/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kan man gøre noget ?
Fra : hellobal1
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 01-08-06 10:38

Hej.. Jeg bor i et typisk villa kvater tæt på byen, hvor vi hele sommeren har siddet ude i vores have og nydt solen og noget godt grill mad.. men tit går det skår i hyggen for så kommer naboen hjem med deres børn... Det skal siges at vi ikke på nogle måde er sarte over for larm el. men dette er for meget.. Faren til barnet råber og skriger at dette barn hele tiden, barnet græder meget hjerte-skærende men denne far har virkelig intet hjerte han råber bare endnu højere af barnet. Vi kan sidde og høre hvordan dette barn lider af denne fars skæden ud og råben hele tiden... Jeg ved godt at man ikke må/kan blande sig i hvordan andre opdrager på deres børn men dette er IKKE opdragelse, det er på kanten til mishandling verbalt. Så er det bare man får lyst til at skrige ham i hovdet... eller bare gøre et eller andet tilsvarende fordi man jo bare står magtesløs, og tænker på hvordan barnet på 3 år har det på den anden side af hækken har det !! Kan man gøre noget ?? Skal man gøre noget ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 10:43

Pu ha, det var en svær en. Det bedste var om du kunne snakke med far'en om det, men der risikerer i at han bliver ekstra gnaven, og lader det gå ud over datteren. Har du mistanke om at det er mishandling, har du pligt til at melde det til kommunen. Jeg ville nok bare prøve at lukke af for det, for ikke at risikerer nabostridigheder. Er der ikke en mor til barnet??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 10:51

Uha, åbn munden og få en uven for livet................

Og sladrer du til stridsere eller kommune, vil han også skæve til jer og de andre naboer. Og tæsker han ungen en dag, vil alle sige "hvorfor var der ikke nogen der gjorde noget".

Jeg tror jeg ville prøve kommunen anonymt i første omgang - for ligesom at veje stemningen der.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-08-06 11:04

Hvis du havde hørt, at manden havde givet barnet en lussing, så tror jeg du havde været mindre i tvivl.

Vi har tendens til at nedtone alvoren af verbale overgreb, men overgreb, det er det. - Og i øvrigt også indbefattet af vores allesammens indberetningspligt.

Hvis du vurderer, at det der foregår er en belastning for barnets fysiske, psykiske eller mentale velbefindende, så er du forpligtet til at handle. Hvis du ikke kan kommunikere med faderen, eller er bange for eventuelle repressalier, så må du henvende dig til socialforvaltningen, der overtager sagen derfra.

Vaxen

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 01-08-06 11:43

Husk lige på, at børn nu om stunder er høreskadede fra begyndelsen. De daginstitutioner de færdes i har så højt lydniveau, at for at blive hørt, er man nødt til at råbe højt - det gælder både pædagoger og børn, og måske også din nabo.

Måske er han ikke selv klar over tonen og de db han sender ud over nabolaget, og måske ville det hjælpe - også de andre naboer, kan I ikke tale sammen om det? - at hvis I rettede henvendelse til den støjende nabo og gjorde ham opmærksom på de gener der er?
jeg ved godt det er svært, for det er meget nemt at blive uvenner med naboen, men I skal jo alle være der, og folk med børn er generelt mindre modtagelige for støjhelvede end dem uden.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-08-06 11:47

Det er klart, at man ikke kan lave en indberetning på støjniveauet alene - men man kan gøre det på barnets reaktion, på de ord, der kommer ud af munden på faderen og på det tonefald, der er lagt.

Jeg synes det vil være en alvorlig fejltagelse at bede manden om at være mindre højrøstet, hvis tilfældet er, at han begår verbale overgreb på barnet. I så fald er risikoen at overgrebene fortsætter, men ingen opdager dem. Det ville da være frygteligt for barnet...

Vaxen

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 01-08-06 12:00

ja min mistanke går også på at han giver dette barn en på hovdet af og til men jeg ved det jo ikke.. men barnet bliver sendt ind bag en lukket dør mere en en gang om dagen.. og det kan hele nabolaget høre.. De har også et mindre barn og jeg tænker på at der må komme en sundhedsplejeske en gang i mellem kan man måske gå den vej ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 12:11

Du kan sagtens snakke med sundhedsplejersken om det, hun har så pligt til at gå videre med det,
jeg har kendskab til en der snakkede med en sundhedsplejerske om, at en nabo var dagplejer, og havde lejet et værelse ud til en narkoman, der fik naboen valgmuligheden at opsige lejeren eller stoppe som dagplejer.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 01-08-06 12:14

Undersøg det nu meget grundigt inden I kontakter myndighederne.
Tænk på barnets tarv på længere sigt. Myndighederne vil måske gå ind og tvangsfjerne barnet, og vil det få det bedre eller værre et nyt sted?
Og at være 3 år gammel kan godt være en strid alder med stædighed, skrig og skrål.
Så få nu snakket med den far - det kunne jo ende med et rigtig godt naboskab - hvem ved?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 12:17

Sundhedsplejersken vil også tage kontakt med børnehave/dagpleje, for at hører om der er noget at bemærke derfra.

Man tvangsfjerne ikke bare børn, der vil blive sat flere ting igang, for at hjælpe familien før man tager et så drastisk skridt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-08-06 12:21

Myndighederne tvangsfjerner ikke et barn sådan lige vupti - der skal nu temmelig meget til. (I øvrigt er en tvangsfjernelse jo kun en tvangsfjernelse hvis ikke forældrene giver samtykke - det er dog de færreste anbringelser der er på de vilkår - trods alt)

Vi er er af lovgivningen forpligtet til at handle, hvis vi mistænket at et barn udsættes for fysisk, psykisk eller mental vanrøgt.

Jeg synes, det lyder som en rigtig god ide at kontakte sundhedsplejersken! Men du skal selvfølgelig være opmærksom på, at det er det samme som at kontakte myndighederne - sundhedsplejersken har skærpet indberetningspligt, så er der noget om snakken, så vil der blive handlet. (Forhåbentligt - desværre er der også økonomi og politik, der spiller ind - men det er en anden sag).

Vaxen

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 01-08-06 12:26

Uha... Den er svær og ubehaglig.

Vi har noget i Danmark som heder "Underretningspligt". Om den skriver Socialminsteriet i deres "Handlingsplan mod børnemishandling" fra 2004 bla. at vi alle har "et ansvar over for de børn og unge, som udsættes for vold, mishandling, vanrøgt eller anden nedværdigende behandling."

I Servicelovens § 36 står der;
Citat
Servicelovens § 36

Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrenes side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.

http://www.social.dk/netpublikationer/2004/p2mishandling1603/html/publication.htm

I "Handligsplan mod børnesmishandling" står også;

"Mishandling af børn - grov vold, i yderste konsekvens med døden til følge - er ligeledes i høj grad et tabu. Børnemishandling er så grimt, at vi helst lukker øjnene for, at det sker. Derfor kan det også være svært at sætte ord på, og endnu sværere at få overleveret budskabet til socialforvaltningen.

Men det er nødvendigt at flere overvinder sig selv på dette område. Der er således behov for en holdningsændring i befolkningen, hvis der skal skabes reelle ændringer. Ingen må lukke øjnene og tro, at nogle andre tager sig af det."

Læs den fulde tekst på linket foroven...

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 01-08-06 13:17

Der er ingen der siger at man skal lukke øjnene, men man skal lige stikke fingeren i jorden først og være helt sikker på hvad der foregår.
Altså: dialog med den formastelige nabo allerførst!!

Man skyder heller ikke gråspurve med kanoner

jeg syntes det er meget voldsomme indslag der er kommet her og stiger af nu.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-06 13:30

Citat
Jeg ved godt at man ikke må/kan blande sig i hvordan andre opdrager på deres børn

Jo, det kan man, og det har man faktisk i følge loven pligt til, såfremt man har kendskab til, at et barn eller en person under 18 udsættes for noget der strider mod barnets tarv.

Ganske som Dr.Disco skriver.

Faktisk er det sådan, at hvis det kommer frem, at forholdene hos naboen er lovstridige, så kan du blive dømt for at have undladt at reagere, hvis man finder ud af, at du har været vidende om forholdene.

Og ofte er psykisk vold som her, værre at tackle for et barn og kan give dybere skader senere hen, end hvis det fik en på siden af hovedet.

mvh dova

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 01-08-06 14:28

Tak for alle de fine svar. jeg slutter debatten her !! hvem ved måske er der pludselig en der locker på der kan genkende dette !
Jeg lover at jeg gør noget ved sagen, hvis det fortsætter !

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 01-08-06 14:53

Tak for svaret dova.