/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Indstilling (Athena alm.)
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1046 gange
25 point
Dato : 01-08-06 11:57

Ja, jeg satte mit Atena alm. kit på igår, hvor der før var Std. cylle med 45 topstykke. Det eneste jeg har skiftet er cyllen.

Athena alm.
12 mm dellorto karb (dyse 92)
Tun vario (3,7 g)
techigas next
std. kobling (strammet op)
Racer krumtap

Men jeg er helt væk i indstillingen, den kørte jo fint med 92 til std. cyllen, men når jeg starter svinet med athenaen, hakker den var helt vildt og går ud vd for meget gas. Det mest logiske ville jo så være at dysen er for lille, når man skifter til en tun cylle. men når jeg piller luftfilteret af så tar den fint ved fra start, (hvor den før ikke ville nogen steder), og den når lige at løfte forhjulet inden den siger BRuHHH og næsten går ud, den kører også bedre med et std. luftfilter med større luftindgang end mit eget, som er et std. med begrænsningen fjernet, og så vidt jeg ved tyder det jo på at dysen er for stor.

Mvh.

Martin Svenningsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-06 16:22

Der er ingen tvivl dysen er for stor, desuden forstår jeg ikke du har kørt med den dyse før? Det må da have været med en helt anden udstødning.
92 dyse kan bruges til det helt store athena sæt, med 19 mm karburator.
Du skal ned i højest 88 dyse nu.
VH Palle Hansen
PS: Hvordan kan man stramme standard koblingen op, uden andre fjedre?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-08-06 16:27

For det første så er den strammet op, MED FJEDRE SELVFØLGELIG.
Hvad er din begrundelse for at dysen er for stor?
Er det bare fordi den er normalt ikke er så stor (for den kørte perfekt med den til std. cyllen og var faktisk indstillet af bekendt mekaniker.) eller er pga. det jeg skrev og hvordan den kørte?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-06 17:12

Både og:
det fordi den er normalt ikke er så stor, og også dens opførsel, og erfaring med dette tunsæt.
MEN HUSK at kør forsigtig til. Da alt for mange sætter stempelet fast, fordi de lige skal prøve.
Skal du lige prøve fuld gas, så HØJEST 5 sekunder.
Iøvrig bør man ikke køre med så stor cylinder med under 16mm karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-08-06 17:58

Der må jeg så sige at du ikke har ret Palle. Athena skriver selv at kittet kan bruges med en helt ned til 12 mm karburator uden problemer, det er også en 12 mm scooter-attack tester cylinderen med. Ved godt at de fleste cyller kræver en 17,5 men netop dette kit kan godt køre med 12 mm

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-08-06 18:42

Vil lige tilføje at baghjulet kanp nok drejer rundt med luftfilter på, den kører ingen vegne, og lyder bare helt skrækkelig når den får gas, med luftfilteret på.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-08-06 20:37

Ja, jeg ved godt at de skriver det kan bruges, meen! Bedre køling og effekt opnåes med størrer karburator. Spørg en der sælger rigtig mange tunsæt: http://www.scooter-dele.dk/aiz.asp?id=1845
Min mening er ikke ændret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-08-06 23:10

Nej, det er min heller ikke, og det vil vi jo nok heller aldrig blive enige om, så nok om det. Men jeg har nu prøvet en dyse 82 og nu opfører den sig ca. som uden luftfilter eller den rigtig godt ved fra start og lufter forhjulet et par og så begynder den at hakke og vil ikke køremere end. ca. 45 km/t.
Men det tyder da på at dysen netop var for stor som du sagde :D .. Men hvad så nu skal jeg længere op eller ned?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-08-06 23:17

Vi prøver lige igen, sidste kommentar gik vidst lidt for stærkt :D

Nej, min mening er heller ikke ændret, og det vil vi jo nok heller aldrig blive enige om, så nok om det. Men jeg har nu prøvet en dyse 82 og nu opfører den sig ca. som uden luftfilter eller dvs. den tar rigtig godt ved fra start og løfter forhjulet et par gange og så begynder den at hakke og vil ikke køre mere end. ca. 45 km/t.
Men det tyder da på at dysen netop var for stor som du sagde :D .. Men hvad så nu skal jeg længere op eller ned?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-06 00:12

Så er dysen stadig for stor, eller der er begrænsning i udstødningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 02-08-06 12:01

Der er ikke begrænsning i udstødningen den er fjernet, men kan da ikke forstå dysen skal være mindre? er der ikke nogle "test" jeg kan foretage for at teste om den skal være mindre eller større?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-06 15:31

Der er ingen der med en orginal cylinder kører med dyse 92, UNDTAGEN der har været falsk luft, feks. ved cylinderbund.
Feks. kører en Gilera Stalker med dyse 74-76 når alle begrænsninger er fjernet.

Test, joo Hvis den opfører sig bedre uden luftfilter, så fortæller det at dysen er for stor
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-08-06 16:18

Min aprilia Rally kørte også med 76 dyse da alle begrænsninger var fjernet.

Du siger at du har fjernet plumben i udstødningen.
Den udstødning burde slet ikke ha været begrænset!!!
Prøv at fjerne de små møtrikker som holder expansionspotten og se om der ikke også sidder en der.
Det tyder meget på det, når den kan flyve op på baghjul for bagefter at dø ud.
Jeg har selv kørt med lige oræcis den opsætning som du har der, og den er sjov. Dog var det med en 17,5mm karburator.

Du skriver at du har 3,7gram ruller i den nu.
Måske er det for lidt. har du prøvet med 4,5 gram?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-06 18:07

NoShyGuy: Ja, men motoren dør jo ikke nærmest ud, af for lette ruller, vel?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 02-08-06 18:25

Jeg skiftede i dag til en 80 og WOOW..
Den rykker for vildt fra starte og trækker jævnt og godt til en ca. 60 km/t og så er det som om den falder lidt i omdr. og hvis jeg kører med halv gas oder so, og så giver fuld, så er det som om den ikke rigtigt vil tage gassen men den køre meget bedre nu.. kan det sidste tages på luftskruen og tror ikke rullerne skal skiftes, den trækker godt.. kan godt være min std. cylle var utæt.. har ærlig talt haft mistanke om det, men det kørte nu ganske godt aligevel

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 02-08-06 18:31

"jeg kører med halv gas oder so, og så giver fuld, så er det som om den ikke rigtigt vil tage gassen " vil lige sige at den godt nok stiger lidt i fart men det er ikke meget det er som om der er noget der holder den tilbage :D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-06 19:01

Ja det tyder jo på for lidt benzin.
Du kan prøve at hæve nålen i karburatoren.
Men jeg har mistanke til at din 82 dyse måske har været boret op, du kan jo kontrollere den, ved at tage den med til en knallertmekaniker, han har et målesæt der kan måle det.
For efter det du fortæller nu, så ville jeg give den en 84-86 dyse, det der så ikke hænger sammen er at en 82 er for stor?
Mekanikeren kan nu du er der, samtidig bore mindre dyser op til hvad du vil have af størrer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 02-08-06 19:20

Hmm den dyse 82 er HELT ny.. købte et dyse sæt

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 02-08-06 22:56

Jeg har lige skruet luftskruen HELT ind med dyse 80, og sådan kører den MERE end PERFEKT, den kører virkelig godt, så ja, jeg skal vel længere op i dyse, vil lige prøve 82'eren igen i morgen og lege lidt med luftskruen :D

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-08-06 15:54

eller så prøv en anden 82 dyse. Det kan jo være en fejlproduktion.
Du siger at du har et helt sæt, så prøv at sammenligne dem og se om din 82 dyse ser for stor ud til at være en 82.

Kommentar
Fra : zyflex

Dato : 29-09-06 21:25

Jeg ville gå op i dyse. Da jeg havde alm athena på min jog ku den ikke køre med en 92, den var for lille.