/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
gulerodsbrød
Fra : pus1982
Vist : 1273 gange
33 point
Dato : 30-07-06 00:36

hejsa

Jeg er blevet vildt med et bestemt gulerodsbrød. som jeg har haft fået til en fest og der er nogle få bagere der hvis også har det. Det indholder selvfølgelig gulerødder og så også solsikkekerner. Er der nogen der kan hjælpe mig med opskriften. For så ville jeg blive meget glad, for er bare helt vild med det brød.

med mange håb og hilsner
pus1982

Accepteret svar
Fra : jacla

Modtaget 43 point
Dato : 30-07-06 00:53

Gulerodsbrød (2 stk.)

Det skal du bruge

2 dl lunkent vand

50 gr gær

2 dl ymer

200 gr revne gulerødder

2 tsk salt

1 tsk sukker

300 gr groft rugmel

100 gr fuldkornshvedemel

ca. 350 gr hvedemel

Sådan gør du

Vandet hældes i en skål.

Gæren smuldres og røres i.

Ymer, gulerødder, salt, sukker, rugmel, fuldkornshvedemel og hvedemel tilsættes.

Dejen æltes til den er glat og slipper skålen.

Dejen æltes igennem på bordet, til den er blød og smidig.

Dejen lægges tilbage i skålen, tildækkes med et viskestykke, og sættes til hævning et lunt sted i 60 min.

Dejen slås ned og deles i to stykker, som formes til brød.

En bageplade dækkes med bagepapir, og brødene lægges på.

Brødene tildækkes med et viskestykke, og sættes til efterhævning et lunt sted i 40 min.

Brødene pensles med varmt vand, og prikkes med en strikkepind.

Ovnen opvarmes til 220 grader.

Et ildfast fad fyldes med vand, og sættes i bunden af ovnen.

Brødene bages på nederste ovnribbe på 220 grader i 10 min.

Temperaturen sættes derefter ned på 200 grader, og brødene bages videre i ca. 30 min.

Eller Karolines:

Gulerodsbrød
Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Hele året
Antal: 20 stk.

50 g smør
4 dl mælk
1 dl tykmælk
50 g gær
2 tsk groft salt
2 tsk sukker
2 revne gulerødder (ca. 150 g)
50 g hvedeklid (ca. 2 dl)
800 g hvedemel

Pensling
1 sammenpisket æg
Pynt
hvedeklid

Bagetid: Ca. 20 min. ved 200°.

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en røreskål og tilsæt tykmælken. Rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af hvedemelet tilbage). Slå dejen godt sammen. Dæk den med et låg eller alufolie og stil den til hævning et lunt sted i ca. 1 time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Del dejen i 20 stykker og form dem til små brød ca. 10 cm lange. Lad brødene efterhæve på bagepapir eller smurt bageplade i ca. 20 min. Pensl med æg og klip 4 hak i hvert brød. Drys med hvedeklid og bag brødene midt i ovnen.

Kommentar
Fra : pus1982

Dato : 30-07-06 01:03

1000 tak for de gode opskrifter jacla, jeg glæder mig rigtig meget til at prøve dem

Mange hilsner pus1982

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 16:39

Pynter du så bare med solsikkerkerner oven på brødet?

Kommentar
Fra : pus1982

Dato : 30-07-06 18:14

Nej hensker jeg vil blande dem i dejen. glæder mig til at se hvordan de bliver. men skal lige have købt ind til det først, så det bliver nok først imorgen jeg laver dem.

Hilsen
pus1982

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 18:19

Så skriv hvordan resultatet bliver, du kan også sende et gulerodsbrød hjem til mig

Kommentar
Fra : pus1982

Dato : 30-07-06 19:25

Det skal jeg nok gøre hensker . altså skrive hvordan det bliver hihi. tror det når at blive tørt, inden det når frem til dig hihi

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 19:34

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 19:35

øv

Godkendelse af svar
Fra : pus1982

Dato : 03-08-06 20:46

Tak for svaret jacla.

Kommentar
Fra : jacla

Dato : 03-08-06 21:32

Velbekomme og god appetit

mv

Jan