/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med træbriketter
Fra : hjulmand81
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 28-07-06 22:53

Vi har et hus på knap 170 m2, hvor de 140 m2 er fuldt opvarmede om vinteren og de sidste 30 holdes over 15 grader.
Vi har gas men bruger lystigt vores Thurø 6kW brændeovn med de gaspriser vi har idag. I de sidste par år har jeg fyret med lagertørret eller ovntørret ask og har brugt 3,5 paller om året.

Ved det jeg kalder korrekt fyring synes jeg dog det er svært at holde liv i ovnen mere end ca. 4 timer mellem påfyldning. Derfor overvejer jeg lidt træbriketter, da jeg har hørt at de skulle holde sig ulmende længere og afgive en god mængde varme.

Hører derfor meget gerne fra folk med både gode og dårlige erfaringer med træbriketter her i sommervarmen. Vinteren skal jo nok komme tids nok

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 29-07-06 06:43

Hej! Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig, men jeg kan ihvert fald fortælle om mine erfaringer:

Jeg havde der hvor jeg boede før fået en Vardeline 12 brændeovn, hvor jeg fyrede med træstykker og paller og lignende - supleret med træbriketter og dette fungerede helt ok, glasset i ovnen blev ofte sort, men det forsvandt hurtigt, når man regulerede på luften.

I februar flyttede jeg, og her var der ingen brændeovn, men et ombygget oliefyr. Når jeg fyrede med briketterne, så sodede det forfærdelig meget og fyret koksede helt til, lidt mindre med træ, men stadig meget sod. Så fik jeg udlejeren til at sætte et fastbrændselfyr ind (ved siden af oliefyret), og nu fyrer jeg med koks. Jeg bruger mine briketter ( havde købt 3 paller, da jeg regnede med at jeg kunne fyre udelukkende med dem) til at tænde op med og derefter fylder jeg ovnen op med koks eller kommer noget træ på - træ holder ikke så længe som koks. Da jeg ofte er væk hjemmefra i mange timer fungerer det med koksen.

Hvis jeg er for længe væk, og temperaturen falder til under fx. 40 grader slår det selv over på oliefyret, og huset bliver ikke helt koldt især om vinteren.

Jeg håber du kan bruge lidt af mine oplysninger.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-07-06 09:13

Hej jeg har en Handöl T 10 som varmer det meste af mit hus op om vinteren.
Denne ovn har et lille magasin af hårdbrændte sten på toppen som holder utroligt godt på varmen.
Jeg fyrer normalt med træ (birk-og andre hårde træsorter)
Jeg prøvede træbriketter -først de billige som afgav fin varme-de lidt dyrere varer længere men stadig kunne jeg ikke fyre helt igennem om natten.
Nu gør jeg det at jeg lader ca 3 cm aske være i bunden af ovnen og lægger et par gode stykker træ på (ca 3 kg) før jeg lægger mig .Ofte skal jeg lige en tur op om natten for at lade vandet(sådan er det at blive gammel ) så får den lige en kævle extra.
Om morgene er det fint varmt i huset takket være bla de før omtalte sten.
Håber dette kunne give lidt information.
Mvh sverola