/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Planterne gror ikke...
Fra : eeyore73dk
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 01-08-06 17:12

Mine planter er holdt op med at gro. Dette gælder også de hurtigvoksende, det er som om de er stoppet fuldstændig op. Førhen groede de ganske glimrende. Jeg har et Akvastabil-avakarie 175 liter, højde 70 cm, bredde 55 cm, dybde 45 cm. Førhen brugte jeg 'grorør' - det ene blåt, det andet hvidt. Nu er jeg efter anbefaling gået over til JBL Solar Tropic LT 15W (2 stk.). Herefter er planterne gået i stå og kedelige at kigge på. Kan det være lysrørenes skyld? Det siger min forhandler, at det ikke kan, det skulle være noget af det bedste. Kan det ha’ noget at gøre med, at det er et højt akvarie og lyset ikke når ned i bundet af akvariet? Men det virkede jo førhen... Jeg har prøvet med jern og har altid brugt gødningspinde. Jeg bruger en JBL CristalProfi 250 udv. pumpe...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-06 17:22

Nu er der jo den mulighed, at planterne har nået deres blivende størrelse, men jeg vil da godt gi' dig ret i, at man kunne få den tanke at det er det nye lys der er skyld i det.

Det er meget forskelligt hvor store de forskellige planter bliver når de er udvoksede.

Men at de er kedelige at kigge på, er sikkert lysets skyld, i hvert fald hvis de ser matte og blege ud i farverne uden direkte at ligne noget der er ved at visne/rådne.

Men du ku' jo prøve at gå tilbage til den gamle slags lys og se om det hjælper.

mvh dova

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 01-08-06 18:36

Planter har ikke nået deres max. højde. Selv ikke mine vallisneria gror mere...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-06 18:45

Nej, det er jo ikke i bunden, at planterne har brug for lyset, og du ville jo også have haft problemet tidligere, hvis det skyldes akvariets højde.

Og jeg går ud fra, at du ikke har haft tømt akvariet og renset det, så det er p.g.a. manglende næringsstoffer at planterne er gået i stå.

Men jeg ville da prøve at sætte lys i magen til det du havde, og så se om det kan få gang i planterne igen....det er ikke altid, at de akvarieforhandlere har helt tjek på hvad de har med at gøre

mvh dova

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 01-08-06 18:50

Det er også derfor jeg prøver med nyt lys, fordi det ikke skulle være nødvendig med 'grorør'... siges det.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-08-06 08:34

Jeg er enig med Dova. Prøv at sætte de gamle rør i igen. Så vidt jeg husker siger man, at en akvariedybde på over 50 cm. ikke er optimalt. Men hvis det har fungeret for dig indtil nu, så er det jo ikke problemet. Om det kan være de nye rør der ikke kan give tilstrækkeligt lys i hele akvariet ved jeg ikke. (Og nej, jeg modsiger ikke mig selv - jeg forsøger at finde en løsning, og få forfatteren til at tænke over løsninger/problemet)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-06 10:42

Der kan være den mulighed at planterne med dine nye rør får for MEGET lys

Planter kan ikke tåle mere end en hvis mængde og aldrig mere end 10 timer i døgnet, da deres vækst ellers stopper.

Læse mere om pasning af akvarieplanter her: http://akva-net.hjem.myinternet.dk/misvkst.htm

Som du vil kunne læse nederst, er for meget lys den væsensligste årsag til at planterne mistrives

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 02-08-06 10:51

Så vidt jeg kan læse, står der nu ...for LIDT lys...

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-08-06 10:55

Ja, det er nu også det jeg læser

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-08-06 11:03

Og molo.. Den der med max 10 timer i døgnet.. Det afhænger af flere ting. Jeg kører med CO2, og har akvariet tændt 12 timer i døgnet.. Uden problemer.. Akvarielys generelt skal være tændt et sted omkring 10-12 timer..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-06 11:31

For lidt lys. Jamen, det er da også rigtigt

...men det modsatte giver nu samme kedelige effekt. Dette skyldes en voldsom vækst i alger, som dels rent fysk vil kunne dække planterne, dels de simpelthen opbruger såvel CO2 som næringsstofferne i vandet.

Der er selvfølgelig også forskel på hvilke planter? Som almindelige stueplanter, tåler nogen meget og direkte sollys, andre kræver mere skygge for at trives.

Lyssammensætningen har også betydning. Selv svagt lys med stor andel af UV kan tage livet af en plante eller hæmme dens vækst.

Som andre også har skrevet: Gå tilbage til den lyssætning du benyttede før. Selv har jeg til mit 250 l. ( 100X50x50 cm.) 4 X 8w.(22cm.) lysstofrør, hvoraf blot det ene er et growlight. De 3 (growlight inklusive) er placeret i den ene ende og det sidste hvide i den anden ende af akvariet. Jeg har udelukkende cryptocoryner og en art østasiatisk 'dværg' vandpest som flydeplanter.

</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : eeyore73dk

Dato : 09-11-06 09:17

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål