskiner gøres det ved at trykke på "Delete") derefter sætter du din Windows CD i drevet og genstarter maskinen, inden du skal installere Windows igen sletter du partitionen og derefter opretter du en ny på samme størrelse og så installerer du Windows på den så starter maskinen med at formatere din harddisk (eller partition)
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : webgirl

Dato : 01-08-06 17:51

Som før nævnt, så har jeg ikke den luksus at kunne boote fra cd'en pga. virus'en...

Hjælp!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-08-06 17:54

hvis du hverken kan boote fra CD eller fra de 6 bootdiske, er der nok kun Killdisk tilbage:
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken. exe-fil ligger her: http://download2.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe

Vejledning til Killdisk kan ses her: http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-06 17:55

Din virus har intet med boot, at gøre, i DOS er virus ikke aktiv. Du sætter xpèn i drevet stopper maskinen, starter den igen, vælger cdrom i bootmenuen, trykker på en tast for, at starte cdrom, når du bliver spurgt om det, så er du startet.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 01-08-06 18:32

Hej Webgirl
Sluk og tænd PCen.
Hold skarpt øje med den "sorte" skærm i starten . Her bør du kunne nå at se hvordan du booter. Det kan være at du skal trykke på en F? knap under opstart (På min er det vist F8)
Sluk og tænd PCen igen. Tryk på den F-tast der skal bruges. Hold tasten nede eller tryk på den hurtigt efter hinanden under opstart når den hvide (lidt "primitive") opstartstekst ruller ned over skærmen.
Nu bør du komme til menu hvor du "et eller andet sted" kan vælge at starte (boote) fra CD-ROMEN.
Du skal sikkert bevæge dig lidt rundt i menuerne for at finde det rigtige sted - pas på at du Ikke ændrer noget forkert undervejs - det kan give et frygteligt mas.
Når du har fundet stedet og ændret til CD-ROMen som start så husk at GEMME denne ændring.
sluk og tænd igen med CDen i drevet - nu bør den boote fra CDen.
Er du sikker på at du behøver at formatere - du taber jo alle data? Måske kan du i første omgang nøjes med at få "skidtet" til at køre og så lave noget virus-rensning.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-06 19:46

Har du diskettedrev på den comp du sidder ved og den der er gået i udu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-06 20:30

webgirl - vi sidder og prøver på at finde ud af dit problem.
Så fortæl hvad du prøver på og hvad der så sker.

Du kan ikke formatere dit C: inde fra windows.

Hvis du ikke kan "køre" .exe filer ..................hvad er det for .exe filer du har prøvet.

Hvis du har diskettedrev og comp kan boote fra A: (diskettedrevet) så kan vi måske hjælpe dig

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 01-08-06 20:43

OK, det hastede nok ikke så meget alligevel

Godkendelse af svar
Fra : webgirl

Dato : 01-08-06 21:42

Tak for svaret peet49. Det var lige dét info jeg manglede. Jeg har haft travlt med at formatere og kunne af klare årsager ikke komme på Nettet så jeg kunne opdatere jer!

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-08-06 21:47

Selv tak.