/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Muslinger
Fra : pabloj
Vist : 2875 gange
500 point
Dato : 30-07-06 21:12

Hej.
Hvordan spises muslinger korrekt.
Jeg skal til Frankrig, jeg plejer at spise mine muslinger på min måde, jeg har nu fået at vide, hvis det er en fornem restaurant, skal man spise dem korrekt.
Hvad er korrekt, jeg spiser dem som jeg bedst kan lide dem.
For at undgå at komme i konflikt med medrejsende, og eventuelt tjener og personale, kunne jeg godt lide at vide hvordan man spiser dem helt korrekt.

Jes

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 30-07-06 21:15

Lige hjemkommet fra Frankrig, så jeg at de ligesom åbnede nr. 2 musling med skallen fra nr. 1
om det er den præce fremgangsmåde kan jeg ikke svarer på, jeg syntes bare det så smart ud, spiser aldrig selv muslinger

Rigtig god tur, jeg kunne godt bruge en "genudsendelse" af min ferie

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-07-06 21:27

Jeg forstår vist ikke spørgsmålet? Muslinger kan spises på et hav af måder og én ting er helt sikkert - hvis du skal åbne dem (og de ikke er åbnede af sig selv under kogningen), så er de dårlige. Så mon ikke I begge tænker på østers? Dem åbner man nemlig med kanten af en anden østers eller også bruger man en bestemt østerskniv. Du drypper lidt citronsaft på østersen og nogle bruger også et enkelt dryp Tabasco og så er det ellers lige ind i munden med dem. Bare rolig - de er ikke slimede eller noget at få ind i munden og de smager ikke af meget andet end saltvand og det du drypper på dem.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 21:29

Det har jeg også set.
Jeg har også set at de har åbnet dem med en lommekniv!
Det er mere hvad de gør et sted hvor tjenerne kører hjem i deres Peugeot 607 eller deres mercedes 500, du ved . Man betaler en h...... overpris for ingenting.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 21:30

rosenkamp.... det var muslinger gæsterne på restauranten spiste, i stor stil, de fik dem serveret i en mega stor skål sammen med en stor skraldespand og køkkenrulle. Teknikken med at de tog en del af en skal og åbnede med så altså smart ud, og jeg er mere end 100% sikker på at det ikke var østers

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 21:32

Paploj... jeg så det på to restauranter, den ene ikke særlig fornem, men den anden så nu ud til at have klasse, de åbnede på samme måde begge steder, men kan du ikke lige lure teknikken af, inden du kommer til at kvaje dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 21:33

Kommer lige til at tænke på, om der mon kan være forskel fra landsdel til landsdel.... Jeg var i sydfrankrig, Serignan...

Du må lurer de andre gæster kunsten af

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 21:36

Nej rosekamp, det er muslinger.
På den fineste restaurant i Meux uden for Paris har de skaldyrfad som tilbud om fredagen, noget ligesom gule ærter om torsdagen nogle steder herhjemme. Der har jeg set alt fra lommeknive til negle.
Det er hvordan man håndterer dem på en helt korrekt måde ifølge normerne.

Nordsted1, så tag dog den genudsendelse, jeg skal ned på floderne en uge i september.

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 21:40

Nordsted1, jeg har luret meget af, jeg har aldrig fundet ud af hvad der er korrekt. Der er måske slet ikke noget der er korrekt?
Jeg skal ned til Garonne, nede ved Le mas d'agenais, det er også sydpå. En uge i flodbåd, jeg glæder mig utroligt meget.

Jes

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-07-06 21:42

Ok så. Jeg har bare ikke set folk åbne dem med skallerne. Faktisk bruger vi også tit en anden tom musling, bare ikke til at åbne dem med men til at pille skægget af med i den næste musling. Det er jo ret svært at trække af men meget nemmere, hvis du gør det ved at lukke en tom muslingeskal rundt om og så trække hurtigt til. Vi er jo så heldige at bo ved Fænøsund, hvor der findes dejlige kæmpestore muslinger, som vi selv plukker. Mums

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 21:46

paploj...ti så stille, jeg bliver møj misundelig

Kan du nu have en rigtig god ferie, og pust lidt godt vejr hjem til os, de siger jo at vejret skal til at
blive køligere !!

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 21:53

Nordsted1, sig det er en ommer, ikke fordi den ikke duede, men det er en ommer, helt sikkert.

Jeg skal nok tænke på dig.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 22:05

pabloj.... se nu blev jeg jo så ked, at jeg måtte ty til min hjembragte rødvin, den fra det lokale tapperi...

Det trøster mig da en lille smugle at du vil tænke på mig

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-07-06 22:07

Jeg kan tilslutte mig koret af, at man korrekt spiser muslinger med brug af skallen. Åbnes skal de jo ikke for det er de allerede, hvis de ikke er, skal de smides væk som dårlige.

Man tager en tom dobbeltskal og bruger den, som en knibetang til at tage køde ud af de andre med.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 22:21

Tak for svaret Nordsted1.
Hvis jeg bliver smidt ud af etablissamentet, henviser jeg bare til dig, er det i orden?

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 22:24

Selv tak..... det er helt ok, men kun hvis du tager mig med

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 22:33

Jamen det er da helt i orden, jeg kører herfra lørdag 9 september om morgenen, der er masser af plads ombord på båden. Hvordan mon man får de første skaller som man skal spise af? Nå, det finder jeg nok ud af når jeg står udenfor restauranten med nogle skaller i hånden eller i håret.
Jeg glæder mig nu også.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-06 22:41

Jeg tror bare du skal smugle en skal med hjemmefra, for du skal vel øve dig lidt?? For ikke at vække for meget opmærksomhed, så syntes jeg du skal gemme skallen i hånden, det er noget sjusk at have den i håret

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 30-07-06 22:48

Ja ja der er jo nogle der er skallede (skaldede) der kan de vel ikke se den.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-06 14:18

Sig mig engang Jes, skal du ikke til at pakke???

Rigtig god tur