/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Til Molokyle
Fra : oz1eqp
Vist : 496 gange
500 point
Dato : 30-07-06 12:06

Hej Molo.
Nu har jeg bøvlet med frames i et par dage,og kan med min bedste vilje,ikke få det til at virke.
Det trænger simpelthen ikke ind,og da jeg tidligere har fået gode råd fra dig er spørgsmålet
stilet direkte til dig.
<title>Start</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
</head>
<frameset rows="64,*,64">
<frame name="top-frame" scrolling="no" noresize target="right-frame" src="top-frame.html">
<frameset cols="150,*">
<frame name="left-frame" target="right-frame" src="left-frame.html">
<frame name="right-frame" src="right-frame.html">
</frameset>
<frame name="bottom-frame" scrolling="no" noresize target="right-frame"
src="bottom-frame.html">
<noframes>
<body>
<p>This page uses frames, but your browser doesn't support them.</p>
</head>
</html>
Med udgangspunkt i ovenstående fil,hvad skal jeg så gøre for at komme videre.
Vil du være så venlig at skære det ud i pap.Det gavner ikke noget at henvise til div. links,da jeg har
pløjet det hele igennem, uden at kunne finde ud af det.
Jeg er ikke ret meget for at indrømme det,men jeg nærmer mig de 72 år,og hjernecellerne virker
ikke så godt længere.
Hvis du kommer med noget,som bringer mig videre,så forhøjer jeg gerne til 500 point.
God søndag.
oz1eqp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-06 15:18

Hør:

Du skal lave 2 filer for at få det til at virke:

En med framesettet (...din index.html)

..og en eller flere med indholdet.

Her er et par links om emnet:

1.) http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/frameset/
2.) http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/frame/
3.) http://www.htmlgoodies.com/tutorials/frames/
4.) http://www.w3schools.com/html/html_frames.asp

...bortset fra det er frameset (..og varianten <iframe>...</iframe>) på vej 'ud' af HTML
I XHTML kræves en speciel !DOCTYPE erklæring:
Kode
<?xml version="1.0" ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "XHTML1-f.dtd" >
<html xmlns="http://www.w3.org/TR/1999/REC-html-in-xml" xml:lang="en" lang="en" >

...for at dokumentet skal validere korrekt.
Faktisk findes hverken frameset eller target i XHTML 1.1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-07-06 15:27

Som du kan se hos w3school : http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_frame_rows

Her er en simpel index.html med 3 lodrette frames:

Kode
<html>

<frameset rows="25%,50%,25%">

<frame src="frame_a.htm">
<frame src="frame_b.htm">
<frame src="frame_c.htm">

</frameset>

</html>

Inholdet som det ses af brugeren er indoldet af de 3 filer:

frame_a.html:
Kode
<html>
<body bgcolor="#8F8FBD">

<h3>Frame A</h3>

</body>
</html>

frame_b.html:
Kode
<html>
<body bgcolor="#EBC79E">

<h3>Frame B</h3>

</body>
</html>

..og frame_c.html:
Kode
<html>
<body bgcolor="#FFFFCC">

<h3>Frame C</h3>

</body>
</html>

Nøjagtig det samme gælder for horizontale frames. Man kan 'mixe' horizontale og vertikale frames som man lyster, men det gælder om at holde tungen lige i munden

Jeg kan ikke selv komme på nogen gode grunde til at bruge frames? Hvis du skal bruge det til et bestemt formål? Så skriv hvilken funktionalitet du efterlyser, så finder vi en 'anden' løsning i CSS, som ikke sådan 'går af mode' lige med det første

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 30-07-06 16:15

hej.
jeg skal ikke bruge det til noget helt specielt,men det irriterer mig bare,at jeg ikke kan finde ud af det.
Nu kikker jeg lige lidt på dit forslag og vender frygtelig tilbage.
oz1eqp

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 500 point
Dato : 30-07-06 20:05

Din koder er lidt i uroden,
men lavede dette ud fra den,
så kan du sammenligne

http://natmaden.dk/kandu/frames/

alle filerne kan hentes i en pakket fil fra forsiden !

Mvh . Jørgen

Godkendelse af svar
Fra : oz1eqp

Dato : 31-07-06 08:35

Tak for svaret natmaden.
Det var en god en du serverede her,det kan nok hjælpe mig videre.
Som tidligere nævnt,så er min hukommelse ikke helt ny mere.
oz1eqp

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 31-07-06 08:36

Jeg opretter lige et nyt spørgsmål,så du også kan få point Molo.
oz1eqp

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 31-07-06 09:37

Hej oz1eqp !
Ja et eksempel at sammenligne med hjælper jo mange gange.

Jeg takker !