/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvad kan staffen blive?
Fra : thorstenroende
Vist : 946 gange
50 point
Dato : 29-07-06 20:10

som nogle er jer har hørt eller set har en 45 årig mand (min far) og en 35 årige mand fra thyborøn bankede en mand i struer hvorefter han døde på sygehuset eller på vej der ud... hvad kan min far få for manddrab eller voldig overgreb med døden tilfølje, da min far har en pletfri straffe attest?

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-07-06 20:22

Jeg håber, at han får lovens strengeste straf

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 29-07-06 20:50

Tjaa han bliver vel dømt for

Uagtsomt drab - http://da.wikipedia.org/wiki/Mord

Eller vold af særlig farlig karakter - http://da.wikipedia.org/wiki/Vold_(handling)

Det kommer lidt an på hvilken omstædigheder det var under, tror jeg...

Det skal lige siges at jeg ikke har nogen erfaring, så jeg ved ikke rigtig hvor hårdt de slår ned på førstegangs forbrydelser...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-07-06 20:52

Drab: "5 år indtil på livstid."
Vold. " til fængsel i 10 år"

Se http://da.wikipedia.org/wiki/Mord
http://da.wikipedia.org/wiki/Vold_%28handling%29

I praksis noget mindre, da der (så vidt jeg kan se) ikke er tale om fortsæt.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-07-06 20:55

Jeg var vist lidt for hård i mit svar til dig.
Det gør mig ondt for dig, at din far har kvajet sig sådan, men spiritus er ikke nogen undskyldning.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-07-06 22:53

Det er muligens en del formidlende omstendigheder som kan forkorte straffen.Mulig at han havede tynd hjerne skalde, det skal ikke din far straffes for.Men dødsårsagen kommer frem når den døde bliver obduseret.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-06 23:59

Citat
§ 245. Den, som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særlig skærpende omstændighed.
Stk. 2. Den, som uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil 6 år.

I § 245, stk. 1 og stk. 2, er straframmen ændret fra 4 år til 6 år ved § 1 i lov nr. 380 af 06.06.2002 fra d. 07.06.2002.

§ 246. Har et legemsangreb, der er omfattet af § 245 været af en så grov beskaffenhed eller haft så alvorlige skader eller døden til følge, at der foreligger særdeles skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel i 10 år.

I § 246 er straframmen ændret fra 8 år til 10 år ved § 1 i lov nr. 380 af 06.06.2002 fra d. 07.06.2002.

Her er strafferammerne som de står i Straffeloven.

Derudover tages så med i betragtninger ved strafudmålingen, om der er formildende omstændigheder eller andet der gør, at straffen sættes ned.

mvh dova

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-07-06 00:01

dova.... ??? Der er 2 der har linket til de paragraffer.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-06 01:11

Luke2000

Sorry, men jeg åbnede bare denne her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Mord

Og da det er en forældet udgave, gik jeg så fejlagtigt ud fra, at det andet link fra "amatørleksikonet Wikipedia" også var af ældre dato.

Stol aldrig på hvad der står i sådan nogen "uofficielle opslagsværker", da de ofte ikke er opdateret,

men find det seneste nye opdaterede officielle dokument:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0077929.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : macau

Dato : 30-07-06 09:36

vil da håbe at han ender i gaskammeret,,,,til skræk og advarsel for andre over alt det menningsløse vold der er i dagens danmark.

Kommentar
Fra : Mayeen

Dato : 30-07-06 10:32

Det må virkelig, virkelig være svært at være dig for tiden... Jeg håber altså at du har nogen at snakke med om det hele, for selvom dette forum kan give nogle rigtige svar, er det måske ikke det mest indfølende sted...

Husk at passe på dig selv og prøv om du kan finde nogen at snakke med.

Jeg sender dig i hvert fald nogle medfølende tanker...

Mayeen.

Godkendelse af svar
Fra : thorstenroende

Dato : 30-07-06 10:38

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : thorstenroende

Dato : 18-08-06 11:13

tak for svarene han bliver løsladt om 3 uger... han var ikke rigtig involveret ud over at prøve at tisse på ham i en brændert...GUDSKELOV

Kommentar
Fra : nikitapl

Dato : 18-08-06 23:06

Det var min lille brorsfar og min stedfar, din far og hans ven dræbte, du kan ikke forstå hvor meget had jeg har i mig lige nu, der er ikke noget som helst i verden der kan få ham igen, og det er umuligt at finde ord der kan trøste min elskede bror... Jens havde 3 børn, på 14, 9 og 6... prøv at forestille dig hvordan de har det lige nu... ved godt det ikke er din skyld, men det er din fars...

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 28-09-06 11:34

Hej
det er noget lort, men han vil blive dømt efter grov vold med døden til følge, vil jeg tro og jeg mener at, set andre tilfælde hvor de har dømt to til tre år , hvoraf noget er ubetinget, men hæng mig ikke op på det.
Spiritus er noget ,fanden har skabt og jeg har selv en far, som er alkoholiker og har delt en del øretæver ud i sit liv,
Jeg har måttet af hensyn til mine børn, valgt at afskrive ham.
Pøj-pøj til dig det er en svær en......