/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problem med cursor
Fra : amandaKanDu
Vist : 6186 gange
100 point
Dato : 29-07-06 09:38

Hej,
Jeg købte en ny notebook og er nu rendt ind i et mystisk problem. Det vil sige det har nok været der hele tiden, men nu irriterer det mig til vanvid, og jeg håber meget at der er nogen herinde der kan hjælpe.

Når jeg skriver, flytter cursoren sig pludselig og jeg oplever, at jeg sidder og skriver et helt andet sted i teksten???

Når jeg er på nettet f.eks. har jeg oplevet, at hvis jeg nogen gange ikke rører musen, kan den finde på at glide op til øverste venstre hjørne???

Jeg ringede til support og først foreslog de mig at sende maskinen ind, men det er jeg jo ikke meget for, da jeg lige har fået den og den iøvrigt virker OK.
Så foreslog supportmanden, at jeg kunne prøve at installere rescue cd'en med WinXP home.

Nu vil jeg så gerne spørge herinde om det kan hjælpe at geninstallere XP, eller er der andet???

Jeg har selvfølgelig både set på drivere m.m. til tastatur og mus - de er standard og der vises ingen fejl i enhedshåndtering.

Jeg kører med opdateret AVG antivirus, Windows Firewall og trådløst netværk, som er krypteret med wep.

På forhånd tak!
Amanda

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-06 09:47

Hvis din mus kører med batterier ligger fejlen sikkert der.

Når batterierne begynder at være "nede" kan musen finde på de mystiske ting indtil den til sidst ikke virker mere.

En geninstallation af XP løser sandsynligvis IKKE problemet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-07-06 10:03

Nu skriver du ikke, hvad det er for en notebook du har købt, men der er sikkert et et "mouse-pad" på den, og hvis du kommer til at røre det under skrivningen på tastaturet, kan musen "springe".

Når jeg sidder i en "permanent" arbejdssituation, slår jeg det interne mousepad fra, og bruger eksterne mus.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-06 10:33

Jeg tror heller ikke at det vil hjælpe at geninstallere XP, men måske driverne alligevel driller. Der er vel fulgt en cd med, hvor de forskellige drivere til mus, skærm lyd osv,. er på. Det er den du skal vælge frem for Xp cden. Find din mus eller mousepad driver på den og prøv at installer den.
Ellers kan det godt som refi er inde på være dårlige batterier.
Der kan evt også være et kalibreringsprogram til mouspadden som lige skal køres. Det vil hjælpe med at få yderstillingerne til at blive kalibreret og gemt i driveren.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 12:00

Jeg har ikke batterier i musen - den er optisk, så det er ikke derfor.

Jeg har købt en Medion MD 96400.

Hvad kan driver og kalibreringsprogram til mousepad evt. tænkes at hedde?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-07-06 12:04

Du skal kigge i Kontrolpanelet under Mus, der skulle du kunne stille det.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-06 12:15

At musen er optisk betyder jo ikke at den er batteriløs.

Er der ikke batterier i mus/sender/modtager ? (den får jo strøm et sted fra)

Er det en USBmus ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-07-06 12:25

Der kan osse sidde f.eks et lille hår ved den optiske sensor i musen, eller andet snavs!

At en mus med ledning glider er heller ikke usædvanligt! Ledningen er relativ tung og musepuderne (poterne?) kan være meget glatte, så hvis ledningen hænger en smule kan det være nok til at den glider en smule!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-07-06 12:29

Men at cursoren lige pludselig springer og du skriver et andet sted i teksten? Det er jo sådan set en tekstcursor (keyboardcursor) du snakker om! Hvilket program sker det i?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 14:43

Jeg prøver lige at besvare de spørgsmål I stiller:

Jeg mener ikke jeg rører touch-pad'en når jeg skriver.
Det er i alle programmer incl. word og div. internet fora at cursoren springer.
Musen er tilsluttet via usb stik.

Jeg har et drev D hvor mouse-pad driveren ligger - den hedder Synaptics Touchpad Driver for Windows 2000 / WinXP
Installation Notes
Version 7.11.5 - der er en masse filer, kan der tænkes at være et kalibreringsprogram imellem dem?
Kan det hjælpe at installere driveren igen?? udover at hoppe rundt med cursoren når jeg skriver virker den altså fint når jeg bruger den bl.a. når jeg sidder med den i skødet og surfer.
Men det ville nu være rart at cursoren bliver hvor den skal når jeg skal skrive en længere tekst.
Mens dette er skrevet, har den dog ikke hoppet?!?

Det betyder ikke så meget at musen glider lidt når jeg slipper den, den virker, og det er meget værre med den ustyrlige cursor.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-07-06 14:46

har du ikke mulighed for at slå touchpadden fra når du bruger mus?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 14:52

Når jeg kigger under mus i kontrolpanel er der 2 stk.
Microsoft ps2 musl og og
HID-kompatible mus - er det den der er touch-paden og skal de-aktiveres???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-07-06 14:54

hvis du bruger en usb mus burde der bare være HID compartible mus!

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 14:59

hvor ligger touch-paden så??

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 15:01

I readme teksten står der bl.a.

"Run "Setup.exe". This program will automatically install the Synaptics
TouchPad driver to handle all PS/2 and Serial pointing devices
attached to your computer."

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-07-06 15:02

det vel indbygget hardware? ligger der ikke noget under kontrolpanel? Måske under keyboard? Kender ikke så meget til bærbare men den sidste jeg satte op havde mulighed for at slå touchpadden fra!

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 15:20

Jeg gik ind og installerede touch-pad driveren der lå på d-drevet - det tror jeg ikke den var før.
Nu hedder den: Synaptics PS/2 Port Pointing device i Kontrolpanel under Mus
I tilgift kom der et ikon nede ved uret der hedder Synaptics pegeredskab med forskellige indstillingsmuligheder.
Jeg håber at det hjalp og prøver lige at skrive en længere tekst i word.

Jeg tror det er muligt at deaktivere touch-paden her, hvis det fortsat er den der driller.
Prøver mig lige lidt frem med de nye indstillinger.

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 29-07-06 15:42

Tak for svaret Fijala.
Nu har jeg været inde og skrive en hel tekstside i word uden problemer - cursoren blev hvor den skulle.
Det der skulle til var altså bare at installere den driver, som hørte til touch-paden, og som lå på mit d-drev og ikke var installeret.
Så det er altså dig der løber af med sejren, selvom jeg gerne ville dele points ud til alle, som tak for at I har været så tålmodige og vedholdende.

Lige nu er jeg altså nærmest lykkelig, for jeg skriver meget, og det var et problem, som nu er blevet løst til fuld tilfredshed.
Så igen mange mange tak til alle.
hilsen amanda

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 17:41

Tillykke med din "mouse". Som der siges så leger mOusen på bordet når katten er ude

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 25-08-07 12:46

Hej!
Kan se at jeg har det samme problem - så jeg vil prøve at følge Jeres råd.