/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Scaler/tekst
Fra : jeb3
Vist : 860 gange
100 point
Dato : 01-08-06 09:51

Tja det er jo 100 år siden (næsten) jeg har arbejdet med at skulle scalere.

Der går jo kage i teksten, når jeg skal printe ud på A3 (det er facadetegninger, så der er jo lidt større end A3).

Hvad er det nu jeg gør?

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 01-08-06 10:22
Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 01-08-06 17:22

Hej Jeb3.

Du bruger komandoen sc. Hvis du vil have teksten ½ gang mindre trykker 0.5 og enter. Så sku den være der.

Mvh. MayniaQ

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 100 point
Dato : 01-08-06 22:33

Det afhænger lidt af hvilken version af autocad du arbejder i.

Hvis tegningen og tekst er i model-space (som kun fandtes i ældre autocad f.eks. ver 14) skal du først bestemme dig for hvilken størrelse (i mm) din tekst skal have. Derefter finder du ud af hvor stor din tekst er i modellen ved at bruge kommandoen list. Lad os som eks. sige at teksten er 9 enheder (mm) og du du vil have den udprintede tekst skal være 3 enheder (mm).

Du skal herefter skalere med kommandoen scale (sc) (som MayniaQ også beskriver) udvælge teksten og scale med 3/9, hvis du vel og mærke plotter i forholdet 1:1, eller skal du også multiplicere med målforholdet (f.eks. 50 hvis tegningen er i 1=50)

Hvis du vælge al tekst på en gang skal du med næsten 100% sikkerhed flytte rundt på teksten bagefter. Desværre kan skalering af tekst være en stor omgang.

Hvis din tekst består af flere linier, f.eks. signatur eller noter. så skal du vælge alle linier på en gang, ellers ændres afstanden mellem linierne.
Ved enkeltliniet tekst vælges skaleringspunktet = tekstens indsætningspunkt.

Hvis du arbejder i layout (f.eks. ver 2004) skal du skalere så du ender i den ønskede teksthøjde.

Den hurtige måde er at vælge al tekst med qselect funktionen, hvis du har den i din version af autocad.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-08-06 22:37

Problemet er, at jeg forsøgte at scallere hele tegningen incl. tekst, men Teksten følger ikke med tegningen.
Det er 2006 jeg arbejder i. Ikke just den jeg er uddannet i.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 01-08-06 22:50

Nu sidder jeg ikke lige ved min autocad, men har du properties vinduet åbent ?

Hvis ikke kan det åbnes vha. menuen Modify

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 01-08-06 22:54

Er teksten på et lag for sig selv ??

Lag kan i de nyere versioner låses. Man kan se oblekterne på laget, men de kan ikke vælges.

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 01-08-06 22:57

Jeg mente objekterne ikke oblekterne (s#% ##%&** tastatur med stavefelj).

Prøv at åbne "layer properties manager" (Menuen Format - Layer) og se efter en hængelås.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 11-08-06 00:42

Tak for svaret meiland.