/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Koda-afgift
Fra : hylstar
Vist : 3216 gange
50 point
Dato : 21-12-02 18:27

Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres musik ?
Er det kun dem som skriver text og musik, eller osse eks. producer, der tjener på KODA-afgifterne...

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-02 23:35

Kun dem som skriver tekst og musik, prodeducerne er jo aflønnet til en fast gage af pladeselskabet, eller kunstneren som laver CD'en

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 22-12-02 03:24

KODA betaler kunstneren - og hvad de nøjagtig betaler til er ret individuelt
se: http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

( her vælger jeg at blæse på en vis person med mere end een profil og LINKE alligevel !!! )

iøvrigt hvis du ønsker en masse mere viden om KODA er det vist nemmere bare at besøge deres sider under FAQ er der mange spørgsmål som delvist belyser dit spørgsmål

Glædelig Jul
Fnollerpige

Godkendelse af svar
Fra : hylstar

Dato : 22-12-02 09:56

Har selv kigget på koda.dk, men fandt det osse ret indviklet !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 18:45

hylstar wrote:
> Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres
> musik ?

Kunstneren får kun KODApenge hvis, han/hun selv har komponeret musikken,
skrevet teksten eller arrangeret nummeret....altså dem der har ophavsretten
til nummeret. En kunstner der ikke selv har ophavsretten til sin musik,
tjener kun penge på selve pladesalget og på koncerter.
Reelt er det kun når musikken bliver spillet i DR at der afregnes til
ophavsretshavere, for DR er de eneste der indrapporterer hver eneste nummer
de spiller på de 4 kanaler. For lokalradioer er det kun den musik der bliver
spillet i de stikprøveperioder, som regel nogle få uger om året, der skal
rapporteres til KODA.

Tjek eksempler på www.koda.dk under medlemsservice /afregning

> Er det kun dem som skriver text og musik, eller osse eks. producer,
> der tjener på KODA-afgifterne...

Produceren, teknikeren , korsangere, studiemusikere o.s.v. får ikke penge
KODA, men fra Gramex
og kun hvis musikken bliver spillet i DR.
tjek www.gramex.dk

Ja, - det ER dødindviklede regler. )

/Søren og Anette

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 19:14

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
news:3e04a890$0$47045$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> hylstar wrote:
> > Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres
> > musik ?
>
> Kunstneren får kun KODApenge hvis, han/hun selv har komponeret musikken,
> skrevet teksten eller arrangeret nummeret....altså dem der har
ophavsretten
> til nummeret. En kunstner der ikke selv har ophavsretten til sin musik,
> tjener kun penge på selve pladesalget og på koncerter.
> Reelt er det kun når musikken bliver spillet i DR at der afregnes til
> ophavsretshavere, for DR er de eneste der indrapporterer hver eneste
nummer
> de spiller på de 4 kanaler. For lokalradioer er det kun den musik der
bliver
> spillet i de stikprøveperioder, som regel nogle få uger om året, der skal
> rapporteres til KODA.
>

Nja... de lister som lokalradioerne sender ind tæller også med. Vi har da
spillet musik med lokale bands, der på den måde har fået lidt KODA-penge,
men det er reelt kun de helt store navne der får en pæn sjat penge ud af
det.
I øvrigt kan lokalradioerne selv vælge om de vil indrapportere alt hvad de
spiller.

Mvh

John K

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 17:34

Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt tænke mig
at vide
mvh Bo Larsen
"hylstar" <hylstar.news@kandu.dk> wrote in message
news:uv1N9.9620$Hl6.1165051@news010.worldonline.dk...
> Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres
> musik ?
> Er det kun dem som skriver text og musik, eller osse eks. producer, der
> tjener på KODA-afgifterne...
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 18:58

In article <3e05e925$0$1769$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>,
dorte.larsen@adr.dk says...
> Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt tænke mig
> at vide
> mvh Bo Larsen

I omegnen af 10 kr. per CD.

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de snakker om"
-K. Schumacher

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 20:14

> > Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt tænke
mig
> > at vide
> > mvh Bo Larsen
>
> I omegnen af 10 kr. per CD.

Det kommer vel helt an på hvilken pladekontrakt de har fået i hus. De bands
der laver deres eget selskab kan tjene helt op mod 40 kr pr. solgt CD. Men
til gengæld sælger de jo sjældent lige så mange skiver som kunstnere på de
store labels...

/Morten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 13:00

Dorte Larsen wrote:
> Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt
> tænke mig at vide

Kunstneren som regel får ikke en fregne før alle omkostningerne til
produktion og markedsføring er dækket ind og derefter er det helt afhængig
af hvilken deal kunstneren har med pladeselskabet.

Klaus Kjellerup har skrevet en glimrende artikel om det emne

http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

God jul

/ Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 13:10

Hvis du med kunstner mener komponisten og vi holder og til KODA så er det
ca. 4,50kr. pr. CD.
Derudover er der Gramex betaling til de udøvende musikere.

/torsten/

Dorte Larsen <dorte.larsen@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e05e925$0$1769$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt tænke
mig
> at vide
> mvh Bo Larsen
> "hylstar" <hylstar.news@kandu.dk> wrote in message
> news:uv1N9.9620$Hl6.1165051@news010.worldonline.dk...
> > Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres
> > musik ?
> > Er det kun dem som skriver text og musik, eller osse eks. producer, der
> > tjener på KODA-afgifterne...
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 14:34

Ah.. og pointen med at lade butikkerne distribuere musikken for en merpris
af 35 kroner pr cd ligger hvor?

Det er da et alt for dyrt mellemled - hvorfor sælger pladeselskaberne ikke
musikken online uden denne - for forbrugeren - ekstraudgift?

Mvh Andreas

"Torsten Matthiessen" <barforama@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e099ef3$0$149$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis du med kunstner mener komponisten og vi holder og til KODA så er det
> ca. 4,50kr. pr. CD.
> Derudover er der Gramex betaling til de udøvende musikere.
>
> /torsten/
>
> Dorte Larsen <dorte.larsen@adr.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3e05e925$0$1769$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> > Hvad får en kunstner egentlig for en solgt cd .Det kunne jeg godt tænke
> mig
> > at vide
> > mvh Bo Larsen
> > "hylstar" <hylstar.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:uv1N9.9620$Hl6.1165051@news010.worldonline.dk...
> > > Hvad tjener en kunstner i KODA-afgifter, når radioerne spiller deres
> > > musik ?
> > > Er det kun dem som skriver text og musik, eller osse eks. producer,
der
> > > tjener på KODA-afgifterne...
> > >
> > > --
> > > Leveret af:
> > > http://www.kandu.dk/
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 18:17

> Ah.. og pointen med at lade butikkerne distribuere musikken for en merpris
> af 35 kroner pr cd ligger hvor?

Det er da langt fra usædvanligt at en butik har en avance i den
størrelsesorden. De skal jo også betale husleje, løn og alle de andre
udgifter der følger med en forretning. Samtidig er det jo også grundlaget
for, at de kan have et stort udvalgt af CD'er, da det jo ikke er gratis at
købe varelager hjem...

/Morten

Kommentar
Fra : hylstar

Dato : 29-12-02 20:35

Jeg har set en detaljet opstilling af hvem pengene går til fra salget ef en CD.
Jeg mener at kunne huske, at hvis en kunstner selv skriver text og musik er indkomsten pr. CD ca. 15,-
Producerer kunstneren osse selv skiven er indkomsten pr. CD lidt over en 20'er.

(det er set her på kandu.dk)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-02 02:36

> Det er da et alt for dyrt mellemled - hvorfor sælger pladeselskaberne ikke
> musikken online uden denne - for forbrugeren - ekstraudgift?

Udbud og efterspør'sel.

Fordi Tante Anna og Bedstemor And IKKE har adgang til en online-PC.
Og fordi det er rart at kunne købe en CD og ikke skulle vente 2dage eller
4uger på den.
Og fordi man slipper for at betale porto.
Og fordi at man kan spørge ekspedienten - "Hvad er det nu lige den hedder?"
Og fordi man kan bytte den til en anden hvis man har foræret CD'en til en
som havde den i forvejen.
Og fordi at man kan bytte den hvis coveret er i stykker.
Og fordi at der er nogen der godt kan lide at have kontakt til andet end et
tastatur.
Og....
og..
......
...

Det hedder service og det koster penge.

/torsten/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 03:44

> Udbud og efterspør'sel.
>
> Fordi Tante Anna og Bedstemor And IKKE har adgang til en online-PC.

Så må de gå ned i en butik - de eksisterer vel stadigvæk?

> Og fordi det er rart at kunne købe en CD og ikke skulle vente 2dage eller
> 4uger på den.

Eller med et ordentligt lager og leveringssystem efter 3 dage.

> Og fordi man slipper for at betale porto.

Tja, men stadig et mindre beløb :0)

> Og fordi at man kan spørge ekspedienten - "Hvad er det nu lige den
hedder?"

Så må du spørge i en debatgruppe på nettet, eller gå ned i butikken der
stadig eksisterer!

> Og fordi man kan bytte den til en anden hvis man har foræret CD'en til en
> som havde den i forvejen.

Og hvad ville problemet med at returnere den - med et alment accepteret
forseglingssystem igennem posten..

> Og fordi at man kan bytte den hvis coveret er i stykker.

Det kan du vel stadig i en netbutik...? Men jeg vil da gå ud fra at pladerne
direkte fra pladeselskaberne vil være pænere, da der ikke er en eller anden
ekspedient der har kastet rundt med dem i butikken!

> Og fordi at der er nogen der godt kan lide at have kontakt til andet end
et
> tastatur.

Så betal :0) Butikkerne vil da vel stadig føre cd'er hvis der er andre end
dig derude der ikke har lyst til at gå på nettet og spare penge og tid og
> Og....
> og..
> .....
> ..
>
> Det hedder service og det koster penge.

Og i tilfælde af at jeg ikke føler at jeg har brug for denne service, findes
der jo ikke et alternativ - jeg betaler for en overflødig service som jeg
ikke har mulighed for at vælge fra!

Godt Nytår

--- Andreas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 14:41

"Torsten Matthiessen" <barforama@mail.tele.dk> wrote:

>> Det er da et alt for dyrt mellemled - hvorfor sælger pladeselskaberne ikke
>> musikken online uden denne - for forbrugeren - ekstraudgift?
>
>Udbud og efterspør'sel.
>
>Fordi Tante Anna og Bedstemor And IKKE har adgang til en online-PC.

Det drejer sig næppe om udelukkende at sælge online, men at altid give den mulighed
at gøre det.

>Og fordi det er rart at kunne købe en CD og ikke skulle vente 2dage eller
>4uger på den.

At købe online indebærer for dig altså at man venter 2 dage eller mere for at have
det købte? Er det ikke lige lovligt snævert at tænke sig at man kun bestiller en cD
via internettet? Man kunne jo blot henter musikken og et par billeder hvis man blot
vil have lyden, og eventuelt nogle billeder til et hjemmeprintet cover? Det må alt
andet lige være billigere for de som ikke hører musik primært via en CD afspiller.
Eller ikke har det store behov for et specielt cover til optagelsen. jeg har fx endnu
ikke set et cd cover som blinde mennesker kunne bruge. Har du?

>Og fordi man slipper for at betale porto.

Tjae jeg betaler aldrig porto for downloadds såe...

>Og fordi at man kan spørge ekspedienten - "Hvad er det nu lige den hedder?"

man kan bruge Google, spørge i en nyhedsgruppe, spørge venner og kolleger som også
har hørt samme sang, og måske endda allerede har købt den så tvivl udelukkes.

>Og fordi man kan bytte den til en anden hvis man har foræret CD'en til en
>som havde den i forvejen.

Kan de ikke gøre det selv?

>Og fordi at man kan bytte den hvis coveret er i stykker.

Nåja det downloadede cover, jaja.

>Og fordi at der er nogen der godt kan lide at have kontakt til andet end et
>tastatur.

Al den tid der går med at gå i byen og snakke med folk som kun er ude på at bruge
deres tid med mig til at sælge mig noget. Nu skriver jeg fx til dig uden at ville
sælge dig en CD.

>Det hedder service og det koster penge.

Og det koster alt for mange penge hvis man ikke har behovet for det.

-breiler

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-01-03 13:29

Hej Mikkel,

En sidebemærkning til:

> Al den tid der går med at gå i byen og snakke med folk som kun er ude på at bruge
> deres tid med mig til at sælge mig noget.

Selvfølgelig skal du ikke benytte dig af en butiks service, hvis du
ikke har brug for den, og ikke har lyst til at betale for den.
Men hvorfor tror du, at musik-ekspedienterne bare er ude på at bruge
deres tid med dig på at sælge dig noget?
Nogle er. Mange er ikke.
Jeg står selv i en musikbutik, og guderne må vide, at det ikke er
indbringende, og min yderst beskedne løn ligger fast, og bliver ikke
reguleret i forhold til salget.
Jeg har 1,5-2 timers transport til mit arbejde - hver vej.
Så hvorfor gør jeg det? Fordi jeg elsker musik. Og jeg elsker at
snakke om den. Og jeg synes til stadighed at det er en udfordring og
en kunst, at finde den helt rigtige musik til den kunde, der ikke lige
kan overskue udvalget.
Og sidst men ikke mindst synes jeg det er meget inspirerende at møde
alle de mange forskellige mennesker, som kommer i butikken.
Jeg tror ikke jeg er en undtagelse, jeg tror, at de fleste
ekspedienter i musikbutikker har det lige sådan.
Bare fordi man beskæftiger sig med køb og salg behøver man ikke at
være pengefikseret, vel?

Kærlig hilsen

Halina
www.hjertemusik.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 01:12

> > Fordi Tante Anna og Bedstemor And IKKE har adgang til en online-PC.
>
> Så må de gå ned i en butik - de eksisterer vel stadigvæk?

Har du ikke opdaget at der er en tendens til at alle specialforretninger
drejer nøgler om?
Hvis det bli'r ved ... nej, så kan det blive svært at finde en
pladeforretning.

> > Og fordi det er rart at kunne købe en CD og ikke skulle vente 2dage
eller
> > 4uger på den.
>
> Eller med et ordentligt lager og leveringssystem efter 3 dage.

Tror du selv på det. Det er muligt at man kan få SOAP og Nick & Jay på et
par dage, men hvis man skal ha' Allan Holsworth's *Wardencliffe towers*
eller 'Tap Step' m. Chick Corea så siger erfaringer mig noget HELT andet.

> > Og fordi man slipper for at betale porto.
>
> Tja, men stadig et mindre beløb :0)

Det er vel hurtigt 30kr. i s/h gebyr.

> > Og fordi at man kan spørge ekspedienten - "Hvad er det nu lige den
> hedder?"
>
> Så må du spørge i en debatgruppe på nettet, eller gå ned i butikken der
> stadig eksisterer!

men, Bedstemor and havde jo ikke nogen on-line opkobling.....

> > Og fordi man kan bytte den til en anden hvis man har foræret CD'en til
en
> > som havde den i forvejen.
>
> Og hvad ville problemet med at returnere den - med et alment accepteret
> forseglingssystem igennem posten..

Man har stadig punget fragten da CD'en blev tilsendt. Nu skal man betale
fragt igen.

> > Og fordi at man kan bytte den hvis coveret er i stykker.
>
> Det kan du vel stadig i en netbutik...? Men jeg vil da gå ud fra at
pladerne
> direkte fra pladeselskaberne vil være pænere, da der ikke er en eller
anden
> ekspedient der har kastet rundt med dem i butikken!
>

Hvad får dig egentlig til at tro at pladeselskaberne vil påtage sig salget
af CD'erne gratis? Det kræver ekstra ansatte at ekspedere alle de mange
kunder.

> > Og fordi at der er nogen der godt kan lide at have kontakt til andet end
> et
> > tastatur.
>
> Så betal :0) Butikkerne vil da vel stadig føre cd'er hvis der er andre end
> dig derude der ikke har lyst til at gå på nettet og spare penge og tid og
> > Og....
> > og..
> > .....
> > ..
> >
> > Det hedder service og det koster penge.
>
> Og i tilfælde af at jeg ikke føler at jeg har brug for denne service,
findes
> der jo ikke et alternativ - jeg betaler for en overflødig service som jeg
> ikke har mulighed for at vælge fra!

Ja da!
Hvorfor skal du betale for at BA kan hente sin CD selv?
Hvorfor skal BA betale for din uddannelse og uddannelses-støtte?
Hvorfor skal BA betale for at rygere skal behandles for lungekræft?
Hvorfor skal BA betale for politiet når hun aldrig har brug for dem?
Fuck hvor har vi det skidt hva'. Danmark er et lorteland!

Godt nytår

/torsten/