/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lufttryk i dæk?
Fra : stig54
Vist : 2784 gange
100 point
Dato : 30-07-06 13:21

Jeg har lige købt en bil der er monteret med alufælge og dækstørrelse 215/35 Z R18.
Det r af mærket Raze og må vel kaldes lavprofildæk højst sandsynlig fra THansen.
Hvilket tryk skal de have???

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 30-07-06 13:25

Det står i den informationsbog der er med din bil. Trykket afhænger så vidt jeg ved af hvilken bil det er.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-06 13:28

Det maksimale dæktryk som dækket kan klare, fremgår af siden af dækket.
Du kan se her hvor det står:
http://www.dcu.dk/indhold/html.asp?htmlpageGuid=46&submenuid=4769&menuid=4754&AreaGuid=2287
Desuden fremgår det af din instruktionsbog hvad producenten anbefaler af dæktryk til bilen.
Som en sidste ting kan du ringe til din mekaniker og spørge hvad han anbefaler.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 14:12

Dæktrykket for normaldæk til bil står som regel i forreste dørstolpe.
Om THansen's dæk passer til dette tryk ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-07-06 14:24

Jeg ville fylde 34 psi i dine dæk
alimak

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 30-07-06 14:28

Tak for svaret MacMadsen.
Det er uroiginale dæk så det var rart med dit link, dækkene må få op til 50 psi, noget mere end jeg er vant til.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 30-07-06 14:30

Du skal nok ikke fylde så meget i.
Det er nok lige i overkanten. De 34 PSI som alimak foreslår er nok ikke helt skævt. Men ellers så prøv at kigge i instruktionsbogen, ved benzindækslet eller på forreste dørstolpe for hvad producenten anbefaler.
Og tak for pointene

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 30-07-06 16:53

Ja! Pas på med at fylde maximun dæktryk i dækket!!
Som en tommelfingerregel, skal du gå ud fra bilens originale dæktryk og den originale fælgs diameter!
For hver tomme, man øger fælgens diameter, øger man trykket i dækket med 0,15 til 0,2 bars tryk!
Har du en bil, der f.eks kører med 15" fælge og et dæktryk på 2,2 bar, skal du hæve trykket med 0,5 til 0,6 bar! Altså hæve trykket til mellem ca.2,7 til 2,8 bar!!
eller i psi

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 30-07-06 16:56

Eller i psi 39 til 41
Husk på, dette er en regel, som måske ikke gælder for alle biler, men en god udgangspunkt!

Gert

Kommentar
Fra : macau

Dato : 30-07-06 22:19

ifølge din dæktype skal der være ca 3 bar tryk i dine hjul,,,,,

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 31-07-06 00:00

Hvor har du det fra?

Gert

Kommentar
Fra : macau

Dato : 31-07-06 08:37

kik på denne side der finder du alt info om dine dæk,,

http://www.sds.dk/sider/tips.html

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 31-07-06 10:46

Der kan jeg så fortælle dig, at det er for meget, for de fleste biler!!
Sds skriver, at 18” i profil 35 skal have mellem 42 og 47 Psi, altså 2,9 til 3,25 bar!
Sjovt nok, kan selv de forskellige dækfirmaer ikke blive enige om dette emne!
Hvorfor tror du, bilfabrikanterne gør så meget ud af at fortælle, hvor meget den enkelte bilmodel, skal have i dæktryk? Der er meget forskel på, hvordan et hjul ”står” på forskellige modeller. Man måler det ud i ”cambervinklen” der fortæller hvor meget hjulene står på skrå, i forhold til lodret!
Når biler med f.eks. 195/60-15 skal have forskelligt dæktryk, afhængig af mærke/model, hvorfor tror du så, man med 215/35-18 bare skal smide det samme tryk i dækkene?
Faktisk er der en grund til, at jeg skriver "tommelfingerregel" i mit indlæg ovenover, for det er endda ikke alle dækfabrikater, der skal have helt samme dæktryk!
Det kommer meget an på opbygningen af dækket!
Som de skriver på siden, er der flere større biler, der kan have problemer med savtak slid af dækket og der kan løsningen rigtig nok være, at øge trykket i forhold til det optimale for dækket!
Det er et kompromis man tillader, selvom det slider lidt mere, på dækkets ydersider/skuldre!
Modsat højprofil dæk, der buler ud og slides på midten, når der kommer for meget tryk i dækket(ligesom en ballon), vil et lavprofildæk blive stivere og blive slidt på skuldrene!
For meget tryk slider på skuldrene og for lidt tryk, slider på midten af dækket!
Det er simpelthen centrifugalkraften, der ”trækker” i lavprofil dækkets midte, hvis der ikke er tryk nok på. Lidt mere tryk, strammer skuldrene og forhindrer dækket i at løfte sig!
Derfor skal der også mere tryk i et lavprofil dæk, hvis der køres meget på motorvej/autobahn, specielt ved hastigheder over 160km/t
Lige meget hvilket dæktryk, man får foreskrevet, bør man altid og med jævne mellemrum, tjekke sine dæk. Måle mønsterets dybde og derved vurdere, om dæktrykket skal justeres!
En gang om ugen, når du alligevel tjekker dæktrykket
Et lille fix måleinstrument, kan fås/købes på dækcentre og biludstyrs butikker!

Gert