/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Riz á l'amandes opskrift fra Kokke/tjene~
Fra : IceCap
Vist : 2754 gange
500 point
Dato : 21-12-02 18:52

Hey, sidder der ikke en kok/tjener eller andet derude med BOGEN, hvori man kan finde den skide gode/bedste opskrift på den traditionelle juleret? Hvis du skriver den korrekt af til mig får du 500 julepoints at lege med! Mine egne bøger er hhv. stjålet og p.t. udlånt - pis også, når nu jeg står og mangler dem... Er det forresten ikke den korrekte stavemåde?? Udover apostroffen, der bliver til anførselstegn.

Den bedste jul og knasende nytår til alle! <(o:>. (Julesmiley...)

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 21-12-02 19:06

Ris a la mande:

Ingredienser:
3 spsk sukker
3-4 dl piskefløde
75 g hakkede mandler
Kornene fra 1 vanillestang
1 portion risengrød
3 spsk portvin

Denne opskrift har jeg fået af en kok, men om det er den du søger...?

MVH Bente

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 21-12-02 19:21

eller hvad med denne her:

Ris a la mande med portvinskogte svesker

Antal: 4 personer

INGREDIENSER:
80 g grødris
7 dl sødmælk
60 g sukker
1 hel vanillestang
4 dl piskefløde
60 g smuttede, grofthakkede mandler
--------------------------
16 store svesker med sten
2-3 dl portvin (mørk)
1 kanelstang
1 hel mandel!

FREMGANGSMÅDE:

Ris a la mande kommer man ikke udenom til jul. Men hvad du end gør, så kom aldrig mandelesssens i den, det er noget der hører krigens tid til. Og brug endelig rigtige vanillestænger fremfor vanillesukker. Moderne vanillesukker laves kemisk og har slet ikke den rigtige smag.

Kog en risengrød af grødris og mælk (uden salt). Husk: Kog længe og ved meget svag varme, ellers brænder den på. Følg evt. instruktionen på emballagen. Flæk vanillestangen og skrab omhyggeligt alle kornene ud. Kom den tomme vanillestang ned til grøden mens den koger, det giver også ekstra smag. Lad den færdige grød køle helt af. Pisk fløden til en ikke for stiv skum og vend den sammen med sukker og vanillekorn og mandler i grøden. Færdig!
Kog sveskerne i portvin tilsat kanelstang til de er opsvulmede og bløde, ca. 10 minutter. Sveskerne kan serveres enten lune eller kolde til retten. Og husk den enlige, hele mandel og mandelgaven!

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 19:39

Hej IceCap.

Jeg har ikke bogen du spørger efter, og min opskrift er heller ikke fra en kok.
Kan faktisk ikke huske hvor den er fra, men jeg har den faktisk bare på et stk.
papir, som jeg nok har haft i 30-35 år (det ses også)
Men god det er den, det tør jeg garenterer.

Ris á la mande.: (jeg tror nu nok at dette er den rigtige stavemåde, men skal IKKE gør mig klog på det) )

3/4 l mælk
1 dl (90 g) Grødris
1 stang vanille
50 g hakkede mandler (flere hvis man kan li' det, og det kan vi her)
5 dl piskefløde
Smages til med sukker (efter behag)

Kog risengrød af mælk, ris & vanillestang (flækket)

Pisk fløden helt stiv, og vend den i den kolde grød
sammen med de hakkede mandler, og smag til med sukker.

Det smager himmelsk (syntes vi), håber den kan bruges.
Ellers må du jo prøve dig frem. Nogen gange bliver
resultatet bedre når man "bare" blander det sammen
på sin egen måde, og ikke "slavisk" følger en bestemt opskrift.

Velbekomme
Og rigtig God Jul
Julehilsen
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 19:44

Glemte lige at sige, jeg putter altid sukker i piskefløden når
jeg pisker den, så syntes jeg ligesom sukkeret kommer bedre
ind i grøden, så det ikke knaser.

Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 19:50

Til bente64

http://www.kandu.dk/dk/tip/2574

"Og så skal grøden også ha' en smørklat smør" PÅ )
GOD JUL
Mone

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 21-12-02 19:59

nemlig!

Men selvfølgelig ikke hvis den skal bruges til ris a la mande

God jul
Bente

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 21-12-02 20:16

Jeg søger specifikt den opskrift, der findes i en af de nævnte bøger......... Men tak for tipsene alligevel!! )

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 20:23

Neeejjjj da, og der skal heller ikke salt, FØJ
Har jeg fået engang pu-ha, det er fad'me svært
at se ud overfor dem der har lavet det

GOD JUL igen igen.
Det kan jo være vi kan nå en 20-30 stk. endnu

IceCap, håber du syn's det er ok med et par "drillenisser"
det er jo trods alt snart JUL. <<<<<--- Juletræ hmm??

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 500 point
Dato : 21-12-02 20:53

hej Icecap
Glædelig Jul
Her er direkte afskrift af Kokkebogen side 567 Riz a`lÀllemande:Til 5 kuverter.
165 gram ris
1 liter fløde (13%)
½ stang vanilie
75 gram sukker
lidt salt
50 gram mandelfileter
½ liter letpisket fløde

Mælken koges op med sukker,salt og vanilie,tilsættes risene og koges ca 30 minutter i ovnen ved 125 grader,omrøres og afkøles helt(koges dagen før)
Den letpiskede fløde vendes i risengrøden og tilsidst tilsættes mandelfileterne.Anrettes i glasskåle og serveres med lun kirsebærsauce.
Der kan tilsættes 3 blade gelatine, således at desserten kan stivnes og vendes ud af form.

mvh og mer glædelig Jul
mcloud

Kommentar
Fra : dandelwatson

Dato : 21-12-02 22:42

Hvis du er ude efter opskriften som staves Riz 'allemande i kokke bogen så er det den der på dansk hedder tysk ris og den er som følgende:

5 cou.

165 g ris
1 l fløde 13 % el mælk
½ st. vanille
75 g sukker, lidt salt
50 g mandel fileter
½ l letpisket fløde

Mælken koges op med sukker, salt og vanille, tilsættes risene og koges ca 30 min i ovnen under låg ved 125 grader, omrøres og afkøles helt ( koges dagen før )
Den letpiskede fløde vendes i risengrøden, og til sidst tilsættes mandelfileterne.
Der kan tilsættes 3 bl. gelatine ( smeltet ) således at deserten kan stivnes i form og vendes ud

Denne opskrift er taget direkte fra kokkebogen og er også den officielle opskrift blandt kokke på ris 'a l' a mande
jeg er selv udlært kok så jeg skulle jo nok vide hvad jeg snakker om

Håber du får held med opskriften her op til jul

Mange julehilsener Dandel

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 21-12-02 23:37

Glædelig jul og tak for svaret, nu får vi se om det er den jeg tænkte på, men det lyder ikke helt græskkatolsk!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:15

IceCap wrote:
> Hey, sidder der ikke en kok/tjener eller andet derude med BOGEN, hvori
> man kan finde den skide gode/bedste opskrift på den traditionelle
> juleret?

....har du prøvet Google? [gåkkel]
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:18

Hans Paulin wrote:

PS:

"ris à la mande" ville *jeg* søge efter...
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:21

IceCap skrev:

> Hvis du skriver den korrekt af til mig får du 500 julepoints
> at lege med!

Hva' er det så for nogen point, og hva' ka' jeg bruge dem til?

--
Kurt Lund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:23

Hans Paulin skrev:

> "ris à la mande" ville *jeg* søge efter...

Man får nu flere hits på "ris à l'amande" (selv om "riz à l'amande"
vel egentlig burde være den korrekte form).

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:54

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> (selv om "riz à l'amande"
> vel egentlig burde være den korrekte form).

....I rest my case LOL
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:57

Kurt Lund wrote:
> Hva' er det så for nogen point, og hva' ka' jeg bruge dem til?

Bemærk leverandøren:

"Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning""

....prøv at kigge ind på siden, hvis du har lyst...man "køber" svar - og de
points man kan tjene, kan man bruge i en mdl. lodtrækning om noget
"elektronik"...
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 20:43

Hans Paulin skrev:

> Bemærk leverandøren:
>
> "Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning""
>
> ...prøv at kigge ind på siden, hvis du har lyst...man "køber" svar -
> og de points man kan tjene, kan man bruge i en mdl. lodtrækning om
> noget "elektronik"...

Det vil sige, at nogen er tåbelige nok til at "betale" for et svar, som
er frit tilgængeligt på usenet? Hvor underligt.

Jeg har sat FUT til dk.edb.internet, da dette vist ikke har med madkultur
at gøre.

--
Kurt Lund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 23:46

IceCap skrev
....
> Hey, sidder der ikke en kok/tjener eller andet derude med BOGEN, hvori
> man kan finde den skide gode/bedste opskrift på den traditionelle
> juleret?
> ... Er det forresten ikke den korrekte
> stavemåde?? Udover apostroffen, der bliver til anførselstegn.

hej

BOGEN er nok så meget sagt den har mange fejl, men opskriften på riz à
l'amande (riz à l'allemande i bogen) er ikke en af dem.Den kommer her:
5 pax.
165 g ris
1 l sødmælk (eller fløde13 mælk er bedst)
½ st vanille (en hel er bedre)
75 g sukker
lidt salt
50 g mandelfileter (gerne flere)
½ l letpisket fløde
mælk, sukker, salt og vanille koges op og ris tilsættes. koges under
omrøring til den begynder at tykne og så ind under dynen til væden er
opsuget og den er blevet kold. vendes med mandler og flødeskum lige før
servering.

hilsen Sofie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 00:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>> "ris à la mande" ville *jeg* søge efter...
>
> Man får nu flere hits på "ris à l'amande" (selv om "riz à l'amande"
> vel egentlig burde være den korrekte form).

Man kunne jo også søge under "risalamande" - som er den eneste form
Retstavningsordbogen kender.

--
Henry Vest

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 01:47

Henry Vest wrote:

> Man kunne jo også søge under "risalamande" - som er den eneste form
> Retstavningsordbogen kender.

....så er forvirringen vist osse total... ROFL
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 09:20

Hej ...

Her kommer trods travlhed den fra Lærebog for KOKKE
"rigtige" opskrift:

Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
af BOGEN

Jeg trak i øvrigt opskriften til svendeprøve tilbage i 1972

Rigtig glædelig Jul

Keld Gydum

834. Riz á l'allemande {ri-z a lalmad] (tysk ris)

250 g ris, 1½ mælk, 150 g melis, 150 g mandler, en pris salt,
1 stang vanille, 12 g gélatine og ¾ 1 let pisket fløde.

Risene skylles i koldt vand, blancheres, afdryppes og blandes med den
kogende mælk, hvor der er tilsat salt, sukker og vanille. Et låg lægges
på kasserollen, og den stilles i ovnen i Ca. 30 minut­ter. Imedens skoldes
mandlerne, skylles i koldt vand og afskalles samt skæres i tynde filet'er.
Når risene er afkølede, tilføjes den i koldt vand udblødte, smeltede og
sigtede gélatine, herefter mand­lerne og den piskede fløde.

Anrettes i glasskål eller i forme, der er vædet og bestrøet med flormelis.

Serveres med hindbærsauce (se nr. 822).

eller Kirsebærsauce efter samme opskrift.

Direkte scannet fra "Den lille røde for KOKKE" 4. udgave. 1964

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 09:49

K.G. wrote:
>
> Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
> af BOGEN

Hæ, den fik jeg udleveret i Norgesgade, på 1. skoleperiode i 69. Fantasisk
årgang.

Men har aldrig rigtig forstået hvorfor det kaldes tysk rís.
Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 17:03

>
> Jeg gør opmærksom på at det er den "gamle" røde udgave
> af BOGEN

Den er efter min mening langt bedre en den nyeste (Kokkebogen 5 udgave). Det
er faktisk i den røde man finder alle guldkornene.
Mvh Peter.